We zeggen het nog een keertje: stationwagens zijn beter dan SUV’s. Het bewijs levert de nieuwe en volledig elektrische Audi A6. De sedan en stationwagen hebben dezelfde techniek als de Porsche Macan, maar rijden een stuk verder. Grappig genoeg is de bagageruimte van de Audi wel iets kleiner dan die van de Macan. Voor de liefhebbers komt de nieuwe A6 ook gelijk als snelle S6.

De Audi A6 staat op het zogenoemde Premium Platform Electric (PPE) en hij is uitsluitend leverbaar met een elektromotor. De accu meet altijd 100 kWh en de zuinigste uitvoering met 367 pk haalt 750 kilometer actieradius. Voor de Avant is dit 720 kilometer. De Macan haalt met dezelfde batterij slechts 641 kilometer. De actieradius dankt de A6 onder meer aan zijn vorm: het is de meest aerodynamische Audi ooit gebouwd.

Slechts twee uitvoeringen

De versie met 367 pk noemt Audi de A6 e-tron performance . Deze uitvoering heeft alleen achterwielaandrijving en schiet in 5,4 seconden naar de 100 km/u. Naast deze versie is er nog de Audi S6 met 551 pk en vierwielaandrijving. Deze gaat in 3,9 seconden van 0 naar 100 en haalt maximaal 240 km/u. De actieradius van de snellere versie is 640 kilometer. Later komen er nog meer motoren bij. Beide uitvoeringen kun je als sedan of als stationwagen bestellen.

  • Audi A6 Sedan (2024)
    Foto: © Audi
  • Audi A6 Sedan (2024)
    Foto: © Audi
  • Audi A6 Sedan (2024)
    Foto: © Audi
  • Audi A6 Sedan (2024)
    Foto: © Audi
  • Audi A6 Sedan (2024)
    Foto: © Audi
  • Audi A6 Sedan (2024)
    Foto: © Audi
  • Audi A6 Sedan (2024)
    Foto: © Audi
  • Audi A6 Sedan (2024)
  • Audi A6 Sedan (2024)
  • Audi A6 Sedan (2024)
  • Audi A6 Sedan (2024)
  • Audi A6 Sedan (2024)
  • Audi A6 Sedan (2024)
  • Audi A6 Sedan (2024)

De aandrijflijn van de nieuwe Audi A6 draait op 800 volt en laadsnelheden van 270 kW zijn mogelijk. In tien minuten moet je dus zo’n 300 kilometer actieradius kunnen laden. In 21 minuten kun je van 10 naar 80 procent opladen. Als je remt, dan doen de remschijven slechts 5 procent van het werk. De elektromotor kan maar liefst 95 procent van alle remenergie terugwinnen en in de accu stoppen.

De koplampen en achterlichten zijn voorzien van led- en oled-lampen en zowel vóór als áchter kan de verlichting animaties laten zien. De achterlichten kunnen bijvoorbeeld waarschuwingen laten zien aan het achteropkomende verkeer voor een ongeval dat verderop heeft plaatsgevonden. Ook kunnen de achterlichten een bumperklever attenderen dat ie er te dicht opzit. Van Audi-rijders, voor Audi-rijders, zullen we maar zeggen.

Schermen in de nieuwe Audi A6 en S6

  • Audi A6 Sedan (2024)
    Foto: © Audi
  • Audi A6 Sedan (2024)
    Foto: © Audi
  • Audi S6 Sedan (2024)
    Foto: © Audi
  • Audi S6 Sedan (2024)
    Foto: © Audi
  • Audi S6 interieur 2024
    Foto: © Audi
  • Audi A6 Sedan (2024)
  • Audi A6 Sedan (2024)
  • Audi S6 Sedan (2024)
  • Audi S6 Sedan (2024)
  • Audi S6 interieur 2024

Achter het stuur staat een scherm van 11,9 inch groot en in het midden plaatst Audi een 14,5 inch scherm. De passagier mag nog een 10,9 inch scherm bestellen dat niet zichtbaar is voor de bestuurder. Zo kan je co-piloot rustig een filmpje kijken zonder de bestuurder af te leiden. ChatGPT is standaard aanwezig in het besturingssysteem om alle vragen te beantwoorden.

Optioneel installeert Audi een glazen dak met vloeibare kristallen. Met een druk op de knop kunnen delen van het dak ondoorzichtig worden om de zon tegen te houden. Dit systeem zat eerder in de Volkswagen ID.7 en de Porsche Taycan. Een andere optie is luchtvering die de auto op de snelweg extra laat zakken voor maximale efficiëntie. De prijzen van de nieuwe Audi A6 zijn nog niet bekend, maar als ie ook nog goedkoper is dan de Macan (en dat denken we wel), dan zouden wij het wel weten.

Reacties

  • Henk heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Het lastige van een Audi 6 is voor mij altijd dat t leuker aangeklede Passat is maar technisch zo’n beetje hetzelfde. Dat heb je met een BMW niet. Maar deze nieuwe is stuk fraaier dan de i5.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

    Dit gaat ze klanten kosten. Vooral bij de particuliere groep. De zakelijk markt heeft last van ecofascisme, dus daar geen veranderingen.

    • Ronnie heeft op 23 augustus 2024 geschreven:

      Heb mijn hele leven Audi gereden, al meer dan 30 jaar. Heb er 3. Niks EV. Dan maar goed onderhouden zolang het kan, want die geldontwaarding van een EV is ongekend groot, zo ook de aanschafprijs. En aangezien ik zelf high-tech-techneut ben krijg ik de kriebels van hedendaagse autokwaliteit. Dat is gewoon zielig en een bewuste strategie. Waar vroeger een auto 20 jaar mee moest gaan, is dat nu nog 7 jaar.

      • planbo heeft op 11 september 2024 geschreven:

        als Audi denkt dat door enkel nog elektrische A6 te produceren de particuliere klant zal volgen en 20000 teveel betalen hebben ze het mis. Zal enkel verkocht worden aan bedrijfsleiders, maar er zijn nog andere kapers op de kust zoals bmw en mercedes in die klasse. De particuliere verkoop van de A6 zal dan ook volledig terugvallen op kwasi 0. Nooit komt er een elektrische wagen in mn garage,.

        Reageer
      Reageer
    • @ecdubost heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

      Er heeft maar 1 iemand last van fascisme en dat ben jij. Daarbij kan je niemand voor de gek houden: echt niemand gelooft dat jij bij de zakelijke markt hoort met jouw anti-autoritaire houding.

      • Ronnie heeft op 23 augustus 2024 geschreven:

        EC Dubost spreekt de waarheid: ecofascisme doet ook z’n intrede in de zakenwereld. Ik spreek uit ervaring.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Wow heeft op 31 juli 2024 geschreven:

    Gave bak. Inmiddels zijn de grote Duitse Drie duidelijk toongevend bij EV’s. Als je het geld ervoor hebt, kiest niemand meer voor een Tesla want ze zijn aan alle kanten voorbij gestreefd.

    • Billy heeft op 31 juli 2024 geschreven:

      Daarin heb je gelijk. Ben nu overgeschakeld naar EQS na 5 jaar Tesla X. Heel tevreden geweest van de X, maar de luxe in de EQS…. 5 jaar terug gekozen voor Tesla wegens de vele laadmogelijkheden.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)