Het Franse PSA (Peugeot, Citroën, DS en Opel) gaat fuseren met het Italiaanse FCA (Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Jeep en Dodge). Binnen vier jaar moet de fusie afgerond zijn. Samen willen ze de strijdkracht bereiken om de op drie na grootste autobouwer ter wereld te worden. Beide moederbedrijven zullen de helft van de aandelen in handen houden, zodat de macht gelijk verdeeld blijft.
De hoofdkantoren in Parijs en Turijn blijven staan. Door de fusie kunnen de automerken de investeringen beter verdelen, zodat er per autobouwer minder kosten zijn. Dat dit goed mogelijk is, bewees PSA met de aankoop van Opel. In twee jaar daalden de arbeidskosten met 27 procent en noteerde het Duitse merk de hoogste winst ooit. De gecombineerde omzet van PSA en FCA zou 170 miljard euro zijn, gegenereerd door 8,7 miljoen auto’s.
Er zouden geen fabrieken sluiten en er zullen vijf bestuursleden genomineerd worden door FCA en nog eens vijf door PSA. De hoogste baas zal Carlos Tavares worden, nu de bestuursvoorzitter van PSA. Hij zegt: ‘De fusie brengt significante waarde voor alle aandeelhouders en opent een rooskleurige toekomst voor de gecombineerde entiteit.’ De baas van FCA benadrukt dat hij blij is met de samenwerking, ook omdat hij in het verleden goede samenwerkingen had met PSA.
Reacties