
Voor auto’s is de APK bekend. Sommige zeggen APK-keuring, maar de ‘K’ in APK staat al voor ‘Keuring’. De afkorting staat voor Algemene Periode Keuring, weet je dat ook weer. Het is een momentopname waarbij de keurmeester de auto naloopt om te kijken of deze aan de minimale eisen voldoet. Voor motorfietsen was er gek genoeg geen APK, maar daar gaat verandering in komen. De APK voor motoren wordt namelijk verplicht door Europa, in Europa.
Het is onderdeel van het ‘Road Safety Package’, aldus het Nederlandse Nieuwsmotor. De heer Kristian Schmidt hield een bijeenkomst om te bespreken hoe de veiligheid op de Europese wegen veiliger gemaakt kan worden. In Europa zijn er ‘slechts’ 19.800 mensen omgekomen in het verkeer. Gezien het wegennet en de drukte ervan is dat een zeer laag getal, maar het kan natuurlijk lager.
Minder verkeersdoden en minder emissies
De verkeersdoden zijn overigens niet de enige zorg. Volgens Schmidt sterven er ook 70.000 mensen per jaar door de emissies en uitstoot van voertuigen. Vandaar dat er in Europa ook strenge regelgeving is omtrent de uitstoot. Met de verplichte APK voor motorfietsen – inclusief uitstootmeting – hoopt de EU dat naar beneden te krijgen.
De goede bedoelingen stoppen daar wel een beetje. Want de landen mogen namelijk zelf bepalen welke vorm de APK voor motorfietsen krijgt. Dus de looptijd ervan, de eisen waaraan de motorfiets moet voldoen: dat mogen de landen zelf uitzoeken. Niet geheel onlogisch, want het gebruik van voertuigen per land verschilt nogal. In Monaco slijt een voertuig totaal anders dan in Duitsland natuurlijk.
De APK is vooralsnog voor grotere motorfietsen
Wat ook vreemd is, is dat het enkel gaat om motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc. De categorie daaronder is immens populair, maar wordt dus nog ontzien. Daar zit in een reden achter, in sommige landen mag je met een autorijbewijs op een 125cc-brommer aan het verkeer deelnemen. Het idee daarachter dat je liever mensen op een scooter hebt, dan in een auto. Landen zijn overigens vrij om die brommers ook mee te nemen in de verplichte APK. Vervolgens mogen de landen ook zelf bepalen welke eisen er gesteld worden.
Lees ook: Motorfietsen zijn lastig te flitsen, maar krijgen ze ook boetes?
Hoe zit het dan in Nederland? Als de overheid wil, kunnen ze dus al een APK verplichten. De Rijksoverheid zegt er het volgende over: ‘De Algemene Periodieke Keuring (APK) geldt niet voor de motorfiets. Wel is het verstandig om regelmatig de motor te laten controleren op slijtage of andere mankementen.’ Dus een APK voor de motor is in Nederland nu nog niet verplicht. Het idee erachter is net als bij oldtimers: eigenaren zorgen zijn doorgaans liefhebbers en zorgen ervoor dat ie in goede conditie is.
Met dank aan Michael voor de tip! Ook wat leuks gezien op het internet? Stuur dan je tip naar redactie@topgear.nl!
Iedere slimme motorrijder weet dat zijn veiligheid afhankelijk is van goed en correct onderhoud.
Dit lijkt op een nieuw verdien model, jammer
Gewoon weer een nieuw melk.koetje om geld int laadje te brengen .
Ik ben eens met Jo, motorliefhebbers houden hun motoren goed in de gaten. Het gaat tenslotte om je veiligheid, en cowboys hou je toch.
Het aantal ongelukken gaat er niet minder op worden door de invoering van een APK voor motorfietsen! Je blijft gewoon kwetsbaar! Beter is het om die roekeloze vrachtwagenchauffeurs uit voornamelijk Oost Europa beter te controleren! Dat volk rijdt regelmatig onder invloed van alcohol op een grote vrachtwagn combinatie met alle gevolgen van dien!
De meeste motorongelukken zullen niet minder worden met een apk .je blijft een kwetsbaar iemand .ze zien je meestal niet
Een echte motorrijder heeft de motor in topconditie .is voor zijn eigen veiligheid
Geweldige oplossing is dit voor…eh…eh..wat isnhet probleem eigenlijk? Hoeveel motorrijders verongelukken dodelijk per jaar doordat er geen apk is geweest? Het niet noemen van deze specifieke schokkende cijfers zegt me genoeg. Dit komt niet vanuit de burger maar vanuit de ‘europese Bovag’ en de bekende EU-anti motor lobby. En zo wordt de democratie stukje bij beetje verder afgebouwd.
Ja zo gaat dat met 1😭Europa Echter ik rijd 55 jaar al op een motor En kom echt wel motoren tegen die Open of herrie uitlaten hebben Dat voegt niets toe aan een prettige rijbeleving Ook vaak motoren met een gladde achterband soms komt het canvas er al doorheen Rij gewoon standaard ( geluid ) en zorg goed voor je banden ( enige kontakt met de weg ) In zake de keuring heb ik voor zulke gevallen geen problemen Echter het is ten eerste weer een kwestie van geld En als per land de eisen of manier van keuren verschilt Dan is het een onzinnig iets wat er weer doorheen gedrukt word
Zo lekker he.
1 Europa.