Tsja. Dit is het dan. Woest-indrukwekkend, nietwaar? Geen flitsend 3D met blauw en chroom en dingen, maar zwart-wit, twee gestapelde letters ontdaan van alle smaak of kraak. Als nederigheid en soberheid een logo hadden, zou dit het zijn.
Why so serious..?
Het nieuwe Volkswagen-logo past volgens het concern bij de nieuwe strategie, die het op de komende IAA uitgebreid uit de doeken zal doen. Het moet allemaal anders, alles moet naar elektrisch en CO2-neutraal – je kunt je de nieuwe riedel waarschijnlijk al helemaal voor de geest halen. Niets zegt ‘alles anders’ zo goed als een nieuw (nou ja: gerestyled) logo. Maar of dit logo nou de juiste boodschap overbrengt?
Natuurlijk, we snappen dat Volkswagen nogal in de maag zit met Dieselgate, en dan met name met de enorme schade op financieel en imago-gebied. Dan kun je qua ‘alles moet anders’ twee dingen doen, als je het ons vraagt. Je zegt ‘sorry jongens, zand erover, we gaan fris en fruitig de toekomst in’, of je gaat vól door het stof. ‘We schamen ons diep, we gaan alles anders doen maar de schaamte is onuitwisbaar. Jullie gaan ons terecht nooit vergeven en daar voegen wij ons naar. Sla ons, schop ons: we hebben het verdiend.’
Die laatste boodschap predikt het nieuwe Volkswagen-logo. Het is niet zomaar sober, het is somber. De schouders hangen, de toekomst is kleurloos. Laten we hopen dat uit de toekomstige producten van Volkswagen, die dit Brevet van Schaamte op neus en kont zullen dragen, meer vertrouwen spreekt dan uit dit nieuwe logo.
Reacties
Tejo heeft op 28 augustus 2019 geschreven:
Logisch dat dit logo er is gekomen. De elektrificering vraagt een perfecte stroomlijn van de units en een platte sticker werkt daar het beste. De kleur is misschien wat gewoontjes maar de creatievelingen bij vw gaan daar over tien jaar echt wel een kleurtje aan geven. Het logo kan dan vernieuwd worden naar een blauw exemplaar. Weer tien jaar later besluit de nieuwe creatieve ploeg dat het geel moet worden. Dan rood. Dan groen. Dan paars. En dan alle kleuren. Logisch.
Iedereen zit maar op de kap van vw te hameren, maar de rest is geen haar beter. Ze zijn het eerste ermee gepakt dusja das interessant nieuws. Zielig dat ze maar bezig blijven en zielig dat ze hun groene (qua geld dan milieu boeit toch niemand) droom in werkelijkheid hebben.
Reneeke heeft op 28 augustus 2019 geschreven:
Je bedoelt dat “heilige VAG” die zelfs met de vervangende software sjoemelen?
Smoggy heeft op 28 augustus 2019 geschreven:
Ik weet toch zeker dat het mijne laatste is geweest van de VAG groep.na de shoemel software is de wagen hopeloos lui en suf geworden.
Ik dacht dat dat het oude logo was. Bij VW zijn ze een meester in het kopieren, de Golf, de Polo, de Passat, de 911 etc etc ., zelfs hun logo blijft altijd hetzelfde er uit zien.
Stefaan Dewinter heeft op 28 augustus 2019 geschreven:
@Chris Ik denk ook dat er een vergissing is ben van mening dat het blauw witte het nieuwe is dacht dat ergens gelezen te hebben want Volkswagen gaat wereldwijd de logo’s buiten aan al hun verdelers en werkplaatsen veranderen ( dure grap weliswaar )
Willem Wunderink heeft op 27 augustus 2019 geschreven:
Een kleurloos merk als Volkswagen lukt het gewoon niet om creatief en vernieuwend te denken, te ontwerpen, te werken. Niettemin zijn er veel trouwe klanten en is het op een na de grootste autofabrikant. Ach ja, de zoveelste inhoudloze marketing-blabla zal ook werkelijk inemand buiten het eigen concern boeien: de geloofwaardigheid van de ‘alles moet anders’ nieuwe koers is bij voorbaat al laag en het fantasieloze logo bevestigt dat alleen maar.
Tejo heeft op 28 augustus 2019 geschreven:
Logisch dat dit logo er is gekomen. De elektrificering vraagt een perfecte stroomlijn van de units en een platte sticker werkt daar het beste. De kleur is misschien wat gewoontjes maar de creatievelingen bij vw gaan daar over tien jaar echt wel een kleurtje aan geven. Het logo kan dan vernieuwd worden naar een blauw exemplaar. Weer tien jaar later besluit de nieuwe creatieve ploeg dat het geel moet worden. Dan rood. Dan groen. Dan paars. En dan alle kleuren. Logisch.
Desjaak heeft op 27 augustus 2019 geschreven:
Iedereen zit maar op de kap van vw te hameren, maar de rest is geen haar beter. Ze zijn het eerste ermee gepakt dusja das interessant nieuws. Zielig dat ze maar bezig blijven en zielig dat ze hun groene (qua geld dan milieu boeit toch niemand) droom in werkelijkheid hebben.
Reneeke heeft op 28 augustus 2019 geschreven:
Je bedoelt dat “heilige VAG” die zelfs met de vervangende software sjoemelen?
Smoggy heeft op 28 augustus 2019 geschreven:
Ik weet toch zeker dat het mijne laatste is geweest van de VAG groep.na de shoemel software is de wagen hopeloos lui en suf geworden.
Chris heeft op 27 augustus 2019 geschreven:
Ik dacht dat dat het oude logo was. Bij VW zijn ze een meester in het kopieren, de Golf, de Polo, de Passat, de 911 etc etc ., zelfs hun logo blijft altijd hetzelfde er uit zien.
Stefaan Dewinter heeft op 28 augustus 2019 geschreven:
@Chris Ik denk ook dat er een vergissing is ben van mening dat het blauw witte het nieuwe is dacht dat ergens gelezen te hebben want Volkswagen gaat wereldwijd de logo’s buiten aan al hun verdelers en werkplaatsen veranderen ( dure grap weliswaar )
Willem Wunderink heeft op 27 augustus 2019 geschreven:
Een kleurloos merk als Volkswagen lukt het gewoon niet om creatief en vernieuwend te denken, te ontwerpen, te werken. Niettemin zijn er veel trouwe klanten en is het op een na de grootste autofabrikant. Ach ja, de zoveelste inhoudloze marketing-blabla zal ook werkelijk inemand buiten het eigen concern boeien: de geloofwaardigheid van de ‘alles moet anders’ nieuwe koers is bij voorbaat al laag en het fantasieloze logo bevestigt dat alleen maar.