Dames en heren, dit is de Mini Cooper JCW E en het is een enorm belangrijke auto. Misschien niet zozeer qua verkopen of absolute prestaties. Nee, dit moet namelijk de eerste elektrische hot hatch zijn die een permanente glimlach op je gezicht plamuurt. Met de introductie van de EV’s verwarren veel fabrikanten ‘fun’ met ‘snel’. De top-Mini moet daar verandering in brengen.
De ingrediënten zijn ruimschoots aanwezig. De basis is namelijk de Mini Cooper SE, met het JCW-pakket. Sterker nog, we kunnen het volkomen begrijpen als je de JCW vindt lijken op die auto. De snelste elektrische Mini is nog niet officieel geïntroduceerd, maar ‘gelekt’. De afbeeldingen zijn namelijk afkomstig van het MIIT, het Chinese Ministerie van Industrie, Informatie en Technologie. Fabrikanten moeten voor goedkeuring alle afbeeldingen en informatie delen.
Vermogen van de Mini Cooper JCW E
Het MIIT publiceert dat dan veelal voordat de fabrikant het model zelf introduceert, dus die houdt je nog van ons te goed. Wel kunnen we al wat basisinformatie met je delen. Zo weten we hoeveel vermogen de snelste elektrische Mini krijgt, namelijk 255 pk. Dit zorgt voor een aangename gewicht-vermogensratio, want het gewicht is namelijk precies gelijk met de Mini Cooper SE: 1.680 kilo.
Het accupakket heeft een nettocapaciteit van 49,2 kWh. De actieradius van de Mini Cooper JCW E zal echter iets lager uitvallen. Dit vanwege het hogere vermogen en de grotere standaardwielen. Deze auto gaat niet om maximale range, maar maximale fun. De reguliere Mini Cooper SE is al erg vermakelijk, alhoewel een sportiever randje zeker welkom is. Die hopen we hiermee te krijgen. Qua prestaties is het nog een beetje gissen, maar reken op een 0-100 km/u-sprinttijd van iets meer dan 6 seconden.
Iets meer onderscheid had van ons wel gemogen
De topsnelheid zal ongetwijfeld begrensd zijn, hopelijk zal Mini de begrenzer er iets later in laten komen. Je koopt immers niet voor niets het topmodel. Daar wringt het voor ons een beetje, want optisch zijn de verschillen – voor zover wij kunnen zien – wel heel erg weinig. Aan de achterzijde is de onderkant van de achterklep in het zwart uitgevoerd en er is een ‘skirt’ aan de achterzijde in carrosseriekleur. Gelukkig zien we achter de 18-inch wielen wel iets grotere, rood gekleurde remklauwen.
Lees ook: Welke Mini is leuker om te rijden: de Electric of de oude Cooper?
Afbeeldingen van het interieur zijn er nog niet. Bij de vorige Mini JCW-modellen monteerde de Britse fabrikant lekker dikke sportkuipen. Hopelijk zetten ze die lijn voor met de Mini Cooper JCW E. We moeten nog heel eventjes wachten. De introductie staat gepland voor de herfst dit jaar, dat is dus al heel erg binnenkort. De Mini Cooper JCW E is niet de enige elektrische Hot Hatch waar we naar uit kijken, ook de Alpine A290 komt eraan.
EC Dubost heeft op 17 september 2024 geschreven:
Een mislukt project in de maak.
Dave heeft op 17 september 2024 geschreven:
“Nee, dit moet namelijk de eerste elektrische hot hatch zijn die een permanente glimlach op je gezicht plamuurt.”
Dat kan alleen maar als de Alpine A290B ernstig vertraagd wordt. (Renault kennende zou dat zomaar kunnen). Maar anders gaat die Alpine toch echt de eerste zijn.
https://topgear.nl/autonieuws/alpine-a290b-is-een-knappe-renault-5-met-drie-stoelen/
Björn heeft op 17 september 2024 geschreven:
Die Alpine ziet er ook veel beter uit, daar hebben de designers tenminste lef. De Mini is maar een saai hok.