Heel logisch: wie moe is na de nachtdienst, is minder scherp en zet daarom de deur op een kiertje voor ongelukken. Tot zover niets nieuws, maar het blijkt nu dat het kiertje iets groter is dan je misschien dacht. Volgens de Universiteit van Missouri hebben mensen met het zogenoemde ‘ploegendienstsyndroom’ 300 procent meer kans om een ongeluk te krijgen in de auto.
Wat is het ploegendienstsyndroom?
‘Shift Work Sleep Disorder’ (SWSD) of ploegendienstsyndroom is slapeloosheid en ernstige vermoeidheid bij mensen die nachtdiensten draaien of andere onconventionele werktijden hebben. Doorgaans slapen mensen die in de nacht werken minder goed dan mensen die van negen tot vijf achter hun bureautje zitten.
De universiteit onderzocht data van 2006 tot 2015 en concludeerde dat mensen met ploegendienstsyndroom drie keer vaker bij een ongeluk betrokken waren. Mensen met apneu of ‘gewoon’ chronisch slaaptekort hebben 30 procent meer kans op een ongeluk. Het is niet helemaal duidelijk waarom mensen in de nachtdienst een veel groter risico lopen dan mensen met andere vormen van slaaptekort.
Zelf rijden na de nachtdienst?
Volgens de Vlaamse Stichting Verkeerskunde is het effect van moe rijden vergelijkbaar met rijden onder invloed. Zij zeggen dat iemand die een paar nachten achter elkaar maar vijf uur slaapt zes keer meer kans heeft op een ongeval. Wie een paar nachten maar zes uur slaapt, heeft de rijvaardigheid van iemand die met 0,6 promille alcohol rijdt. Voor de mensen die nachtdiensten draaien en daardoor slaaptekort hebben, is het slim om misschien het OV te pakken – als dat tenminste kan rond dat tijdstip.
Reacties