Het is tegenwoordig niet moeilijk om uit een moderne auto, zoals een Volkswagen Golf 8 GTI, meer vermogen te halen. De tuner hangt zijn laptop aan jouw auto en voordat je koffie op is, sta je buiten met 80 pk meer. Nu kun je dat ook doen met een oudere auto met een mechanische ontsteking – al lukt het je waarschijnlijk niet om net zoveel power eruit te persen.

Bij moderne auto’s verander je met name de turbodruk, maar veel oude auto’s hebben geen turbo. Bij de oudjes gaat alles nog over het brandstofmengsel en ontsteking. En via dat laatste is er nog wel wat te winnen. Dit apparaatje vervangt de oude mechanische ontsteking met een elektronische ontsteking die via een app op je telefoon te regelen is.

Ombouwen naar elektronische ontsteking

Bij een mechanische ontsteking wordt het moment van vonken bepaalt door de positie van de verdeler. De ontsteking kun je vervroegen of verlaten, ergens daartussen in zit de sweet spot qua maximaal vermogen. Nu maakt 123ignition verdelers waar je door middel van bluetooth de ontsteking kunt aanpassen. Zo kun je sleutel 10 in de gereedschapskist laten liggen.

Bluetooth verdeler motorruimte

Er zijn een boel auto’s waarop deze verdeler effectief zou zijn. Zo heeft Volkswagen tot en met de Golf 3 een verdeler gebruikt, al was deze in sommige gevallen wel al elektronisch. Auto’s zoals een oude Ford Escort, Porsche 924 of zelfs een Citroën 2CV kun je uitrusten met een bluetooth-verdeler. Of wat dacht je van een oude Kever?

Startblokkering actief

Naast het afstellen, kun je vitale waardes zoals het motortoerental aflezen. Niet iedere klassieker heeft een toerenteller. In de app kan je een startonderbreker aanzetten, zo kan de auto niet starten totdat die gedeactiveerd is. Handig tegen diefstal. Bovendien is een elektronisch ontsteking zo goed als onderhoudsvrij; dat is bij een mechanische wel anders.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear