In Nederland krijgen we binnenkort toffe nieuwe politieauto’s. De Audi A6 Avants zullen vervangen worden door de Mercedes E-klasses. Een luxe sedan met een zes-in-lijn met 367 pk en 750 Nm. Maar het kan nog iets dikker. De politie van de North Carolina State Highway Patrol heeft namelijk nieuwe exemplaren in gebruik genomen van de Ford Mustang als politieauto.

Dan betreft het niet de Mustang Ecoboost met viercilinder, maar de Mustang GT met 5,0-liter V8. In correct Nederlands zouden we dat omschrijven als ‘De Dikke Sjaak’. Het is niet eens zo dat alleen de politiechef in kwestie zichzelf een leuke auto van de zaak heeft gedaan. Nee, ze hebben maar liefst 25 exemplaren besteld en in ontvangst genomen. Ja, dat zijn 200 cilinders in totaal over slechts 25 auto’s.

De Mustang GT is niet elektrisch

De Ford Mustangs dienen ter vervanging van de oude Dodge Chargers. Toen de Ford Crown Victoria (je weet wel, zo’n ouderwetse grote sedan) uit productie ging, werd de Charger voor veel korpsen de opvolger, net als de Ford Explorer SUV. Helaas is de oude Charger net uit productie. Er komt overigens wel een nieuwe Charger aan, maar die is vooralsnog alleen elektrisch en elektrische auto’s zijn nóg niet interessant voor de politie.

Ford Mustang GT NCSHP politieauto (2025) groepsfoto schuin hoog

Er was nogal wat weerstand met het kiezen van de Ford Mustang. Volgens critici is het onverantwoord om 25 sportwagens voor de politie te kopen. De NCHP zegt dat het qua kosten niet uitmaakt of ze een Explorer of Mustang gebruiken. Ook zijn er critici die zeggen dat een Mustang in de sneeuw minder handig is dan een Explorer. Nu sneeuwt het nauwelijks in North Carolina (lang leve de V8) en waren de Chargers en Crown Vics ook allemaal achterwielaangedreven.

Hoe verhoudt de Mustang GT zich ten opzichte van onze nieuwe Mercedes politieauto?

De motor is goed voor 480 pk, wat dus aanzienlijk meer is dan de Mercedessen van de Nederlandse politie. De motor is gekoppeld aan een tientrapsautomaat en drijft enkel de achterwielen aan. De E 450d 4Matic heeft negen versnellingen en drijft alle vier de wielen aan. Grappig detail, ondanks dat de Mustang een dikke V8 motor heeft en er toffer uitziet, is deze langzamer: 0-100 km/u duurt in de Mustang GT 4,9 seconden en 4,8 seconden in de Mercedes.

Lees ook: Waarom je soms politieauto’s zonder rode strepen ziet rijden

Helemaal grappig is dat de Mustang in Nederland ook een stuk duurder is. Een kaal exemplaar kost hier 140.000 euro, terwijl de Mercedes voor 126.000 euro weg mag. Dat komt natuurlijk door de BPM en wat importtaksen. Een Mustang GT Fastback kost in de VS precies 44.333 euro, terwijl een vergelijkbare E 450 (op benzine, diesel kennen ze daar nauwelijks) in de VS 68.560 euro kost. Dan weet je meteen waarom ze daar een Mustang rijden en hier een dikke Benz.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *