Het mag bekend zijn dat Mitsubishi op dit moment enkele modellen van Renault betrekt. Zo is de huidige Colt eigenlijk een Renault Clio en de ASX een Captur. De Outlander deelt zijn platform met de Nissan X-Trail, waardoor alleen de overjarige Eclipse Cross een ‘echte’ Mitsubishi is. Dat komt vooral door de strengere eisen in Europa, van zowel de klant als de overheid. Zonde, want daardoor missen we deze Mitsubishi Outlander Sport.

Deze is aangekondigd voor de Zuid-Afrikaanse markt. Het is een compacte crossover in het B-segment. Het is wel een échte Mitsubishi als in: deze auto is in Japan ontwikkeld. Het kan zijn dat de Mitsubishi Outlander Sport je bekend voorkomt. De auto lijkt namelijk enorm veel op de Mitsubishi XForce, een soortgelijke auto (nou ja, identieke auto eigenlijk) voor de Aziatische markt. Hoewel wij er nog niet in hebben gereden, hebben onze collega’s van TopGear Filipijnen dat wel.

Offroad-rijmodus, geen vierwielaandrijving

Bijzonder is de techniek. De Mitsubishi Outlander Sport heeft namelijk een 1,5-liter viercilinder aan boord, zonder turbo of elektrische ondersteuning. Daarom levert deze motor slechts 104 pk en 141 Nm. Een handbak is ook de enige mogelijkheid, evenals voorwielaandrijving. Bijzonder is dat er wel vier offroad rijmodi zijn. Over het exterieur kunnen we kort zijn: het is precies hoe een crossover er in dit segment uitziet.

Mitsubishi Outlander Sport oranje (2025) zjikant rechts achter schuin rijdend op weg in stad lichten aan

Mitsubishi heeft nu extra werk gemaakt van het interieur. Daarbij zien we dat ook Mitsubishi gebruik maakt van textielbekleding, net zoals Peugeot bijvoorbeeld doet. Het geeft bijna een gezellige uitstraling. Nu moeten we wel zeggen dat dit persfoto’s zijn, dus een echte kwaliteitsindruk krijgen is lastig. Er is een 12,3 inch groot scherm met alle infotainmentfuncties van de auto. Die krijg je overigens alleen op duurdere modellen, de instapper heeft een kleiner scherm van 8 inch in diameter.

Prijs Mitsubishi Outlander Sport is best interessant

Hij komt dus vooral niet naar Europa. Op het gebied van verfijning, uitstoot, elektronica, prestaties en comfort ga je er toch een jaartje of tien op achteruit. Nu kun je je afvragen of dat zo erg is. De Outlander Sport ziet er keurig uit, die 1,5-liter-motor is niet zuinig (op papier) maar wel erg betrouwbaar en omgerekend kost de Outlander Sport dus slechts 22.050 euro. Die prijs roept herinneringen op aan de tijd dat particulieren nog regelmatig een nieuwe auto kochten. In Nederland is een Colt al duurder.

Lees ook: De beruchte Mitsubishi Outlander PHEV is terug in Nederland, dit keer zonder lage bijtelling

De naam Outlander Sport kan gek genoeg van alles betekenen. De eerste generatie Outlander Sport was gewoon een Outlander van de eerste generatie die nog een tijdje naast de tweede generatie geleverd bleef. De huidige Outlander Sport in de VS is dezelfde auto als de vorige generatie Mitsubishi ASX. Dit terwijl de huidige ASX bij ons een Renault Captur is, maar dan met een afwijkende badge, folder, verkoper, showroom en garantievoorwaarden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)