Ook lullig: doe je een keer iets goed, moeten mensen altijd weer beginnen over die keer dat je de levensverwachting van omwonende korter maakte en kinderen astma plus neurologische schade gaf. Tata had toch al gezegd ‘geraakt‘ te zijn door het rapport. Wat wil je dat ze nog meer doen? Laten we daarom focussen op het positieve: want ze willen ook levens redden.

Onderzoekers aan de Universiteit van Amsterdam en van Tata Steel kijken naar een innovatie die ze ‘metamateriaal’ noemen. Hierbij gaat het niet per se om het soort metaal dat er gebruikt wordt, maar meer om de bijzondere structuur van het materiaal. Het heeft een speciale structuur waardoor het heel goed zou kunnen zijn als kreukelzone voor auto’s.

In de zogenoemde valtoren van Tata wordt het materiaal getest. Onderzoekers laten daar dingen vallen om te kijken wat er gebeurt. Het Parool omschrijft een metalen cilinder die na de val de helft korter is geworden. Dit is precies wat je wilt bij een crash: alle energie die in vervorming gaat zitten, voel jij niet in je lichaam. Daarom blijft er bij F1-auto’s ook zo weinig over na een crash: alle energie gaat in de verwoesting zitten. Het materiaal zou bovendien geleidelijk en gecontroleerd een botsing absorberen.

De structuur van het materiaal

De structuur klikt in elkaar bij een crash

Het metamateriaal bestaat uit allemaal verschillende laagjes. Deze ‘klikken’ als het ware in elkaar bij een botsing. Nog een voordeel is dat je met de uitvinding minder materiaal nodig hebt om dezelfde hoeveelheid energie op te vangen. Zo kan de constructie dus lichter worden. Goed nieuws, want elektrische auto’s kampen met overgewicht. Veiliger en lichter – dat klinkt als een mooie innovatie.

Overigens maakt Tata Steel sowieso al een hoop metaal voor de auto-industrie, dus een hoop kreukelzones komen al uit de staalfabriek. Wanneer de innovatie van UvA en Tata Steel naar een showroom bij jou in de buurt komt, is nog niet bekend. Alleen dat het nog een paar jaar gaat duren.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 23 december 2024 geschreven:

    Hoe geloofwaardig is het RIVM nog na de plandemie ? Dus waarom zou ik hun rapport geloven over Tata Steel ? Ik zie liever een onafhankelijk onderzoek zonder sturing van de overheid.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear