Om te beginnen willen we onze welgemeende excuses maken voor het feit dat we een video plaatsen met het ‘TikTok-nummertje’. Je hoort het aan het begin van de video en we begrijpen het als je ons hierna nooit meer wilt zien. Een vervelende keuze van de filmer, want zijn video is best interessant om te zien. In het korte filmpje probeert ene Karl te bewijzen dat het onzin is om de motor een tijdje stationair te laten draaien voordat je vertrekt.

Zijn bewijsstuk is een motor zonder kleppendeksel, waardoor je de nokkenassen goed kunt zien. Hij start de motor om te laten zien hoe snel de olie het uiterste puntje van de motor bereikt. Volgens hem is dit het ultieme bewijs dat het warm laten draaien van een motor onzin is. Daar zijn we het niet helemaal mee eens, maar het is wel het bewijs dat je niet de motor een tijdje stationair hoeft te laten draaien ‘zodat de olie overal komt’. Je kunt dus vrijwel gelijk vertrekken.

Motor stationair laten draaien voor vertrek?

Dat de olie gelijk bovenin de motor terechtkomt, zegt niets over de temperatuur van de olie. Koude olie heeft een andere dikte dan warme olie en ook andere onderdelen in de motor zijn ontworpen om op temperatuur te functioneren. Een koude motor zwaar belasten of veel toeren maken, dat is nog altijd een bijzonder slecht idee. Eigenlijk moet je minimaal een kwartier rustig rijden zodat de olie kan opwarmen.

We horen soms van autoliefhebbers dat ze wachten tot het toerental van de motor zakt voordat ze vertrekken. Zeker als het buiten koud is, draaien de meeste brandstofmotoren aan het begin wat hoger stationair. Zie het als een soort moderne choke. Moderne motoren zijn ontworpen om gewoon gelijk weg te rijden, als je het maar rustig aan doet. Dan wordt ie ook sneller warm dan wanneer hij stationair draait. Elke dag een paar minuten in een geparkeerde auto zitten is ook zonde van de tijd.

Motor even laten draaien voor het wegrijden?

Advertentie

Reacties

  • Lappflicka says at 13 januari 2022:

    Kijk eens naar het buitenland! Daar is in bepaalde landen het zelfs verboden om de auto stationair te laten draaien. De oplossing zit in brandstofverwarming. Start 15 tot 30 minuten voor vertrek bij koude deze brandstofverwarming. Bij minder koude omstandigheden is 5 min al voldoende. Het zorgt voor een warme motor, waarbij ook de olie opgewarmd wordt. Altijd rustig wegrijden en de auto de tijd geven goed op te warmen voor een gezonde auto.

    Reply
  • Jacques says at 27 oktober 2021:

    Allemaal leuke theoretische verhalen, maar in de praktijk laat de auto ons na 300.000 km of veel meer meer bij een diesel om hele andere redenen in de steek als om motorschade, tenzij je de auto wel heel erg mishandeld hebt. Zelfs ambulances die ongeveer per definitie een paar keer per dag koud wegscheuren opleven dat prima.

    Reply
  • Thefizzlee says at 26 oktober 2021:

    Ik start altijd de auto, doe dan rustig mijn gordel om en zet muziek aan en dan rijdt ik meestal weg, heeft de auto even kunnen lopen. Rij sws niet meer dan kwart gas op een koude motor en schakel 2/2,5k toeren, pas na een kilometertje of 10 trek ik hem ver boven de 3k toeren door, doe dit al jaren zo en zowel mijn auto’s als motoren hadden/hebben geen tot bijna geen olie verbruik dus ik blijf dit lekker doen zo

    Reply
  • Patrick says at 26 oktober 2021:

    Het is slecht voor je gezondheid.(wellicht nog belangrijker dan je auto).stationair laten draaien. Onbedoeld kunnen uitlaatgassen, zeker bij een koude start, je interieur bereiken, ook al ruik je ze niet eens.
    Lekker raampjes krabben met draaiende motor en sommigen laten nog hun portier open staan…

    • Zoem says at 26 oktober 2021:

      Als een auto buiten stationar draait heb je geen last van je uitlaatgassen. Open lucht is het zo weg..En uitlaatgassen in je interieur? Misschien je uitlaat eens na laten kijken. Zever wat je hierboven typt

      Reply
    Reply
  • Alex says at 25 oktober 2021:

    Een hoog toerental wil nog niet zeggen dat de motor zwart belast wordt hij stationair.

    • Gerrit says at 26 oktober 2021:

      Bij de Corvette ZR-1 hadden ze het probleem dat er nieuwe wagens met een kapotte motor bij de dealer aankwamen, na lang speurwerk bleek dat een vrouw de wagens tijdens koude winterdagen bij de fabriek startte met volgas, vrouw opnieuw geïnstrueerd, probleem verholpen.
      Dus ook onbelast een killer.

      Reply
    • Louis says at 25 oktober 2021:

      Het aller slechtste voor een motor is koud hoge toeren laten draaien!!!

      Reply
    Reply
  • Amaga says at 25 oktober 2021:

    Het hogere toerental bij het starten(en de kleppen blijven net wat langer open staan) is alleen voor het opwarmen van de katalysator. Dit is omdat de katalysator velen malen beter werkt waneer die warm is.

    Reply
  • Smartsys says at 24 oktober 2021:

    De meeste moderne auto’s zijn toerenbegrenst als de motor koud is. Neem een 1.4 TSI van VW. Deze mkan warm ongeveer 7000rpm draaien, maar koud kom je niet boven de 4000rpm. Deze motortjes hebben redelijk veel koppel bij lage toeren dus vol in de toeren weg scheuren is eigenlijk ook niet nodig.

    • Spit says at 25 oktober 2021:

      Het valt of staat niet enkel bij toeren. Als jij veel gas geeft bij lage toeren is dat alsnog slecht. De oliefilm is niet optimaal in bijvoorbeeld de glijlagers van de krukas. Als jij dan met lage toeren een zware belasting gaat draaien wordt er juíst veel vermogen over weinig omwentelingen uitgevoerd, oftewel een zware belasting op de zuigers en dus ook op je lagers die op dat moment nog niet van goede smering genieten.

      • Jeroen says at 25 oktober 2021:

        Maw, niet te veel toeren voordat de olie warm is. Ik houd mijn Boxster eerst ook onder de 3000rpm.

        Reply
      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie