
De eerste lichting elektrische auto’s van de bekende merken waren in de meeste gevallen omgebouwde benzineauto’s. De Volkswagen e-Golf, Audi E-Tron en Mercedes EQC gebruikten allemaal het platform van een benzineauto. Pas later werden er auto’s ontwikkeld die vanaf de eerste pennenstreek een EV waren. Het bijzondere is dat het nu ook andersom gebeurt: elektrische auto’s worden omgebouwd tot benzineauto’s. Deze nieuwe unit moet dat eenvoudiger gaan maken.
Van de elektrische Fiat 500 komt toch weer en hybrideversie en meerdere automerken zoals Scout voegen een range-extender toe aan elektrische auto’s. Zo zijn er nog meer voorbeelden. Het bedrijf Horse Powertrain gaat automerken helpen om een stapje terug te doen in de EV-transitie. Ze hebben een benzinemotor ontwikkeld die je heel gemakkelijk in een bestaande elektrische auto kunt schroeven. Zo worden elektrische auto’s plotseling hybrides. Of je kunt de motor inzetten als range-extender.
Elke elektrische auto kan een hybride worden
Het product is een benzinemotor, een transmissie en een elektromotor in één compacte unit. Het is geen aggregaat die je achterin de kofferbak legt: er zitten aandrijfassen op de unit en de benzinemotor drijft dus de wielen aan. Overigens draait de motor eventueel ook op pure methanol of ethanol. Deze brandstof wordt bijvoorbeeld gemaakt van suikerbieten en is dus duurzamer dan fossiele benzine. Of juist minder duurzaam, als je het aan andere mensen vraagt.

Het is niet de bedoeling dat jij de unit gebruikt om jouw oude Renault Zoe om te bouwen tot een benzineauto. Automerken kunnen de motor gebruiken om in de fabrieken al elektrische auto’s om te bouwen tot hybrides. Volgens Horse Powertrain is het grote voordeel van de unit dat de automerken niet de hele fabrieken of designs van auto’s hoeven om te gooien. Automerken kunnen op deze manier makkelijk en voordelig omschakelen naar hybrides om verkopen weer te boosten.
Horse Powertrain is geen kleine speler

Horse Powertrain is trouwens geen kleine start-up vanuit een garagebox van iemand die nog bij zijn moeder woont. Oh, sorry, mét zijn moeder woont. Nee, het bedrijf is opgericht door Aramco, Renault en Geely. Er werken 19.000 mensen. Die laatste is het moederbedrijf van Volvo en Lotus. De automerken hebben nog geen concrete doelwitten genoemd voor de conversie. In theorie zouden we straks een Volvo EX30 en een Renault 5 kunnen krijgen met een benzinemotor.
Wat een onzin dit. EV’s zijn nog steeds de betere auto. 90% efficient ipv 20-30% met benzine. Snelladen kan binnenkort in 10 minuten. 800 tot 1000km laden.. benzine motoren zijn overbodig straks. Diesel ook. Het echte probleem hier is het slechte stroomnet..
Erg onzinnig en inefficiënt om met een brandstofmotor direct de wielen aan te drijven. Je kan beter een range extender hebben, EREV, een generator die altijd optimale toerental draait.
Domste idee ooit.
Sinds het bestaan van het concept “EV” is de ontwikkeling in de automotive industrie gestopt. Toen Mercedes Benz de EQXX-prototype/concept auto heeft ontwikkelt, was het helemaal mooi. Op papier een oersaaie auto, geen snel laden, slechts 200pk en een topsnelheid waar je grapjes over kan maken, dat alles in een geniaal en stiekem machtig mooie jasje. Als je van efficiëntie houd, is de EQXX top of de line kwam automotive ontwikkeling en is er niks wat er in de buurtkomt. Ook geen hyper car of de nieuwste Bucatti van een olie sjaak.
opzich heel goed nieuws , weg met die electrische vervoersmiddelen en gewoon weer een echte auto 🙂
Opgericht door aramco, zegt al genoeg.
Die flinke accu weegt wel wat en daar betaal je je blauw aan. Dit is een mooi initiatief om de EV markt uit het slop te trekken
Moet niet gekker worden,waarom geen stoom aandrijving
Het maakt een EV weer gecompliceerd. Geef mij maar gewoon mijn echte EV met flinke accu. Want dat is wat een EV echt praktisch maakt.