De geschiedenis herhaalt zich. Lang geleden waren de dagelijkse vervoersmiddelen al gek op suikerklontjes en kon je tijdens het rijden prima in slaap vallen. Als je paard maar ongeveer de weg wist. Met wat geluk kun je over een tijdje ook een dutje doen achter het stuur en in landen als Frankrijk en Zweden lusten auto’s nu ook graag suiker. Of eigenlijk bio-ethanol, dat gemaakt kan zijn van suiker. Deze peut kost in Frankrijk maar 80 cent per liter – en met deze goedkope auto’s kun jij er ook van profiteren.
Merken als Ford en Volvo hebben ruim vijftien jaar geleden een poging gedaan om E85-benzine aan de massa te brengen in Nederland. De zogenoemde Flexifuel-modellen konden op zowel normale Euro 95 rijden als op de E85-benzine. Inmiddels kun je in Nederland bijna nergens meer E85 tanken, maar je kunt op Marktplaats wel voor weinig deze Flexifuel-auto’s kopen. En daarmee kun je tijdens je vakantie in Frankrijk voor maar 80 cent per liter tanken.
In Nederland 75 auto’s die voor 80 cent per liter kunnen tanken
Als we even snel kijken, zien we 75 auto’s van Ford en Volvo op Marktplaats staan met een Flexifuel-aandrijflijn. Voor het grootste deel zijn dit 1,8-liter viercilinders met 125 pk of een 2,0-liter uitvoeringen met 145 pk. De auto’s zijn tussen 2006 en 2012 gebouwd en het gaat bijvoorbeeld om de Ford Focus, C-Max en S-Max. Bij Volvo gaat het meestal om een V50 en in een enkel geval een C30.
Omdat het verder doodgewone auto’s zijn van tussen de twaalf en achttien jaar oud, kosten ze niet de wereld meer. De goedkoopste zonder de toevoeging ‘LEES BESCHRIJVING’ of ‘EXPORT’ kost je maar 1.250 euro. Dat is een C-Max met bijna 300.000 kilometer op de teller. Dat kun je zien als een hoop kilometers, maar aan de andere kant kan een vakantie naar Zuid-Frankrijk er dan ook nog wel bij, toch? En zo’n C-Max heeft alle ruimte voor je troep.
De meeste auto’s die op E85 lopen zijn niet duur
Voor tussen de 2.500 en 3.500 euro moet je eenvoudig kunnen slagen voor een Focus of C-Max met wat ervaring. Voor 7.750 euro staat er ook nog een keurige Ford Focus met slechts 47.980 kilometer op de teller te koop. De Volvo’s zijn wat duurder. De goedkoopste V50 staat te koop voor 6.500 euro, maar de prijzen gaan ook al snel richting de 10.000 euro en daaroverheen.
Het plan voor een goedkope vakantie
Goedkoop op vakantie? Koop dan voor weinig een Ford met een Flexifuel-motor. In Nederland en België is E85 lastig te krijgen, dus het eerste tankje van je vakantie is waarschijnlijk je duurste. Maar zodra je in Frankrijk aankomt, kun je voor weinig E85 tanken. Kleine kanttekening: op E85 loopt je auto wel iets onzuiniger dan op Euro 95. Maar alsnog rijdt het fors goedkoper. Zit de vakantie erop? Dan zet je de auto weer te koop en heb je voor weinig een mooie roadtrip door Frankrijk kunnen maken.
HENK22 heeft op 29 juli 2024 geschreven:
In Frankrijk goed verkrijgbaar nu voor circa 80 cent per liter. Trouwens, je kan bij iedere moderne benzineauto zeker tot 25 % bijmengen. Veel Fransen doen dat. Als het koud en vochtig weer is beter niet of minder doen ivm moeilijkere start.
Voor de motor zelf maakt het niets uit en die kunnen er prima tegen. De elektronica regelt e.e.a. binnen bepaalde marges. En als je geld teveel hebt dan maar gewoon alleen benzine tanken, ook prima.
Roel Geraedts heeft op 21 juli 2024 geschreven:
Ik wil geen spelbreker zijn, maar het verschil tussen aankoop en verkoop moet je dan wel bij je “goedkope” vakantie optellen….
Jorg vd M heeft op 20 juli 2024 geschreven:
Onze Volvo V70 ft loopt heel goed op E85. Al een paar jaar tanken wij tijdens onze vakantie E85 voor een prijs tussen de 78cent en 1 euro per liter. De motor lijkt wat meer vermogen te hebben. De V70 moet ongeveer 1600 a 1700 kilo trekken en dat doet ie goed. Het verbruik is met ‘gewone’ e10 benzine bijna hetzelfde, dit is moeilijk te vergelijken ivm verschillende omstandigheden heuvels en aantal keren inhalen van vrachtwagens.
Pieter heeft op 21 juli 2024 geschreven:
Die ervaring heb ik ook met een volvo 2.4t. En inmiddels ook aan aantal jaar met een Peugeot 2.0 16v. Wel is het verbruik 20 a 30% hoger en is de koude start moeilijk als je vaak E85 hebt getankt.
Op Franse websites is veel informatie te vinden over welke auto’s wel en niet goed op E85 kunnen rijden want het is daar nogal populair natuurlijk.
Henk heeft op 20 juli 2024 geschreven:
Je motor gaat er van stuk. Dat is wel een bijzonder groot nadeel deze rotzooi in je auto.
René heeft op 20 juli 2024 geschreven:
Als je auto er niet voor gemaakt is, moet je het ook niet tanken. Benzine in een dieselmotor gaat ook niet goed, maar dat maakt benzine nog geen rotzooi.
Sjeufke van Tichelen heeft op 20 juli 2024 geschreven:
Ik had graag wat meer informatie gehad. namelijk, ongeveer verbruik en idem ongeveer actieradius. En, we hebben honderden kilometers grens met Duitsland en België. Voor de miljoenen mensen die dicht bij ( wat relatief is naar gelang het te behalen voordeel) de grens zijn … zijn er tankstations (hoeveel, waar) in België en Duitsland waar ik E85 kan tanken. En wat zijn daar de literprijzen? Want als je op een redelijke afstand dan E85 kunt tanken zou dat wel gigantisch schelen
Kilometervreter heeft op 21 juli 2024 geschreven:
Dat kun je zelf toch wel opzoeken, S(je)ufke?
Krisztian heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
In netherland and hungary germany there is no Option for e85!!!