Hoe vind je deze Kever? Geinig? Oké, maar vind je ‘m ook 570.000 euro waard? De omgebouwde Volkswagen Kever van het bedrijf Milivié is het geesteskind van ene Jonathan Engler, die in het bijbehorende persbericht omschreven wordt als ‘een actieve, innovatieve artistiek ingenieur met de visie om uitgestorven Duitse auto-iconen te vieren en ze discreet opnieuw te ontwikkelen tot onvoorstelbare normen’.

De Duitser opereert onder het ‘de automarkt is zo gek dat mensen overal wel een half miljoen euro voor neertellen’-principe. En inderdaad, als Porsche of Ferrari zijnde maakt het geen snars uit wat je doet, mensen kopen het ongezien. Om eerlijk te zijn hebben wij er bij deze Milivié minder vertrouwen in. Om kopers te verleiden, creëren ze schaarste: er worden slechts 22 exemplaren gebouwd.

De minder begeerlijke Kever 1303 wordt omgebouwd door Milivié

Het bedrijf wil als basis de Kever 1303 gebruiken. Dit is de minder begeerlijke versie uit de jaren zeventig met de grote achterlichten. In Amerika noemen ze deze grotere versie ook wel de Superbeetle. De aandrijving komt van een luchtgekoelde 2,28-liter boxermotor die is aangesloten op een automatische versnellingsbak met vier verzetten. Deze ZF-bak komt uit de Porsche 911, trouwens. Hoeveel vermogen de Milivié heeft, is niet bekend.

Vervolgens wordt er meer dan 1.000 uur werk in de bouw gestoken, waarbij Milivié zegt dat het eindproduct ‘niets anders dan het metalen monocoque-gedeelte van de carrosserie en de vloerplanken deelt met de donor’ en dat ‘zelfs deze componenten enorm zijn gewijzigd ten opzichte van het origineel’. We zijn benieuwd hoe ze een lichtbeeld willen creëren met de krappe koplampen.

Een nieuw interieur met schermen

De ophanging is compleet herzien met op maat gemaakte veren en zaken als nieuwe draagarmen plus nieuwe raceremmen. De velgen zijn 19-inch en gemaakt van aluminium. Binnenin zijn er twee 12,3-inch schermen – een voor de wijzerplaat en een voor de infotainment. Er zitten vrijwel geen knoppen in de restomod-Kever en er komen vier individuele kuipstoelen.

Het gerucht gaat dat de eerste auto in juli 2023 wordt afgeleverd, en de productie zal naar verwachting doorlopen tot mei 2025. Vooralsnog zijn er geen echte exemplaren gebouwd, dus. We zijn benieuwd of ze er echt gaan komen voor die prijs.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)