
Voor auto’s is de APK bekend. Sommige zeggen APK-keuring, maar de ‘K’ in APK staat al voor ‘Keuring’. De afkorting staat voor Algemene Periode Keuring, weet je dat ook weer. Het is een momentopname waarbij de keurmeester de auto naloopt om te kijken of deze aan de minimale eisen voldoet. Voor motorfietsen was er gek genoeg geen APK, maar daar gaat verandering in komen. De APK voor motoren wordt namelijk verplicht door Europa, in Europa.
Het is onderdeel van het ‘Road Safety Package’, aldus het Nederlandse Nieuwsmotor. De heer Kristian Schmidt hield een bijeenkomst om te bespreken hoe de veiligheid op de Europese wegen veiliger gemaakt kan worden. In Europa zijn er ‘slechts’ 19.800 mensen omgekomen in het verkeer. Gezien het wegennet en de drukte ervan is dat een zeer laag getal, maar het kan natuurlijk lager.
Minder verkeersdoden en minder emissies
De verkeersdoden zijn overigens niet de enige zorg. Volgens Schmidt sterven er ook 70.000 mensen per jaar door de emissies en uitstoot van voertuigen. Vandaar dat er in Europa ook strenge regelgeving is omtrent de uitstoot. Met de verplichte APK voor motorfietsen – inclusief uitstootmeting – hoopt de EU dat naar beneden te krijgen.
De goede bedoelingen stoppen daar wel een beetje. Want de landen mogen namelijk zelf bepalen welke vorm de APK voor motorfietsen krijgt. Dus de looptijd ervan, de eisen waaraan de motorfiets moet voldoen: dat mogen de landen zelf uitzoeken. Niet geheel onlogisch, want het gebruik van voertuigen per land verschilt nogal. In Monaco slijt een voertuig totaal anders dan in Duitsland natuurlijk.
De APK is vooralsnog voor grotere motorfietsen
Wat ook vreemd is, is dat het enkel gaat om motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc. De categorie daaronder is immens populair, maar wordt dus nog ontzien. Daar zit in een reden achter, in sommige landen mag je met een autorijbewijs op een 125cc-brommer aan het verkeer deelnemen. Het idee daarachter dat je liever mensen op een scooter hebt, dan in een auto. Landen zijn overigens vrij om die brommers ook mee te nemen in de verplichte APK. Vervolgens mogen de landen ook zelf bepalen welke eisen er gesteld worden.
Lees ook: Motorfietsen zijn lastig te flitsen, maar krijgen ze ook boetes?
Hoe zit het dan in Nederland? Als de overheid wil, kunnen ze dus al een APK verplichten. De Rijksoverheid zegt er het volgende over: ‘De Algemene Periodieke Keuring (APK) geldt niet voor de motorfiets. Wel is het verstandig om regelmatig de motor te laten controleren op slijtage of andere mankementen.’ Dus een APK voor de motor is in Nederland nu nog niet verplicht. Het idee erachter is net als bij oldtimers: eigenaren zorgen zijn doorgaans liefhebbers en zorgen ervoor dat ie in goede conditie is.
Met dank aan Michael voor de tip! Ook wat leuks gezien op het internet? Stuur dan je tip naar redactie@topgear.nl!
Verplicht eerst maar eens beschermende kleding.
Hoeveel idioten er op een zomerse dag voorbij komen in enkel T-shirt en korte broek is niet te geloven.
Ik rijd al 50 jaar motor nog nooit geen motorpak aan gehad.
Als het zover is met een aanrijding doet een motorpak ook niks meer.
Als je een schuifer maakt OK dan doet het iets.
Het zou eens tijd worden , als ik zie hoeveel ik er tegenkom met dubieuze aftermarket verlichting , gladde banden , slappe kettingen enz enz enz dat is gewoon absurd.
En ja die luide pennis compenserende uitlaten mogen er dan ook aan gaan geloven , aftermarket uitlaten met demontabele db killer worden sowieso al verboden maar de mensen die hun kat en lambdasondes verwijderd hebben kunnen die weer terug gaan plaatsen net als de fabrieks software.
Regels zijn er niet voor Jan lul en zeker niet optioneel zoals veel motorrijders denken.
Dus wat mij betreft liever gisteren dan morgen
Als het waar is wat je zegd zou er elke dag motorrijders sterven. Je kunt tegenwoordig betere verlichting kopen meer licht betekent meer zien zonder mede weggebruikers te verblinden. Kale banden ga jij met kale banden in de regen rijden ik niet.iedereen die op een motor rijd wil weer veilig thuis komen. Geloof waar jij over praat is een paar procent. En uitlaten die een keurmerk hebben en toen dar tijd wel verkocht mochten worden is nu te luid.en dan hoeveel mooi weer rijders zijn er.voor de meeste is het een seizoen gebonden hobby. Apk voor motoren is puur geldklopperij en die 2procent met te luide uitlaten te pakken .er worden ook motor rijders eraf gereden met een originele motor.
Wanneer komt er een kentekenplaat voor wielrenners. Daar hoor je niemand over. Rijden met vele naast elkaar, vaak nog over de stoep. Schoppen naar automobilisten als het ze tegenzit. Maar dat je ze kan identificeren zit er niet in. Dat is pas asociaal.
Is het ook onderzocht waardoor de dodelijke ongevallen werden veroorzaakt?
1. Door slechte staat van de motor?
2. Door een menselijke of inschattings-fout van de motorrijder?
4. Door het niet dragen van gecertificeerde motorkledi g en helm?
5. Door het verkeerde cq asociale rijgedrag van de motorrijder?
6. Door een automobilist die niet oplet of de motorrijder niet gezien heeft?
Alleen de oorzaak uit punt 1 zal wellicht minder worden.
Op de andere punten heeft een APK geen invloed
Dat dus!
Begin eerst maar eens een verplichte keuring voor aanhangers en caravans van boven de 750 kg, motorrijders onderhouden hun motor wel, zijn er zuinig op
Geen slecht idee, voor de veiligheid zal het niet veel uitmaken want niemand stapt op een motor die uit elkaar valt van ellende maar het aantal motoren met uitlaten die je kilometers ver al hoort aankomen lijkt ieder jaar weer toe te nemen.
Een motor mag best een beetje brullen maar er zijn wel grenzen aan.
Loud pipes save lives
DB killer valt nou eenmaal gemakkelijk te monteren of demonteren, zou je in principe dus kunnen meegeven aan de garage i.v.m. steekproef.
Ik vind het flauwekul want iedere motorrijder wil op een goed rijdende motor rijden, ik ken geen enkele echte motorrijder die op een wrak stapt waarvan de banden slecht zijn of de remmen slecht werken, want je wilt je leven niet op de weegschaal leggen. Je bent op twee wielen en daardoor erg kwetsbaar in het verkeer dus je steld een onderhoudsbeurt niet uit of je het zelf doet of door een ander laat doen maakt in dit geval niet uit . Als je op twee wielen rijd wil ik wel rijden op een fiets die technisch en motorisch in orde is
Beste Roel,
Jij gelooft nog in sprookjes,
Het gaat om idd een paar procent die de boel aan het verkloten zijn voor de echte doelgroep.
Maar we worden dagelijks getergd in de grote stad door gasten die met wrakken rond rijden met knallende uitlaten enz….
In plaats van handhaven gaan ze de gehele club van motorrijders aanpakken..
Best triest dat er zo word opgetreden vanuit Brussel.
In de basis geen slecht idee. Als ex motorrijwiel monteur werdt ik vaak geconfronteerd met zelf sleutelende eigenaars van hun motorfiets. Veel domme en onverantwoordelijk geknoei. Dus!!! geen slecht idee. Wat betreft de uitstoot is het een lachertje. Ga eerst maar meer aandacht besteden aan alle agrarische voertuigen die zonder apk en keuringen op de openbare wegrijden. Deze boertjes en loonwerker betalen geen houderschap belasting, houden het verkeer op, op de provinciale wegen. Met het uitrijden van mest wordt je besmeurd met stront . Lekker als je met je fietsje er achter rijdt. Dit land is ziek van de regeltje, bedacht door mensen die niet uit de gewoone samenleving komen. Boter op hun hoofd en met de credo, ikke en de rest kan stikken. Maar wat ik zegt, ik wordt niet serieus genomen. Veel plezier met het nieuwe Nederland.
Lees ff goed, er staat dat we dit in Nederland nog niet krijgen …….
De mag vecht al jaren tegen deze onzin. Een motorrijder maakt maar weinig kilometers. Heeft vaak technische kennis en houd zijn machine in goede staat. Uitstoot tov ander verkeer is vele malen minder. Icm met de lage kilometers dus alleen maar weer lasten verhoging
Laten ze in Brussel eerst eens zorgen dat degelijke motorkleding verplicht wordt
We zien ze allemaal wel eens rijden in korte broek en T shirt.
Alleen hun hersenen zijn verplicht beschermd maar die gebruiken zulke “motorrijders” niet.
En dan ook nog een vriendin achterop dito gekleed.
Ik zeg altijd; beter bezweet dan bebloed!!
Paul heeft gelijk dat motoren met meer dan 100 decibel voorbij razen en zwarte rookwolken uitblazen. Hiervan wordt de motorrijder doof en zijn omgeving ook. Daarnaast leidt het tot astma en longkanker. Dit maakt dat het noodzakelijk wordt om de uitstoot en herrie te controleren. Motorrijders kunnen dit voorkomen door zelf te kiezen voor een stille schone motor zoals een elektrische motor of een schone motor met een goede db-killer. Je hoeft dan ook niet bang te zijn voor een politie-controle of een APK.
Ook bij motorzaken wordt soms slecht onderhoud gepleegd, voorvorken zonder olie en verschillende veren, remolie die niet is vervangen maar de moto als 100% veilig verkopen. Niemand die echt motor rijdt wil deze mankementen hebben. Just my 2 cents
Wat een onzin zeg
Maak die naam eens bekend heeft van die motorzaak
19200 doden in het verkeer en daar moet een APK voor de motor de cijfers naar beneden halen .
Maar de de idioten op een fiets met koptelefoon of oortjes in rijden en totaal van hun omgeving zijn afgesloten daar word hier niks aan gedaan want dan krijg je het weer we hebben geen werknemers genoeg bij de politie. Maar ga het allemaal wel weer meemaken krijg vanzelf de oproep en dan gaan we maar naar de APK
Wat kan zo iets veel losmaken in de reageerders hier.
De motorhaters zijn blij en vinden dat t strenger mag en de motorliefhebber vindt het onzin.
Beste motorhaters, er zijn vele motorliefhebbers in ons land. Helaas wordt door de rotte appels onze reputatie verstoort. Veel te luide uitlaten, wheelies op openbare weg, etc. Gelukkig is het lang niet altijd zo, alleen als het goed gaat valt t niet op.
Motorliefhebbers houden van het rijden en van hun stalen paard. Daardoor komt er extra zorg bij kijken. Op de weg weten de echte motorrijders hoe kwetsbaar ze zijn, en rijden daardoor op een veiligere manier dan de autorijders. De gemiddelde motorrijder houdt ook graag zijn eigen onderhoud bij. Zo ook ik doe alles zelf aan mijn motor, motorisch onderhoud, banden wisselen, etc. Voor deze mensen is een Apk op de motor vervelend, de reden dat wij zelf onderhoud doen is ook de kosten van de monteur te besparen, en dan worden wij verplicht om kosten te maken.
Voor de rotte appels is dit zeker handig. Illigale uitlaten komen dan al niet door de keuring. Maar er wordt al flink op ons gelet, en een Wok op de motor vanwege de uitlaat komt vaker voor.
Maar een apk gaat niks doen tegen het gedrag van dit soort wegpiraten, wat toch het voornaamste probleem is. Zodra de motor terug in eigen handen is, is de db-killer er weer zo uit gehaalt.
En voor de mede-motorliefhebber, het zal allemaal wel meevallen. Voor degene die geen zelf onderhoud doen, is de apk erbij geen probleem. En voor degene die graag zelf hun metalen paard onderhouden, er zijn genoeg garages die weten dat het zelf gedaan word en vast ruimte kunnen maken voor een simpele apk keuring.
Dan even over uitstoot, de uitlaatgassen uit motoren zijn viezer dan uit een auto. Dat is een feit. Dat motoren minder uitstoten kan misschien waar zijn, maar het is wel viezer. En als je een motor uit 1990 hebt, dan zal deze bij een keuring niet worden vergeleken met een moderne euro6 motor, dat is onhaalbaar.
Lijkt erop dat we het niet kunnen tegenhouden, maar hoe het er in NL uit gaat ziet, weten we niet. Misschien valt het mee, misschien ook niet.
Hoop aannames hier van motorhaters. Uitstoot dit uitstoot dat… een motorfiets stoot veel minder uit dan een auto. Een motorrijder let veel en veel meer op zijn voertuig dan de gemiddelde automobilist, juist vanwege dat men weet dat je maar op twee wielen rijdt en veel kwetsbaarder bent dan een automobilist. Zichtbaar zijn is rete belangrijk, dat weten wij ook veel beter dan menig automobilist. Op een motor zitten overigens veel minder splijtbare onderdelen. Ook dat speelt mee dat er geen APK is. Bij de APK kijkt men doorgaans naar de gordel, verlichting, remmen, banden en uitstoot (maar zeker niet altijd). APK is een controle hè, geen onderhoud.
Sommige mensen maken zulke domme opmerkingen hier. Hoezo 30000 ambtenaren die werk zoeken? Wat heeft dat met het onderwerp te maken?
Of wil je alleen maar iets over ambtenaren roeptoeteren omdat je onderbuik aan het knorren is???
Wat een clown.
Nederland,brommer regels 49.99 cc ipv 80 of 125.
Zeuren over fatbikes op het fietspad,ik reed in de 80er jaren op een Honda MT met een MTX 6 bak en 110 cc Mallossi 118 echte km’s de fietsers gingen strak rechts rijden oud of jong,kijk waar we nu zijn beland helm op je snorfiets(lol)
Ik hou me hart vast voor de motorrijders wat een zeikerds in Europa.
Oh ja, natuurlijk! Wat een briljant idee dat motoren géén APK nodig hebben. Want wie heeft er nou controles nodig op voertuigen die met 100 decibel voorbijrazen en vrolijk zwarte wolken de lucht in blazen? Auto’s moeten aan steeds strengere emissie-eisen voldoen, want hemel, stel je voor dat ze een beetje vervuilen. Maar motoren? Ach, die zijn blijkbaar magisch schoon.
En natuurlijk, dat iedereen constant aan die dingen sleutelt, maakt het alleen maar veiliger. Zelfbouwprojecten met ducttape en een dosis optimisme zijn toch het toppunt van betrouwbaarheid?
Dus nee hoor, laten we vooral géén APK invoeren voor motoren. Laat die uitlaten loeien en die lucht lekker kleuren. Wat kan er nou misgaan?
En zo hebben ze weer.een nieuwe melk koe dat ze geld kunnen binnen harken
30.000 EU-ambtenaren. Zoeken werk !!!!!!
Zelf draag ik altijd mn motorpak, warm of niet. Zomerhandschoenen gekocht, heerlijk. Maar volgens de wet mag ik op mn slippers korte broek tshirt met alleen een helm op gaan rijden. Waarom beginnen ze niet eerst dit aan te pakken.
De EU kan toch enorm vermoeiend zijn… De United States of Europe.. verslaafd aan regeltjes die steeds maar weer het gevoel van vrijheid zo enorm beperken… Het zou een orgaan van samenwerking moeten zijn tussen landen en niet een regerend orgaan die boven de regering van de land staat..
Laat het keurings gebeuren toch gewoon een zaak van de lidstaten.
Vrijwel alle ongevallen met motorfietsen komen of door andere gebruikers die de motor niet zien, rij gedrag ( overschatting ed) vd bestuurder of onverwachte slechte staat van wegdek. ..en niet door slecht onderhoud.
Een auto kan veel verborgen gebreken hebben die je eigenlijk enkel op brug fatsoenlijk kan zien. Maar een motor rot niet snel door, heeft geen kogels waar speling op komt..en als er problemen zijn met een balhoofd of achterbrug..voel je dat al snel.. tevens zijn remmen en banden goed zichtbaar. En zou hij meer uitstoten dan gewenst..zou je dat ook al snel aan het verbruik merken met de relatief kleine tank.
Dus het enorm kleine aandeel van motoren die wel onveilig rondrijden en gevaarlijk zijn etc is enorm klein.. en lopen alsnog risico om van de weg gehaald te worden bij verkeerscontrole. Want ook al is er geen apk… Hij moet alsnog voldoen aan eisen. En kan wok status krijgen .
Wat een gejank weer om niets. Stelletje huilebalken.
En wanneer moet ik mijn motorfiets
Naar de apk brengen
Als er een meter sneeuw ligt
En de weg onder de pekel zit
Lekker veilig
En bedankt ook weer door een stel zeikerds in het leven geroepen
Die zonodig in een elektrische auto rondrijden zeker
Wederom nieuwe regeltjes, de kleine kinderen (lees burgers) moeten weer verteld worden wat te doen.
Hoeveel ongelukken, dodelijk of niet gebeuren er met motorfietsen die technisch niet in orde zijn?
Kijk liever naar een kleding plicht, zo hou je dat gespuis dat stoer voor de terassen rijdt ook weg.
(Immers niet stoer om in een power ranger pak te rijden)
Overigens vind ik een apk voor motoren geen probleem, ik heb mijn spul in orde, het is alleen weer die rompslomp eromheen, wegbrengen, tijd maken om hem weer op te halen etc etc.
Maar wederom die hele betutteling… Wat wordt het volgende? Helmplicht tijdens het s*xen?
Het is “Algemene Periodieke Keuring”.
De meeste doden en zwaar gewonden komt door “het rijden zonder rijbewijs ” en door “het niet dragen van beschermende kleding “.
Ze zouden beter daar eens op letten dan een verplichte APK .
Er zijn landen waar beschermende kleding verplicht is en er boetes op staan als je het niet draagt.
Je word er helemaal gestoord van . Elke dag nieuwe regeltjes en alles weer maar eens veranderen . Zolang het ook zeker een hoop geld gaat opleveren . Zo zitten de kantoren vol met mensen die hun eigen baantjes creeeren en zichzelf belangrijk maken en zorgen voor hin vriendjes en zo hebben we hier in den haag ook zo,n lading ezels die heeeel erg veel geld voor de burger kosten en dan hebben ook nog wat opvreters in brussel zitten . Nu zijn het de motoren en ach volgend jaar de pleziervaart ? Wie weet heb ik nu zo,n lichtkogel wel wakker gemaakt . En anders verzinnen ze wel weer wat anders .
Pure geldklopperij, er gebeuren zo goed als nooit ongelukken bij motoren door slecht onderhoud. Ik zou eerder graag periodieke keuring voor brommers zien want daar rijden soms versleten barrels rond. Mijn motor is van 2006 en heeft net 36000km gereden. Nieuwstaat. Breng hem om het jaar weg voor onderhoud en inspectie. Zelf ieder jaar verse olie en filter ondanks ik slechts 2500km per jaar rijd.
Dat is alleen maar geldklopperij.Rot toch is op met die achterlijke regeltjes elke keer.
Dat is alleen maar geldklopperij.Rot toch is op met die achterlijke regeltjes elke keer.
Apk voor de veiligheid zeggen ze.
O, dus het wegmeubilair wordt ook veiliger gemaakt, aangezien dat voor meer leed zorgt ?
Nee dat dan weer niet…….
Ik rijd op 2 wielen en ben dus kwetsbaar in het verkeer. Dus op zeker dat mijn motor 2 keer per jaar in de garage staat voor onderhoud. Alles functioneert naar behoren en de banden zijn niet glad. In het algemeen zorgt een motorrijder goed voor zijn/haar stalen ros. De ongelukken zoals genoemd zijn vast niet te wijten aan het gebrek aan onderhoud maar meer aan de medeweggebruikers die de motorrijder niet zien of aan de motorrijder zelf die achterlijk zit te stunten op de motor.
Ach ja, wat moet je ervan zeggen, ik heb één injectie motor en één tweetakt, bijna oldtimer, ik weet zeker dat mijn motoren beter zijn dan toen ze de fabriek uitkwamen.
Wat wordt aangegeven is en dat kan ik alleen maar uit ervaring delen, is dat autorijders vaak niet opletten of de boel verkeerd inschatten waardoor ongevallen veroorzaakt worden.
Helaas probeert de EU weer regels op te leggen die alleen maar extra kosten met zich meebrengen waardoor motorplezier ontnomen wordt.
Ik hoop dat er in denhaag wordt meegelezen, maar ik denk dat de begroting voor “andere” zaken belangrijker is.
Het is duidelijk dat er voor bromfietsen en motorfietsen zo snel mogelijk keuringen worden ingevoerd, je bent zeer kwetsbaar op die dingen en ze moeten ook aan alle milieu eisen voldoen.
Van der Meer en Wordt er lijp van, aangezien jullie nogal duidelijk één en dezelfde persoon zijn: laat je nakijken. Als je dat soort wartaal uitslaat dan gaat het niet goed met je. Je zou niet het internet vol moeten gooien met dit soort leugens en laster, maar naar een psychiater moeten gaan.
De kleren kunnen ze krijgen ze jaten gewoon de hele portemonnee en bankrekening leeg hiero de regering is hier de gêne die pikpokkers zijn we leven hier in Nederland dat nu alleen nog maar door mensen geregeerd wordt die denken dat ze allemaal zo goed weten…….ze krijgen de strot niet vol van het graaien we zijn met Nederland een van de duurste landen op deze planeet en het lijkt wel dat we er op achteruit gaan kwa iq in de regeringen in de eu een voorbeeld die meneer die Nederland naar de kloten heeft gekregen en nu oorlog wil voeren …Wat pakken ze straks weer elke keer auto of motor rijders
wat een gelul weer. wat is het volgende een fiets apk!!!. of een apk voor de zolen van je schoenen tegen het uitglijden …..het grootste gedeelte van de motoren oo de weg zijn carburateur motoren. dus wat je gaat krijgen is dat die motoren niet meer door de emissie eisen komen . met als gevolg dat de overheid van deze motoren af wil . tenzij het belasting vrije motoren zijn. en dan krijg je ook weer te maken met de milieu zones die weer oldtimer motoren gaan verbieden. ecetera ecetera. het word dan weer een melk koe
In België wordt de keuring uitgevoerd door onafhankelijke centra zoals de Auto. Als je je motor verkoopt wordt de keuring verplicht. Prijs 60 EURO. Personeel heeft geen opleiding de testbank voor de remmen moet je zelf op zitten want ze vinden de motor te zwaar. Essentiële zaken zoals banden worden slecht gecontroleerd. Net een motor 2de hands gekocht. Banden waren aan de zijkant opgereden door zeer sportief bochtenwerk. ABS doet het niet. Kortom 60 EURO om te kijken of de lampjes werken, de remmen werken uitstoot en geluidsoverlast. Fucking rip off.
De dubbele moraal ,dat er nieuwe motoren mogen verkocht worden ,dat zijn motoren die je kunt vergelijken met laagvliegende vliegtuigen ,wat een behoorlijk risico inhoudt ,op het gebied van ongelukken , men wil ja weniger ongelukken , dat die motoren verkocht mogen worden ,daar wordt niet over gerept ,het is ook een geldkwestie ,meermaals hier al vernoemd
Gaat natuurlijk weer om de uitstoot, zodra die bekend is komt er een milieubelasting prijskaartje aan te hangen.
Geld binnen harken is de opzet, dat het om veiligheid gaat is een drogreden
Zoals het hier in Nederland weer zal gaan, is dat wij jaarlijks weer veel te veel aan deze keuring moeten gaan betalen. Net zoals de auto’s. Jaarlijkse APK, belachelijk en niet meer van deze tijd. Kan ook om de twee jaar. En ik hoop dat ze voor motoren een uitzondering gaan maken met een periode tussen de drie tot vijf jaar. Ik ben van mening dat er hier voertuigen rondrijden die tot de best onderhouden voertuigen van Europa / wereldwijd zijn. Echter rijden hier ook voertuigen rond, vooral ook vrachtverkeer met vreemde kentekens, vooral voormalig Oostblok. Ik vraag mij af, of er daar ook iets van APK geldt. Waarschijnlijk kan je daar zo’n keuring gewoon “kopen”. Net zoals rijbewijzen, die zijn daar naar mijn mening ook gewoon “te koop”.
Zo als al eerder genoemd er is nog nooit een motor ongeluk gebeurd door de slechte staat vd motor motor rijders zijnliefhebbers die vrijwel allemaal goed op hun spullen passen …gewoon regelzucht
Ik ben zelf automonteur en rijdt een CBR 600 uit “94 die in nieuwstaat is, maar ik geloof niet dat ie zijn emissie gaat halen met 4 carburateurs, en dan? Injectie erop met Katalysator? Dacht het niet, en Tata-steel dan? En Schiphol? Heb je het over uitstoot, hang daar in de buurt maar eens een witte was op, zie je einde dag het resultaat… En daarbij die paar motoren die hier rondrijden, waarvan er al veel “schoon” zijn, dragen niet zoveel bij aan vervuiling. Gaat de rest van de wereld zich dan ook “verbeteren” qua uitstoot, want dit is uiteindelijk de insteek, Nederland moet weer eens het beste jongetje van de klas zijn. Net wat Eric al zei, mooie manier om weer ergens geld te genereren. Nu zijn eerst de EV’s aan de beurt om wegenbelasting te betalen, in 1998 begon het feest ook al met de G3 LPG installatie, betaalde je gewoon hetzelfde tarief als op benzine, dus iedereen plankgas aan het gas , was goedkoop en schoon, en enkele jaren later, voila, volle tarief voor lpg omdat ze zo toch wel behoorlijk wat centjes mislopen, en de volgende zijn wij, de motorrijder…
Wat een mooi land hebben we toch…
Zo als gezegd het is weer een verdien model. En onze regering kennende. Zullen we hier in ons veel te kleine Holland.Als Motor rijders weer te veel gaan betalen. Keurings voorwaarden zullen wel bepaald worden door een ambtenaar die in een Tesla rond rijdt op onze kosten . En geen idee heeft van het vrijheids gevoel . Van motorrijders. Als een motor echt zo slecht is dat je je zelf in gevaar brengt . Moet je dat ding naar de sloop brengen. Kom zelden of nooit een motorfiets tegen die er verwaarloosd uitziet . Motorrijders zijn (opsommingen na)zeer oplettend en veiligheid staat bij ons voorop. .
Ik zie een aantal keren voorbij komen dat je af en toe zou moeten planken om je blok en uitlaat schoon te houden, dat kun je ook doen door een tijdje in een lagere versnelling te blijven rijden, heeft absoluut effect, zeker voor rijders van relatief korte stukjes en winterrijders houdt dit ook je uitlaat droger. Tip ooit gekregen van een monteur nadat m’n bochten begonnen te rotten door te korte stukjes woon/werk verkeer.
Weet niet hoe dat met andere zit maar ik kijk altijd alles na voordat ik ga rijden. Banden, bandenspanning, olie, remblokjes, verlichting, ketting enz. Werk van 10 minuten. Rij dik 40 jaar motor. Zijn gewoon dingen waar je je veiliger door voelt. Apk vind ik geldklopperij gezien de kilometers die de meeste maken. Ze zouden beter met oog op veiligheid de automobilist die op zijn gsm zit te kloten aanpakken.
Er zijn veel motoren maar niet genoeg motorzaken om dit te aan te kunnen. Dus ben je je motor een hele tijd kwijt. Daarbij wil je zelf niet op een niet deugdelijke motor rijden.
De herrie uit de,uitlaat bepaal jezelf met je hand aan het gas, maar het levert ook minder ongelukken op omdat iedereen je tenminste hoort als ze je niet zien.
Dus hou op met al die onzin om aan geld te komen.
Er zijn veel motoren maar niet genoeg motorzaken om dit te aan te kunnen. Dus ben je je motor een gele tijd kwijt. Daarbij wil je zelf niet op een niet deugdelijke motor rijden.
De herrie uit de,uitlaat betaal jezelf met je hand aan het gas, maar het levert ook minder ongelukken op omdat iedereen je tenminste hoort als ze je niet zien.
Dus hou op met al die onzin om aan geld te komen.
Ik ben al wat jaren onderweg op motoren en een motorscooter. Veel (bijna) ongevallen komen voort uit het onderschatten of niet opvallen van motoren. Ook komt het voor dat autobij het inhalen slecht spiegelen als je al aan het inhalen bent of “drukken auto’s door” ten kosten van de 2 wieler mede weggebruikers. Motoren rijden vaak maar een paar duizend km/jr bovendien met de lage snelheden in NL is het lastig je motor ergens even op volle toeren te rijden. Laatste is echter nodig om je motorblok en uitlaat goed schoon te houden en voorkomt een luie motor. Luide uitlaten is onnodig, maar fluistermotoren hoort men vaak te laat aankomen. Vooral bij ebikers die meer wind op de oren hebben. Technisch is mijn spul goed voor elkaar, maar om de 10 of 15dkm keuren is onzin. Auto’s rijden het 4 of 5 voudige van keuring naar keuring lawaaiuitlaten mag je van mij op afkeuren.
In Nederland is de apk het domein van de Bovag, bij motorfietsen is het veel lastiger om als verdienmodel verborgen gebreken te verzinnen als verdienmodel, sinds 1984 zijn verzonnen gebreken een essentieel onderdeel van de apk-2, motorrijders tillen is een stuk moeilijker en dus is voor de Bovag een stuk minder interessant om motoren te keuren, nog afgezien van de ontbrekende garages .
Ben onlangs met de motorscooter van mijn griekse schoonzoon naar de APk gereden. Moet in griekenland om de 2 jaar. Krijg je na de keuring zo’n stikker op de kentekenplaat. Keuring stelt niks voor! 45 euro afrekenen. Een advies meer vol gas rijden omdat de meeting aangaf dat hij wat vervuild was. Gebruik de scooter alleen om boodschappen te doen. Volggas is nergens mogelijk! De Opel Corsa op grieks kenteken laten zetten kost in griekenland behoorlijk veel geld. APK om de 2 jaar. Kosten 45 euro. Wegenbelasting slecht 180 euro per jaar. Als het een euro 6 was geweest dan kost het maar 90 euro per jaar!
80% van de ongevallen komen door onoplettende automobilisten. Maar helaas zit er geen verplichte APK op het bezit van een carkit en met je bek op de weg kijken i.pv. op de whatsapp. Maar hou vooral vol dat het aantal ongevallen gaan reduceren door een APK. Volgende stap is dat je je kleding ook moet laten keuren als je er toch bent en dat certificaat bij je moet dragen.
De zoveelste dwangmaatregel uit die coterie van ongekozen en zelfbenoemde verzameling uitvreters in Brussel…….niveautje Wiersma.
Dat mokkel kon een secretaresse baantje nog niet aan, werd na twee jaar geduld wegens wanprestatie ontslagen, en zit nu op landbouw na te kakelen wat ze opgedragen krijgt van dat tuig uit die Deep State……..datzelfde tuig wat ons opzadelt met Big Dick Schoof……en die gestoorde leugenaar in de Navo…….die krankzinnige toeslagenaffaire en die barokke waanzin uit dat coronagezwam
Heeft òòk niemand om gevraagd.
Maar het gebeurt wèl.
Ambtenaren. Onbenul. Uitvreters. Ophitsers. Intelligentie.
Wat hoort er niet in dit rijtje thuis?
Tijd dat we ons gaan lis
In Bulgarije is dat al verplicht, om de 2 jaar motorcycle keuring.
Ga je schamen met dat soort belachelijke opmerkingen. Jankebal! Topgear onwaardig.
Zelf de RDW (rijksoverheid)zegt dat er nog nooit bewezen is dat er een motorfiets door (aangenomen onderhoud gebreken) een ongeval heeft gehad het zijn altijd externe zaken ,dus waarom een APK ,zal alleen voor het geluid kunnen zijn en zeker voor de munten,er zijn nu al te weinig mensen die hun handjes laten wapperen laat staan de keuringen te doen
Iedere slimme motorrijder weet dat zijn veiligheid afhankelijk is van goed en correct onderhoud.
Dit lijkt op een nieuw verdien model, jammer
Gewoon weer een nieuw melk.koetje om geld int laadje te brengen .
Ik ben eens met Jo, motorliefhebbers houden hun motoren goed in de gaten. Het gaat tenslotte om je veiligheid, en cowboys hou je toch.
En wanneer moet ik mijn motorfiets
Naar de apk brengen
Als er een meter sneeuw ligt
En de weg onder de pekel zit
Lekker veilig
En bedankt ook weer door een stel zeikerds in het leven geroepen
Die zonodig in een elektrische auto rondrijden zeker
Het aantal ongelukken gaat er niet minder op worden door de invoering van een APK voor motorfietsen! Je blijft gewoon kwetsbaar! Beter is het om die roekeloze vrachtwagenchauffeurs uit voornamelijk Oost Europa beter te controleren! Dat volk rijdt regelmatig onder invloed van alcohol op een grote vrachtwagn combinatie met alle gevolgen van dien!
De meeste motorongelukken zullen niet minder worden met een apk .je blijft een kwetsbaar iemand .ze zien je meestal niet
Een echte motorrijder heeft de motor in topconditie .is voor zijn eigen veiligheid
Geweldige oplossing is dit voor…eh…eh..wat isnhet probleem eigenlijk? Hoeveel motorrijders verongelukken dodelijk per jaar doordat er geen apk is geweest? Het niet noemen van deze specifieke schokkende cijfers zegt me genoeg. Dit komt niet vanuit de burger maar vanuit de ‘europese Bovag’ en de bekende EU-anti motor lobby. En zo wordt de democratie stukje bij beetje verder afgebouwd.
Ja zo gaat dat met 1😭Europa Echter ik rijd 55 jaar al op een motor En kom echt wel motoren tegen die Open of herrie uitlaten hebben Dat voegt niets toe aan een prettige rijbeleving Ook vaak motoren met een gladde achterband soms komt het canvas er al doorheen Rij gewoon standaard ( geluid ) en zorg goed voor je banden ( enige kontakt met de weg ) In zake de keuring heb ik voor zulke gevallen geen problemen Echter het is ten eerste weer een kwestie van geld En als per land de eisen of manier van keuren verschilt Dan is het een onzinnig iets wat er weer doorheen gedrukt word
Zo lekker he.
1 Europa.