
Waarschijnlijk ben je al bekend met het fenomeen ‘restomods’. Kort samengevat: je pakt een oude auto en bouwt deze grotendeels opnieuw op met moderne materialen. Het uiterlijk pas je aan, maar de klassieke looks blijven behouden. Er zijn voorbeelden te over, met de Singer 911 en Eagle E-Types als meest bekende. Het onderwerp van vandaag is exact hetzelfde, maar dan is het lijdend voorwerp geen klassieke sportwagen, maar een oude Mini.
Het is een project van Wood & Pickett in samenwerking met Callum Designs. Die eerste partij is een bekende naam uit het verleden. W&P was een specialist voor het veredelen van Britse automobielen als de Rover SD1, Austin Maestro en natuurlijk de Mini. Gezien we al tientallen jaren niets van Wood & Pickett gehoord hebben, gaan we ervan uit dat het een nieuwe partij is, die opereert onder die naam.
Callum Designs is inderdaad van die bekende ontwerper
Callum Designs is bekender. Dat is het bedrijf van meesterontwerper Ian Callum. De beste man is verantwoordelijk voor de fraaiste Aston Martins en Jaguars, alsmede de Volvo C70. Tegenwoordig heeft Callum zijn eigen designstudio – heel inspirerend Callum Design genaamd – en wordt hij ingehuurd door allerlei partijen. In dit geval Wood & Pickett. Kijk, net als met andere restomods ziet het er geweldig uit. Net als de eigenaar van het bruine exemplaar.

Dat is namelijk niemand minder dan David Gandy, een 1,91 meter lang model met een voorliefde voor toffe auto’s. Uiteraard doet hij mee aan rally’s als de Mille Miglia en als hij dus een Mini laat bouwen, moet het wel een bijzondere zijn. Nou, bijzonder is de Mini. De bruine lak is geweldig, evenals die velgjes. Een eervolle vermelding voor het interieur, dat is namelijk schitterend gedaan. Ondanks de klassieke looks, is er Apple CarPlay gewoon aanwezig.
Techniek van de Mini van Wood and Pickett
De techniek is eveneens bijzonder. Geen elektroconversie, maar gewoon een opgepepte 1,3-liter met aangepaste cilinderkop en twin-port-injectie. Het resultaat is 110 pk, bijna het dubbele van wat ie standaard heeft. Prestaties worden niet vermeld, maar een originele Mini (lees: niet zo’n apparaat van BMW) met meer dan 100 pk voelt altijd snel aan. En die sensaties zijn belangrijker dan absolute cijfers.
Lees ook: Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?
Uiteraard wordt jouw exemplaar helemaal gemaakt zoals je wil. Dat mag ook wel, want de Mini van Wood & Pickett is er vanaf ongeveer 88.000 euro. Dat lijkt heel erg veel voor een Mini uit de jaren ’80, die je ook voor 5 tot 10 mille vindt in goede staat. Bij het maken van restomod gaat er enorm veel tijd in zitten en dat kost altijd geld. Sterker nog, aangezien de auto echt helemaal opnieuw is opgebouwd valt de nieuwprijs behoorlijk mee.