Of je de nieuwe richting van Jaguar nou tof vindt of niet, je hebt het er wel over. Alleen de reclame van de E-Pace is beter bekeken op het YouTube-kanaal van Jaguar. De Copy Nothing-campagne kon rekenen op 3 miljoen weergaven, terwijl de eerstvolgende video blijft steken op 330 weergaven. Er zijn ook campagnes die nog veel meer kijkers trokken. Hieronder zie je enkele voorbeelden van autoreclames die viraal gingen.
Cog
‘Is het niet fijn als dingen gewoon werken?’ Dat was de pay-off van Honda’s Cog-reclame voor de Accord in 2003. Hoewel hij maar tien keer in zijn geheel werd uitgezonden (hij duurt 2 minuten), houdt auteur Mark Earls hem verantwoordelijk voor Honda’s winststijging van bijna 500 miljoen euro.
The Hire
BMW kwam met deze serie van acht korte films met Clive Owen als The Driver, geregisseerd door een aantal van de beste regisseurs ter wereld. De beste was waarschijnlijk Star, van de hand van Guy Ritchie en met Madonna in de hoofdrol. Al wordt de show hier écht gestolen door de E39 M5.
The Impossible Dream
Nog een van Honda. The Impossible Dream hoorde bij Honda’s bredere Power of Dreams-campagne. Er was één acteur en een heel scala aan Honda-voertuigen, van een Monkey tot een F1-auto en powerboats. Dit onder begeleiding van The Impossible Dream, gezongen door Andy Williams. Geweldig.
Rendezvous
Begin 2014 bracht Jaguar voor het eerst een reclamefilm uit tijdens de Super Bowl, om de F-type te promoten in Verenigde Staten. In de 60 seconden durende commercial legden Ben Kingsley, Tom Hiddleston en Mark Strong uit waarom de beste schurken in Hollywood-films altijd Britten zijn.
Un-pimp Ze Auto
Kun je je deze drie Amerikaanse reclames voor de Golf 5 GTI nog herinneren? Nee? Nú naar YouTube. De video’s, uitgebracht in 2006, waren een parodie op Pimp My Ride van MTV. De Zweed Peter Stormare is hilarisch als Duitse wetenschapper die drie gepimpte auto’s vernietigt en vervangt door GTI’s.
The Epic Split
Volvo hengelde in 2013 Jean-Claude van Damme binnen om zijn epische split te laten zien; tussen twee rijdende vrachtwagens. De stunt moest demonstreren hoe de FM-truck door nieuwe dynamische stuurtechniek blijkbaar stabieler reed. Van Damme had voor het klusje maar één take nodig.
The Ka’s Evil Twin
Een duif vliegt naar een geparkeerde Ford SportKa een krijgt een doodklap van de motorkap. Dan verschijnt de zin ‘The Ka’s Evil Twin’, en dat was het. Of had het moeten zijn, als de versie waarin een kat werd onthoofd door het schuifdak niet was gelekt. Dierenactivisten protesteerden, einde reclame.
I See You Baby
Renault had iets bijzonders nodig om de tweede-generatie Mégane te promoten. Die had een nogal controversiële achterkant, waarop Renault het liedje I See You Baby liet begeleiden door veel schuddende billen. In Engeland mocht de commercial alleen na half acht ’s avonds worden vertoond.
The Godfather
Audi deed de beroemde scène met het paardenhoofd uit The Godfather nog eens dunnetjes over tijdens de Super Bowl in 2008. Acteur Alex Rocco wordt wakker in een poel van olie en vindt treft in zijn bed de voorbumper van zijn luxueuze auto aan. Vervolgens zie je een Audi R8 wegrijden.
Reacties