
We zeggen het nog een keertje: stationwagens zijn beter dan SUV’s. Het bewijs levert de nieuwe en volledig elektrische Audi A6. De sedan en stationwagen hebben dezelfde techniek als de Porsche Macan, maar rijden een stuk verder. Grappig genoeg is de bagageruimte van de Audi wel iets kleiner dan die van de Macan. Voor de liefhebbers komt de nieuwe A6 ook gelijk als snelle S6.
De Audi A6 staat op het zogenoemde Premium Platform Electric (PPE) en hij is uitsluitend leverbaar met een elektromotor. De accu meet altijd 100 kWh en de zuinigste uitvoering met 367 pk haalt 750 kilometer actieradius. Voor de Avant is dit 720 kilometer. De Macan haalt met dezelfde batterij slechts 641 kilometer. De actieradius dankt de A6 onder meer aan zijn vorm: het is de meest aerodynamische Audi ooit gebouwd.
Slechts twee uitvoeringen
De versie met 367 pk noemt Audi de A6 e-tron performance . Deze uitvoering heeft alleen achterwielaandrijving en schiet in 5,4 seconden naar de 100 km/u. Naast deze versie is er nog de Audi S6 met 551 pk en vierwielaandrijving. Deze gaat in 3,9 seconden van 0 naar 100 en haalt maximaal 240 km/u. De actieradius van de snellere versie is 640 kilometer. Later komen er nog meer motoren bij. Beide uitvoeringen kun je als sedan of als stationwagen bestellen.
De aandrijflijn van de nieuwe Audi A6 draait op 800 volt en laadsnelheden van 270 kW zijn mogelijk. In tien minuten moet je dus zo’n 300 kilometer actieradius kunnen laden. In 21 minuten kun je van 10 naar 80 procent opladen. Als je remt, dan doen de remschijven slechts 5 procent van het werk. De elektromotor kan maar liefst 95 procent van alle remenergie terugwinnen en in de accu stoppen.
De koplampen en achterlichten zijn voorzien van led- en oled-lampen en zowel vóór als áchter kan de verlichting animaties laten zien. De achterlichten kunnen bijvoorbeeld waarschuwingen laten zien aan het achteropkomende verkeer voor een ongeval dat verderop heeft plaatsgevonden. Ook kunnen de achterlichten een bumperklever attenderen dat ie er te dicht opzit. Van Audi-rijders, voor Audi-rijders, zullen we maar zeggen.
Schermen in de nieuwe Audi A6 en S6
Achter het stuur staat een scherm van 11,9 inch groot en in het midden plaatst Audi een 14,5 inch scherm. De passagier mag nog een 10,9 inch scherm bestellen dat niet zichtbaar is voor de bestuurder. Zo kan je co-piloot rustig een filmpje kijken zonder de bestuurder af te leiden. ChatGPT is standaard aanwezig in het besturingssysteem om alle vragen te beantwoorden.
Optioneel installeert Audi een glazen dak met vloeibare kristallen. Met een druk op de knop kunnen delen van het dak ondoorzichtig worden om de zon tegen te houden. Dit systeem zat eerder in de Volkswagen ID.7 en de Porsche Taycan. Een andere optie is luchtvering die de auto op de snelweg extra laat zakken voor maximale efficiëntie. De prijzen van de nieuwe Audi A6 zijn nog niet bekend, maar als ie ook nog goedkoper is dan de Macan (en dat denken we wel), dan zouden wij het wel weten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
8 reacties op “Dit zijn de nieuwe Audi A6 en S6 (en je kunt ze niet meer met benzinemotor bestellen)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Het lastige van een Audi 6 is voor mij altijd dat t leuker aangeklede Passat is maar technisch zo’n beetje hetzelfde. Dat heb je met een BMW niet. Maar deze nieuwe is stuk fraaier dan de i5.
Dit gaat ze klanten kosten. Vooral bij de particuliere groep. De zakelijk markt heeft last van ecofascisme, dus daar geen veranderingen.
Er heeft maar 1 iemand last van fascisme en dat ben jij. Daarbij kan je niemand voor de gek houden: echt niemand gelooft dat jij bij de zakelijke markt hoort met jouw anti-autoritaire houding.
EC Dubost spreekt de waarheid: ecofascisme doet ook z’n intrede in de zakenwereld. Ik spreek uit ervaring.
Heb mijn hele leven Audi gereden, al meer dan 30 jaar. Heb er 3. Niks EV. Dan maar goed onderhouden zolang het kan, want die geldontwaarding van een EV is ongekend groot, zo ook de aanschafprijs. En aangezien ik zelf high-tech-techneut ben krijg ik de kriebels van hedendaagse autokwaliteit. Dat is gewoon zielig en een bewuste strategie. Waar vroeger een auto 20 jaar mee moest gaan, is dat nu nog 7 jaar.
als Audi denkt dat door enkel nog elektrische A6 te produceren de particuliere klant zal volgen en 20000 teveel betalen hebben ze het mis. Zal enkel verkocht worden aan bedrijfsleiders, maar er zijn nog andere kapers op de kust zoals bmw en mercedes in die klasse. De particuliere verkoop van de A6 zal dan ook volledig terugvallen op kwasi 0. Nooit komt er een elektrische wagen in mn garage,.
Gave bak. Inmiddels zijn de grote Duitse Drie duidelijk toongevend bij EV’s. Als je het geld ervoor hebt, kiest niemand meer voor een Tesla want ze zijn aan alle kanten voorbij gestreefd.
Daarin heb je gelijk. Ben nu overgeschakeld naar EQS na 5 jaar Tesla X. Heel tevreden geweest van de X, maar de luxe in de EQS…. 5 jaar terug gekozen voor Tesla wegens de vele laadmogelijkheden.