De brute Lombardini 492 DCI-motor kondigt zijn aankomst al van ver aan. Aan het onmiskenbare geratel weet je dat er straks een Canta om de hoek komt. Dit verwarrende gevoel van misselijkheid en vreugde wordt steeds zeldzamer: de Canta is uit productie genomen. En dat na meer dan 20 jaar.
Boeiend?
Ja. De Canta is werkelijk de Fiat Multipla onder de brommobielen. Waarmee moeten we nu een treffende vergelijking maken als we het over de Smart ForTwo hebben? Welke miniatuur-pruttelmachine kunnen we nu nog tot cultheld bombarderen? Geen enkele andere brommobiel is voldoende uit proportie of doet net zo veel pijn aan je netvlies. Een waar gemis, dus. Van de 4.500 geproduceerde wagens rijden er nog dik 3.000 wagentjes rond. Het grote deel vind je tijdens de bingo-avond voor het buurthuis geparkeerd. Op de stoep. Want dat mag met een Canta.
Waarom stopt de productie?
De onderdelen worden steeds schaarser en ook de mallen zijn versleten. De producent, Waaijenberg, blijft de bestaande modellen trouwens gewoon onderhouden. En vrees niet: de fabrikant is druk bezig en komt in oktober met een volledig nieuwe Canta. Daar mogen we nu helaas nog niets van weten. Spannend!
Via: RTL Z
Reacties