
Autofabrikanten maken niet elk onderdeeltje van hun auto’s zelf. En dan hebben we het niet alleen over de banden; ook zaken als de airbags komen van derde partijen. Zo’n leverancier kan hetzelfde onderdeel aan meerdere fabrikanten slijten om zo de kosten te verlagen. Maar áls er dan een foutje in zo’n onderdeel zit, zijn de rapen ook flink gaar. Dit is nu (opnieuw) aan de hand in de VS, waar mogelijk 52 miljoen voertuigen terug naar de dealer moeten.
Volgens National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zit er een productiefout in de airbags van het bedrijf ARC. De airbags zouden kunnen scheuren als ze ploffen, waardoor er metalen deeltjes worden afgevuurd op de inzittenden. Komt dit je bekend voor? Een paar jaar geleden moest bij 100 miljoen voertuigen wereldwijd de airbag vervangen worden vanwege ongeveer hetzelfde euvel. Toen was het bedrijf Takata de producent.
De airbags van ARC vind je in auto’s van BMW, Stellantis, Ford, General Motors, Hyundai, Kia, Maserati, Mercedes, Porsche, Tesla, Toyota en Volkswagen. Van 2000 tot 2018 zijn de airbags in nieuwe auto’s geïnstalleerd. De autobedrijven zitten er niet zo op te wachten om 52 miljoen auto’s in de Verenigde Staten terug te roepen naar de dealer. Volgens Reuters heeft een aantal van deze automerken protest aangetekend bij de NHTSA.
Een nutteloze terugroepactie?
Nu klinkt het vrij kwaadaardig van de grote bedrijven om potentieel defecte airbags in auto’s te laten zitten, maar wellicht hebben ze een punt. ARC is aan het rekenen geslagen en becijfert dat er in de komende 33 jaar slechts één airbag zal scheuren, statistisch gezien. Dit is wel even anders dan bij de Takata-terugroepactie, waarbij minimaal 30 mensen wereldwijd overleden door het defect.
De NHTSA is het niet eens met het argument van ARC en wil volgens Reuters de terugroepactie niet langer uitstellen. Volgens deze instantie zijn er al zeven gevallen in de VS bekend waarbij de airbag scheurde en zou er al één persoon door overleden zijn. Het is momenteel niet duidelijk hoeveel auto’s er in Nederland rijden met deze ARC-airbags en of er een terugroepactie aan zit te komen. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.
tja dan kom je met je ouwe barrel bij de dealer.Daar zitten die lui ook niet op te wachten met der uigeklede flaterate tijden.
Mijn BMW 220 I active tourer heeft ook een terugroepactie van de bestuurs airbag.
Of ik dit laat controleren of vervangen moet ik nog bezien…ik heb 29 schadevrije jaren en rij nogmaar 5000 km per jaar.
Gezien er geen einddatum opzit kan ik het zomaar eens over kunnen laten aan de volgende eigenaar.
Goed argument, want in die 5000km die je nu nog maar rijdt kan er natuurlijk niks misgaan door de 29 schadevrije jaren.
😁 en het is ook nog gratis! Gewoon te lui en een volgende eigenaar met het gevaar opzadelen die misschien helemaal niks van een terugroepactie afweet. Egocentrische houding.
Communicatie!!
Laat ik nou een VAG groep auto hebben in die bouwjaren… Ben benieuwd
Dan voorlopig de airbag nog maar even niet gebruiken, voor de zekerheid.