In de bloedhete Spaanse zon testen ze graag de treksterkte van de naden in hun strakke wielrennersbroekjes: de middle-aged men in lycra, kortweg MAMIL’s genoemd. Het stikt ervan in oorden als Mallorca of Málaga. Allemaal niet zo’n probleem zou je zeggen, want heuvelopwaarts is zelfs een Dacia Spring nog sneller. En toch zie je dat Spaanse bestuurders vaak net iets te lang achter zo’n fietser blijven plakken, zelfs als er genoeg ruimte blijkt te zijn.

Als een automobilist achter een fietser blijft hangen terwijl er genoeg ruimte is, heeft dit waarschijnlijk te maken met een bijzondere regel in de verkeerswet van Spanje. Het is daar verplicht om fietsers met een afstand van minimaal 1,5 meter in te halen. De aura van de MAMIL is dus verboden terrein. Je moet ook je snelheid aanpassen naar 20 km/u onder de maximumsnelheid. Dus als je ergens met de auto 50 mag, dan moet je met 30 langs een fietser rijden.

In Spanje doen de meeste automobilisten dit braaf

In Spanje zie je dat de lokale bevolking vaak heel netjes en consequent om fietsers heen rijdt. Soms lijkt het dus alsof ze sloom of niet erg besluitvaardig zijn, maar dan wachten ze waarschijnlijk eventjes tot een tegenligger is gepasseerd zodat ze de ruimte hebben om iets naar links uit te wijken. Zelfs als nuchtere Nederlander die niet van fietsers schrikt, is het handig om deze 1,5 meter afstand aan te houden: je riskeert een boete als je het niet doet.

In Nederland doen we het onbewust vaak ook

Onze rijinstructeur zei altijd: ga er altijd maar van uit dat een fietser omvalt, dus zorg dat je hem dan niet raakt. Als het even kan, stuur je met de auto dus ook altijd ruim om een fietser heen. Maar we zijn hier zo aan tweewielers gewend, dat we het ook geen probleem vinden om een half metertje afstand te houden als dat toevallig zo uitkomt. In Spanje kun je dat dus beter niet doen.

Reacties

  • Wouzer heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Minimaal anderhalve meter afstand en met gepaste snelheid ( niet meer dan 10km/uur verschil). Dat is wat hier in NL ook gewoon in de theorieboekjes staat. Op je 3xamen zak je ook gewoon keihard, als je dit niet doet.

    Reageer
  • MB76 heeft op 29 juli 2024 geschreven:

    De regel in Spanje is zelfs dat je op de andere weghelft moet gaan rijden om de fietser te passeren, met knipper aan en aangepaste snelheid. En op een weggetje waar geen duidelijke 2 weghelften zijn, inderdaad 1,5m afstand houden.

    Reageer
  • Pieter heeft op 29 juli 2024 geschreven:

    In België 1 meter en 1,5 meter buiten de bebouwde kom.

    Jullie hebben daar wss ook wel regels voor in NL.

    • DICK heeft op 29 juli 2024 geschreven:

      Klopt Pieter, er is een jurisprudentie die 1,5 meter voorschrijft

      Reageer
    Reageer
  • Nico V heeft op 29 juli 2024 geschreven:

    Ik fiets regelmatig in Spanje. Helaas bijna van de weg gereden, door de gekende geel zwarte kentekenplaat.

    Reageer
  • Jos heeft op 28 juli 2024 geschreven:

    In Duitsland is het ook zo 1,5 meter

    • Johan heeft op 29 juli 2024 geschreven:

      Precies jos

      Reageer
    Reageer
  • Pdc heeft op 28 juli 2024 geschreven:

    Wat vele wielertoeristen niet weten is dat dit ook omgekeerd geldt, dus in de stad niet rechts of links auto’s voorbij steken op enkel centimeters ook al staan deze bijna of stil voor rood.

    • stuffie heeft op 29 juli 2024 geschreven:

      Ik vind het niet meer dan normaal. Zouden ze hier ook moeten invoeren.

      Reageer
    Reageer
  • Trevor Hoff heeft op 28 juli 2024 geschreven:

    Lijkt me een heel goed plan om dit in Nederland zo snel mogelijk ook in te voeren. Zeker buiten de bebouwde kom. Eigenlijk overal in Europa. Kunnen ze daar nog eens een zinvolle wet maken.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear