Afschrijvingskanonnen, wij zijn er gek op. Dit zijn auto’s die ooit nieuw gekocht zijn voor exorbitante bedragen, maar nu geen fluit meer kosten. Vaak zijn dit grote Duitse auto’s uit het luxesegment. Neem een oude Bentley Continental of een Porsche Cayenne. Het probleem is dat er een reden is waarom deze auto’s zo goedkoop zijn tegenwoordig. Want hoewel ze goedkoop zijn in aanschaf, zijn ze in de meeste gevallen nog net zo duur om te onderhouden als toen ze nieuw waren.

Je moet dus Bentley-geld hebben om een oude Bentley te rijden. En mensen met Bentley-geld kopen graag een nieuwe Bentley. Er is dus maar een kleine markt voor dit soort dikke bakken, en daarom zijn ze goedkoop. Een mooi voorbeeld is de BMW 760 van de E65-generatie. Dit is de V12-versie van de BMW 7-serie die in 2002 verscheen. In Nederland koop je al een lekker fout exemplaar voor 6.500 euro. Zonder opties was dit destijds een auto van 160.000 euro.

Eén onderdeel is duurder dan de volledige auto

Exemplaren die er wat couranter uitzien, hoeven nog steeds geen 10.000 euro te kosten. En dan krijg je echt een hoop cilinders, beenruimte en dooie koeien voor je geld. Verleidelijk, maar bezint eer ge begint. Het Amerikaanse The Drive kwam er via Facebook achter dat er één onderdeel is dat de auto direct economisch total-loss maakt. Dit onderdeeltje kost namelijk meer dan 10.000 euro. Dan is het voordeliger om een andere 7-serie van het internet te trekken. Economisch total-loss dus.

Lees ook: Ontevreden BMW-klant plakt alle reparatiekosten op zijn auto

Het gaat hierbij om de brandstofpomp. Deze is anders dan de andere modellen met bijvoorbeeld een V8 of een zescilinder. Het enige andere model dat deze brandstofpomp gebruikt, is de Rolls-Royce Phantom. Je betaalt dus geen BMW-prijzen voor deze reparatie, maar Rolls-prijzen. We vroegen na bij PSR Parts en deze performance-specialist kon ons een nieuwe en originele hogedrukpomp leveren voor een bedrag van 13.200 euro. En dat is dus nog zonder het uurloon voor de montage.

Is de auto dan écht total-loss?

Als jij naar de BMW-dealer gaat en je wilt originele onderdelen, dan is de auto op papier inderdaad economisch total-loss. De reparatie is duurder dan de waarde van de auto. In de praktijk zal elke monteur je adviseren even naar de sloop te gaan. Of even op een site als eBay te kijken. Er zijn wel gereviseerde pompen te krijgen voor aanzienlijk minder geld. Of koop een Rolls-Royce Phantom als donorauto.

6 reacties op “Als dit kleine onderdeel van je (betaalbare) BMW met V12 stukgaat, kun je de hele auto weggooien”

  1. Maar dan moet je wel het eerlijke verhaal vertellen. De benoemde auto is dus (ong) 23 jaar oud en dus dan technisch Total- loss. Maar hoe zit dat met de huidige (EV) auto’s?? Misschien na 8 jaar of zo🤷‍♂️.
    Dan ga ik toch liever voor de premium Duitser 😉😘

  2. @Remon

    Datzelfde zeiden we ook toen de E65 uit kwam 🤣
    Maar goed die had de E38 als voorganger. Dat is ook nu nog steeds een mooie auto om te zien!!

  3. Als ik dan naar die plaatjes kijken; besef ik opnieuw dat de auto’s vroeger prachtig waren! Ingetogen, stijlvol en chique. Nu zijn ze groot groter grootst, agressief en alles behalve chique.

  4. Een auto is al economisch total loss wanneer de kosten voor reparatie hoger zijn dan de dagwaarde van de auto vóór de schade, minus de restwaarde na schade. Dit betekent dat het financieel niet rendabel is om de auto te herstellen.

    De berekening is als volgt: Reparatiekosten > (Dagwaarde – Restwaarde)

    Waarbij:
    Dagwaarde = de waarde van de auto net vóór de schade
    Restwaarde = de waarde van de auto in beschadigde staat

    Dus die BMW van 6,5k is met een voorbeeld van een restwaarde van 3k voor alleen de onderdelen is op papier ook al economisch total loss als de schade ‘maar’ 5k is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *