De eerste lichting elektrische auto’s van de bekende merken waren in de meeste gevallen omgebouwde benzineauto’s. De Volkswagen e-Golf, Audi E-Tron en Mercedes EQC gebruikten allemaal het platform van een benzineauto. Pas later werden er auto’s ontwikkeld die vanaf de eerste pennenstreek een EV waren. Het bijzondere is dat het nu ook andersom gebeurt: elektrische auto’s worden omgebouwd tot benzineauto’s. Deze nieuwe unit moet dat eenvoudiger gaan maken.

Van de elektrische Fiat 500 komt toch weer en hybrideversie en meerdere automerken zoals Scout voegen een range-extender toe aan elektrische auto’s. Zo zijn er nog meer voorbeelden. Het bedrijf Horse Powertrain gaat automerken helpen om een stapje terug te doen in de EV-transitie. Ze hebben een benzinemotor ontwikkeld die je heel gemakkelijk in een bestaande elektrische auto kunt schroeven. Zo worden elektrische auto’s plotseling hybrides. Of je kunt de motor inzetten als range-extender.

Elke elektrische auto kan een hybride worden

Het product is een benzinemotor, een transmissie en een elektromotor in één compacte unit. Het is geen aggregaat die je achterin de kofferbak legt: er zitten aandrijfassen op de unit en de benzinemotor drijft dus de wielen aan. Overigens draait de motor eventueel ook op pure methanol of ethanol. Deze brandstof wordt bijvoorbeeld gemaakt van suikerbieten en is dus duurzamer dan fossiele benzine. Of juist minder duurzaam, als je het aan andere mensen vraagt.

De unit waar het allemaal om gaat

Het is niet de bedoeling dat jij de unit gebruikt om jouw oude Renault Zoe om te bouwen tot een benzineauto. Automerken kunnen de motor gebruiken om in de fabrieken al elektrische auto’s om te bouwen tot hybrides. Volgens Horse Powertrain is het grote voordeel van de unit dat de automerken niet de hele fabrieken of designs van auto’s hoeven om te gooien. Automerken kunnen op deze manier makkelijk en voordelig omschakelen naar hybrides om verkopen weer te boosten.

Horse Powertrain is geen kleine speler

Uw benzinemotor hier? Vraag naar de mogelijkheden

Horse Powertrain is trouwens geen kleine start-up vanuit een garagebox van iemand die nog bij zijn moeder woont. Oh, sorry, mét zijn moeder woont. Nee, het bedrijf is opgericht door Aramco, Renault en Geely. Er werken 19.000 mensen. Die laatste is het moederbedrijf van Volvo en Lotus. De automerken hebben nog geen concrete doelwitten genoemd voor de conversie. In theorie zouden we straks een Volvo EX30 en een Renault 5 kunnen krijgen met een benzinemotor.

5 reacties op “Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)”

  1. Die flinke accu weegt wel wat en daar betaal je je blauw aan. Dit is een mooi initiatief om de EV markt uit het slop te trekken

  2. Het maakt een EV weer gecompliceerd. Geef mij maar gewoon mijn echte EV met flinke accu. Want dat is wat een EV echt praktisch maakt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear