Liefhebbers vegen alle berekeningen over de (teleurstellende) efficiëntie van waterstof met één argument van tafel: het tankt zo lekker makkelijk, zonder gedoe met laadpalen en geen angst voor actieradius. Net als bij een benzineauto rij je na een paar minuten weer weg van de pomp met een volle tank. Dat is in ieder geval de theorie, maar het grootste voordeel van waterstofauto’s lijkt nu het grootste nadeel te worden in de VS.

Als je één plek moet kiezen ter wereld waar mensen graag kort tanken om vervolgens lange stukken te rijden, dan is het wel de VS. Maar uitgerekend daar komt waterstof voor geen meter van de grond. InsideEVs plaatste een artikel waarin ze beschrijven hoe de waterstoftoekomst van Toyota aan het ‘afbrokkelen’ is. De oorzaak is het verdwijnen van de waterstoftankstations en vermeende valse beloftes van verkopers.

Het aantal waterstoftankstations is in de staat Californië aan het krimpen, de restwaarde van de waterstofauto’s is aan het kelderen en de tankstations die er zijn, werken blijkbaar regelmatig niet. Soms is de voorraad waterstof op of omdat het spul koud getapt moet worden, is het vulpistool vastgevroren. Eigenaren moeten ver rijden voor een tankstation om er vervolgens achter te komen dat ze niet kunnen tanken.

Tanken is het grootste nadeel van waterstofauto’s

Zo is het in de VS dus zo dat tanken ineens het grootste argument tégen de waterstofauto is. En daarom lopen er nu blijkbaar rechtszaken tegen Toyota over de Mirai. Volgens advocaat Jason Ingber maken verkopers bij Toyota-dealers valse beloftes over het gebruikersgemak, waardoor mensen ineens met een auto zitten waar ze weinig aan hebben. Ook zou de actieradius in het echt tegenvallen.

Je zou zeggen dat mensen beter vooronderzoek moeten doen voordat ze een auto kopen, maar blijkbaar zijn er mensen die zich een waterstofauto laten aansmeren, terwijl ze eigenlijk voor iets anders kwamen. Het verhaal van de dealer dat je eenvoudig kunt tanken en tóch zonder uitstoot rijdt, is voor deze mensen overtuigend genoeg gebleken.

Lage inruilprijs

Eigenaren die met hun waterstofauto terug naar de dealer gaan om hem in te ruilen omdat ze teleurgesteld waren, komen erachter dat hun auto nog maar een derde van de aanschafprijs waard is. Het is logisch dat een auto snel afschrijft. Immers, wie wil er nou een auto die nergens volgetankt kan worden? Met het terugtrekken van Shell uit Californië lijkt er ook geen betere toekomst in zicht.

Toyota vertelt InsideEVs dat het educatieve middelen heeft voor dealers om te leren hoe waterstofvoertuigen en infrastructuur werken, maar het klinkt alsof de verkopers zich toch laten verleiden om te gaan voor de commissie. Ingber vertelt dat hij al dertig eigenaren heeft in een rechtszaak en dat er nog twintig potentiële aanklagers zich hebben gemeld.

Hoe gaat het in Nederland?

Hier lijkt het aantal tankstations voor waterstof nog te groeien. Het is zeker niet zo dat je in elk dorp een paar kilo van het spul kunt halen, maar als je je ritten goed plant, zou je in theorie hier best een waterstofauto kunnen bezitten. Maar voor nu is het nog makkelijker om een EV te hebben met een laadpaal op de oprit.

Reacties

  • Timmerdude heeft op 25 april 2024 geschreven:

    Het is een beetje kip ei verhaal. Als de kinderziektes opgelost zijn. De kosten per kilo rond de 5 euro uitkomen en er voldoende tankstations zijn is het niet meer te stoppen. Ipv het stroom net te verzwaren om miljoenen voertuigen op te laden zou men beter zsm investeren in tankstations.
    Als de ontwikkeling eenmaal goed op gang is gekomen dan komen de verbeteringen er ook snel aan.
    De eerste elektrische auto’s waren ook heel erg duren met een zeer beperkte actieradius. Kijk maar eens naar oude Nissan Leaf en Think City’s.
    Waterstof wordt slecht pas 80 jaar door de industrie gebruikt…
    Er zou zo’n club als Fastned moeten opstaan die het aandurft om overal tankstations te gaan neerzetten met de eerste jaren flinke verkiezen net als bij Fastnet.
    Fastnet bestaat nog steeds en maakt voorzichtig winst.
    Olie maatschappijen melken liever hun zwaar vervuilende businessmodel zo lang mogelijk uit.
    Gelukkig kan iedereen waterstof produceren en distribueren. Dat is niet alleen voorbehouden aan de auto-industrie.
    Als de eerste niet olie bedrijven over de dam zijn zal het los barsten.

    Reageer
  • Dieter heeft op 24 april 2024 geschreven:

    Waarom het Westen niet overschakelt op waterstof is me een raadsel. Oké, niet efficiënt maar windmolens of zonnepanelen stilleggen bij overproductie wel? Willen we nog decennia lang de speelbal blijven van de Poetins en andere olieschurken van de wereld? Of gaan we miljoenen hulp naar Afrika blijven sturen om ons geweten af te kopen dat er kinderen in het gif moeten graven naar Cobalt voor batterijen? Of we zullen op onze knieën smeken bij de Chinezen.

    Heel onze economie en welvaart draait op energie en we doen niet liever dan ons ervoor afhankelijk maken.

    En hoe meer er in waterstof geïnvesteerd wordt zal er heus wel meer R&D gebeuren waardoor ze efficiëntere methoden gaan vinden.

    • RonnyR heeft op 24 april 2024 geschreven:

      Een elektrolyzer om H2 te produceren heeft minstens 4000 draaiuren/j nodig om rendabel te zijn.
      We zijn nog heel heel ver verwijderd van 4000u/j met overshot zon/wind energie.

      Kobalt wordt al 70j gebruikt om diesel en banzine te raffineren, hebt ge daar ooit een probleem.mee gehad?
      En batterijen beginnen hoe langer hoe meer kobalt vrij te worden. Binnen 5a10j is er geen kobalt meer nodig voor de EV. Dan blijft alle kobalt over voor de benzine/diesel en smartphone. Waarschijnlijk gaan de meesten dan weer terug geen probleem hebben met kobalt in hun producten, net zoals de voorbije decennia het geval was

      • Labby heeft op 27 april 2024 geschreven:

        ik heb wel problemen gehad met alles wat met benzineproductie te maken had en heeft. Met alles, ieder perverse natuur en mens vernietigend onderdeel. En daar is EV idd niet geheel vrij van, maar de tech is zodanig dat er ontwikkeling mogelijk is om het nog schoner te maken. Die weg is bij fossiel wel op zijn maximum gekomen met nog steeds geen schone uitkomst.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • willem heeft op 23 april 2024 geschreven:

    De energiecrisis heeft twee kanten. De CO2-uitstoot maar ook problemen met energieleveranciers. Vele olie-oorlogen in het nabije oosten en het gedrag van Rusland met gasleverancies zijn een gevolg van onze energie benodigdheden. Daarbij komen ook de materialen die nodig zijn voor de batterijen en voor de elektromotoren. Bijvoorbeeld, een belangrijk ingrediënt voor batterijen is grafiet en dat komt voor 70% uit China. De zeldzame aarden komen hoofdzakelijk uit China en kunnen alleen in China gezuiverd worden, etc.
    De afhankelijkheid van onbetrouwbare landen is veel minder met waterstof, als dat groen gemaakt wordt. Tegenwoordig worden windmolens stilgezet en zonnecellen gestopt als het elektriciteitsnet het niet kan verwerken. Wat ontbreekt aan het elektriciteitsnet is een buffer voor overproductie voor groene energie. In plaats van batterijen zouden er elektrolyse waterstof fabrieken gebruikt kunnen worden die overtollige toevoer van energie aan het elektriciteitsnet verwerkt. Waterstof is minder efficiënt dan batterijen voor energieopslag, maar rekening houdend met het feit dat we geen windmolens en zonnecellen hoeven stil te leggen en afhankelijkheid van onbetrouwbare leveranciers veel minder wordt lijkt waterstof toch wel aantrekkelijker te worden dan batterijen. Op deze manier wordt groene energie opwekking niet meer stopgezet en we krijgen hiervoor in de plaats waterstof.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 23 april 2024 geschreven:

    Daar denkt de CEO van Rijnstate Ziekenhuis er anders over.Via:youtube.nl Waterstof Rijnstate Els.Eerste ziekenhuis in Europa die gebruik maakt van eigen energie opwekking via waterstof.

    Reageer
  • hans peperkamp(techneut) heeft op 23 april 2024 geschreven:

    Ook Shell en meerdere oliemaatschappijen gaan waterstof-productie-fabrieken bouwen.Ook Nederland op de maasvlakte en bij Amsterdam en op de eemshaven zullen enorme waterstof-productie ontstaan,maar ook Shell is bezig in de grootste Duitse Staalbedrijf het ombouwen naar waterstof tov cokes in Salsgitter maar ook in Zweden is al een Staalfabriek omgebouwd naar waterstof gebruik.Nu nog TATA,maar dan moet er voldoende kapitaal aanwezig zijn.Vooral de staalprijzen staan onder druk.Als je reageert,wees dan goed op de hoogte van wat er echt speelt!.

    Reageer
  • cyclist heeft op 23 april 2024 geschreven:

    De creatie van waterstof is puur fysisch zo duur, dat eigenlijk het niet economisch interessant kan zijn voor gewoon personenvervoer. Eigenlijk is waterstof enkel goed voor vervoer met meerwaarde creatie, vracht, bussen en treinen dus. Gezien het verlies kom je gewoon energie tekort om al die waterstof te producen. Kan je beter gewoon de electriciteit die je nodig hebt rechtstreeks in een batterij doen.

    • Robin heeft op 23 april 2024 geschreven:

      Klopt helemaal, de investeerders weten dit maar al te goed en het wordt vooralsnog ingezet voor o.a. vrachtverkeer.

      • Jan heeft op 19 mei 2024 geschreven:

        Onzin , el.vervoer zal altijd beperkingen ondervinden , doorontwikkelen en doorzetten ,zal waterstof uiteindelijk tot winnaar maken

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Remco heeft op 23 april 2024 geschreven:

    Misschien dat ergens in de toekomst op een betaalbare manier waterstof gemaakt kan worden. Voor de aankomende jaren gaat dat niet gebeuren. Zonder bakken vol subsidie gaat het heel erg lastig worden voor waterstof.

    • Pjoters heeft op 23 april 2024 geschreven:

      Die windmoles en zonnepanelen heb je wel nodig om “groene” waterstof te maken… anders ben je alleen fossiele brandstof aan het verbranden tegen een nog slechter rendement 😉 of wel grijze waterstof….

      Reageer
    • Rien heeft op 23 april 2024 geschreven:

      Beter bakken vol subsidie voor waterstof, dan aan windmolens en zonnepanelen.
      Veel minder horizon vervuiling en dode vogels en zeedieren en lawaai van de wieken. En minder belastbaar voor het milieu.

      • Dot heeft op 24 april 2024 geschreven:

        Euh Rien… hoe.denk je dat groene waterstof wordt gemaakt? Juist ja, net de overtollige stroom van windmolens.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • henkj heeft op 23 april 2024 geschreven:

    Overal waar de olielobby (en de accuauto) nog stevig hun voeten aan de grond hebben word dit uit eigenbelang gewoon de grond in geboord.

    • Dave heeft op 23 april 2024 geschreven:

      Juist de olielobby had maar wat graag gewild dat waterstof voor wegvervoer een succes zou worden; het sluit in alles aan op het huidige verdienmodel van de klassieke oliebedrijven v.w.b. het leveren van brandstoffen.

      • Timmerdude heeft op 25 april 2024 geschreven:

        Iedereen kan waterstof maken. Niet iedereen kan zo maar olie oppompen en raffineren. Het is wel degelijk een hele grote bedreiging voor de olie-industrie. Waterstof is de olie van morgen.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp(schotelman) heeft op 22 april 2024 geschreven:

    Daar denken ze in Frankrijk(Paris) wel anders over via het Taxi bedrijf Hype in Paris rijden al in Paris vele Toyota Mirai Hydrogen Car. En komen met de komende Olympische Spelen 2024 er nog 200 bijkomen.En dit jaar moeten er 1500 Taxi’s bijkomen.Via youtbe.nl (tik in) Revealed 500 Toyota Mirai Hydrogen Cars for 2024 Olympics & Paralympics.En dan heeft de Hydrogen Waterstof-auto’s géén toekomst?.En dat is weer de inwoners van Nederland weer dom houden,en niet de exakte info weergeven.Want we moeten en zullen Elektrisch gaan autorijden. Ja door Stalistische methode’s,aan gestuurt door onze Staatsomroep de NPO en de Landelijke Media’s.Maar er zijn nog gelukking die door hun exakte Technische kennis een ander aanzien geven in de waterstof-aandrijvingen.En dat geluk bestaat nog in Nederland,je eigen visie weergeven.

    • Robin de Vries heeft op 23 april 2024 geschreven:

      Op dit moment wordt het traject tussen Madrid en Stockholm voorbereid op waterstof. Hier komen om de paar honderd km waterstof tankstations zodat het vrachtverkeer zonder problemen op de economische highway van de EU kunnen rijden. Hier is Europees geld voor vrijgemaakt en is er al begonnen met het plaatsen. Dit is tot 2030 gepland.
      Resato in Assen speelt hierin een hoofdrol.

      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp(schotelman) heeft op 22 april 2024 geschreven:

    De wereld bestaat niet alleen uit Amerika,inzake de verkoop van Hydrogen Cars.Maar wat wel zal kunnen aanslaan in de toekomst de ontwikkelingen van de Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie.En door verwisselbare waterstof-cilinders die waterstof-auto,die al productie rijp is,en een ontwikkeling in Marocco!.En Tesla zou mij niet verbazen als je ook hun hele E-Auto- productie-lijn gaan ombouwen naar waterstof-aandrijvingen! De toekomst zal het gaan uitmaken.via youtube.nl (tik in) Elon Musk Went Public With ALL NEW water Engine That chance Everything(tik in) Image of a Hydrogen engine (tik in)The V 8 Engine that Runs on Hydrogen (tik in) what Happned Hydrogen V 8 Engine.En Amerika is een verzamelnaam van de vele gebonden LID-STATEN,die met elkaar verbonden zijn,en ook enigsinds autonoom zijn,in eigen beslissingen.Maar vooral in de Aziatische staten,zijn vooral Toyota/Yamaha/ Kawasaki/Honda in samnwerkingsverbanden de ontwikkelingen en testen van de nieuwe generatie auto’s met waterstof-injectie.En dat is volgens mij,beter nieuws wat er uit Amerika ons bereikt.Door Politieke tegenwerkingen,kan dat van een andere geloofs-overtuiging wezen,dan het wezelijk belang van de waterstof-aandrijvingen.En dat zal eerst de totale Trucks-waterstof-verbrandings-motoren-injectie een zeer belangrijke rol zal gaan spelen,in de toekomst!.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear