De Mia is een volstrekt nieuw, elektrisch autootje. Hij moet alleen nog wel even terug naar de tekentafel.
 
Het mooie van een elektrische auto is dat hij niet op een auto hoeft te lijken. Tenminste, niet wat we gewend zijn. Een motorkap is niet nodig, want de aandrijving is klein en kan elders worden weggemoffeld. Als er geen versnellingspook is, dan is een asymmetrisch dashboard ook geen must. De ontwerpers van de Mia hadden dus carte blanche. Maar waarmee komen ze op de proppen? Een gereïncarneerd Suzuki-busje uit de jaren tachtig.
 
Als bestuurder kun je van beide kanten in de auto stappen. Na een druk op de knop (die de vorm van een bloemblaadje heeft) zoeven de schuifdeuren open. Het stuur zit in het midden. Om het instappen te vereenvoudigen, is de vloer verdiept. De twee passagiers hebben elk een eigen stoel en kunnen hun benen languit leggen naast de bestuurdersstoel.
 
De Mia is even lang als een Smart ForTwo, maar hij lijkt veel ruimer. Niet alleen optisch, ook gevoelsmatig tijdens het rijden. De lange raamstijlen vormen als het ware een schilderijlijstje rondom de weg, de afstand tussen bestuurder en voorruit is enorm. De passagiers zitten wat krap in de heupen, maar de beenruimte is groter dan hun benen lang zijn. Er is één keerzijde: de bagageruimte is van ukkepuk-formaat.
 
De Mia is opgebouwd uit een stalen frame met daaromheen slagvast kunststof. Het totaalgewicht is 815 kilo. De elektromotor ligt boven de achteras, in de vloer zijn lithium-ion batterijen verstopt. Dit soort accu’s kan minder energie opslaan en is daarmee minder vooruitstrevend dan de fosfaatvrije soort (zoals die in de Nissan Leaf), maar heeft wel minder koeling nodig. Het voordeel is dat ze snel en vaak opgeladen kunnen worden. Het is dus niet nodig om de auto een nachtlang aan de lader te zetten om vervolgens een hele dag te kunnen rijden. Een laadsessie van tien minuten is voldoende voor acht kilometer rijden. Voor de volledige actieradius van tachtig kilometer volstaat een stop van 2,5 uur.
 
Gezien het doel van de Mia, stadsgebruik, hoef je je niet druk te maken over de acceleratie van 0 naar 100 in 32 seconden. Dat geldt voor de versie met twaalf kiloWatt/uur-accupakket; standaard leveren de batterijen acht kWh. Het motorvermogen is achttien kW. Het gebruik is beperkt tot vervoer in de stad, ga je het platteland op, dan kun je beter gaan joggen. Een groter probleem zit ‘m in het comfort. We hebben in een voorproductie-exemplaar gereden en die stuiterde over de pokdalige stadswegen, terwijl dat juist z’n habitat moet zijn. Is het niet voor mama die met de kinders van en naar school pendelt, dan wel voor Mama Mia die, in de bestelwagenversie, de pizza’s bezorgt.
 
Dan is er nog zoiets als een prijs. Vergelijk je de Mia met een Mitsubishi C-Zero dan is het een koopje, wil je je Panda ermee vervangen, dan schrik je. Binnenkort gaat ie in Nederland in de verkoop voor net geen 21.000 euro, en dan zit er nog geen verwarming in. Ook moet je het dan doen met het kleine accupakket van 8 kWh. Goed, brandstof en wegenbelasting betaal je niet, maar hoeveel verschil maakt dat als je met een vederlicht en superzuinig stadsautootje 5.000 km per jaar rijdt?
 
De Mia is leuk als je je bij het schoolplein graag onderscheidt. Gaan de prijzen voor elektrische auto’s niet gauw flink omlaag, dan is de stadsauto op benzine nog favoriet.

Mia Electric 12 kWh

 

12/20

 

Leuk 

Doordacht ontwerp van uiterlijk en interieur

 

Niet leuk

Prijs en de beperkte actieradius

 

TopGear-vonnis

Dit vreemde elektrische autootje scoort punten op originaliteit, maar gaat onderuit op prestaties en prijs

 

Prestaties  

0-100 km/u in 32,0 sec., top 110 km/u, actieradius 120 km

 

Techniek  

16 pk, 12 kWh elektromotor, vijf uur voor volledig opladen, 120 Nm, 815 kg

 

Doen!  

Kachel bijbestellen (€ 2.082,50)

 

Niet doen  

Een Mia kopen als je meer dan 20 km per dag rijdt

 

Prijs NL € 20.988

Prijs BE n.n.b.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)