
In de bloedhete Spaanse zon testen ze graag de treksterkte van de naden in hun strakke wielrennersbroekjes: de middle-aged men in lycra, kortweg MAMIL’s genoemd. Het stikt ervan in oorden als Mallorca of Málaga. Allemaal niet zo’n probleem zou je zeggen, want heuvelopwaarts is zelfs een Dacia Spring nog sneller. En toch zie je dat Spaanse bestuurders vaak net iets te lang achter zo’n fietser blijven plakken, zelfs als er genoeg ruimte blijkt te zijn.
Als een automobilist achter een fietser blijft hangen terwijl er genoeg ruimte is, heeft dit waarschijnlijk te maken met een bijzondere regel in de verkeerswet van Spanje. Het is daar verplicht om fietsers met een afstand van minimaal 1,5 meter in te halen. De aura van de MAMIL is dus verboden terrein. Je moet ook je snelheid aanpassen naar 20 km/u onder de maximumsnelheid. Dus als je ergens met de auto 50 mag, dan moet je met 30 langs een fietser rijden.
In Spanje doen de meeste automobilisten dit braaf
In Spanje zie je dat de lokale bevolking vaak heel netjes en consequent om fietsers heen rijdt. Soms lijkt het dus alsof ze sloom of niet erg besluitvaardig zijn, maar dan wachten ze waarschijnlijk eventjes tot een tegenligger is gepasseerd zodat ze de ruimte hebben om iets naar links uit te wijken. Zelfs als nuchtere Nederlander die niet van fietsers schrikt, is het handig om deze 1,5 meter afstand aan te houden: je riskeert een boete als je het niet doet.
In Nederland doen we het onbewust vaak ook
Onze rijinstructeur zei altijd: ga er altijd maar van uit dat een fietser omvalt, dus zorg dat je hem dan niet raakt. Als het even kan, stuur je met de auto dus ook altijd ruim om een fietser heen. Maar we zijn hier zo aan tweewielers gewend, dat we het ook geen probleem vinden om een half metertje afstand te houden als dat toevallig zo uitkomt. In Spanje kun je dat dus beter niet doen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
10 reacties op “Veel Nederlandse automobilisten zullen zich verbazen over deze bijzondere fietsregel in Spanje”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De maximumsnelheid in Amsterdam is zo laag dat fatbikes tussen de auto’s mogen fietsen

Amsterdam wil de snelheid van fatbikes op afstand kunnen begrenzen

Deze fietser gaat de straat op om lekke banden van auto’s te voorkomen

De politie gaat fatbikes aanpakken met een speciale rollerbank voor elektrische fietsen

Met deze uitvinding van Red Bull is jouw gewone fiets binnen een paar seconden elektrisch

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De B-stand zit al tientallen jaren op de automaat, maar is nu ineens interessant voor Nederland

Waarom je extra goed moet oppassen als een tweedehandsauto witte lak heeft

Alleen in dit geval mag je in het donker zonder koplampen rijden (in Nederland)

Is het erger om per ongeluk diesel in een benzineauto te gooien of andersom?

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Cupra Born VZ: kun je fun hebben met een EV onder 50.000 euro?

Heeft de Cupra Formentor 1.5 e-Hybrid VZ Performance ook qua rijplezier een koperen randje? (review)

Is de Cupra Leon Sportstourer VZ Performance een Seat met kapsones, of heeft ie meer te bieden?

Waarom je nu (eindelijk) meer aftelverkeerslichten gaat zien in Nederland

Van dit bijzondere eerste-wereldprobleem heb je alleen last in een dikke auto

Is het de laatste tijd veel vaker mistig in Nederland, of lijkt dit maar zo?

Jongeren op fatbikes mogen zichzelf te pletter blijven rijden

Deze veelgemaakte fout op rotondes is goed bedoeld, maar je moet er wel mee kappen

Zo teleurstellend kort zijn de stukken waar je 130 mag (en de tijdswinst is verwaarloosbaar)

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Minimaal anderhalve meter afstand en met gepaste snelheid ( niet meer dan 10km/uur verschil). Dat is wat hier in NL ook gewoon in de theorieboekjes staat. Op je 3xamen zak je ook gewoon keihard, als je dit niet doet.
De regel in Spanje is zelfs dat je op de andere weghelft moet gaan rijden om de fietser te passeren, met knipper aan en aangepaste snelheid. En op een weggetje waar geen duidelijke 2 weghelften zijn, inderdaad 1,5m afstand houden.
In België 1 meter en 1,5 meter buiten de bebouwde kom.
Jullie hebben daar wss ook wel regels voor in NL.
Klopt Pieter, er is een jurisprudentie die 1,5 meter voorschrijft
Ik fiets regelmatig in Spanje. Helaas bijna van de weg gereden, door de gekende geel zwarte kentekenplaat.
In Duitsland is het ook zo 1,5 meter
Precies jos
Wat vele wielertoeristen niet weten is dat dit ook omgekeerd geldt, dus in de stad niet rechts of links auto’s voorbij steken op enkel centimeters ook al staan deze bijna of stil voor rood.
Ik vind het niet meer dan normaal. Zouden ze hier ook moeten invoeren.
Lijkt me een heel goed plan om dit in Nederland zo snel mogelijk ook in te voeren. Zeker buiten de bebouwde kom. Eigenlijk overal in Europa. Kunnen ze daar nog eens een zinvolle wet maken.