De Outlander PHEV: bevalt het?

Het zal je vast zijn opgevallen dat je opeens op elke straathoek een Mitsubishi Outlander tegenkomt. Waar dat aan ligt? Simpel: voor (zo ongeveer) het eerst heeft een reclameslogan het bij het juiste eind: Nederland wórdt steeds slimmer..!

De Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) gaat als een warm broodje over de toonbank en dat heeft een aantal overduidelijke en logische redenen. Zo rijd je met een Outlander PHEV schoon en zuinig zonder er ook maar iets voor in te hoeven leveren. Door de slimme plaatsing van de accu's en elektromotoren heb je namelijk ruimte in overvloed (ongeveer net zo veel als in de benzine- en dieselminnende Outlanders). Je hebt geen malle druppelvormige of overdreven futuristisch vormgegeven auto voor de deur staan, maar een stoere en toch elegante fullsize SUV. Die, haast ongelooflijk, met maar 44 gram CO2 per kilometer, minder broeikasgas de lucht in mikt dan auto's die half zo groot zijn als hij.

Je hoeft je niet verdiepen in de (overigens zeer interessante) innovatieve techniek van de Outlander PHEV, want afhankelijk van omstandigheden en rijstijl kiest hij geheel automatisch de efficiëntste instelling. Rijden in een Outlander PHEV is niet alleen schoon, zuinig, comfortabel en goedkoop, maar nog leuk ook: wegrijden in totale stilte en verder genieten van de uitmuntende prestaties die 203 pk vermogen garandeert, en ondertussen die brandstofmeter maar niet zien dalen. Want wie zijn Outlander PHEV keurig oplaadt (en dat doe je natuurlijk) heeft elke 100 kilometer genoeg aan 1,9 liter benzine.

Wat weer inhoudt dat er maar twee soorten mensen zijn die niet blij worden van een Outlander PHEV. Ten eerste de pompstationhouders die nauwelijks iets méér dan een pakje kauwgum aan je kwijt kunnen, en ten tweede de fiscus. Want die laatste hoeft van jou geen BPM te verwachten, en voor wegenbelasting kan hij ook al niet bij je aankloppen. En rij je zakelijk, dan wordt de beste man al helemaal doodongelukkig van je: 7 procent bijtelling komt in de praktijk neer op een schamele 98 euro netto!

Ofwel, de Mitsubishi Outlander PHEV: leuker kunnen we het niet maken, wel een heel stuk schoner, comfortabeler, groter én nog goedkoper ook. Ga naar een Mitsubishi-dealer, maak een proefrit en overtuig jezelf: hij zal je zeker bevallen.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken