Weet je nog dat de politie een paar nieuwe Audi A6’jes kreeg? Die zijn niet zo nieuw meer. Het is daarom tijd voor een nieuwe nieuwe Audi A6 voor de politie. De snelle Audi’s worden ook wel snelle interventievoertuigen (SIV) genoemd. De eerste exemplaren van de SIV stammen alweer uit 2018 en mogen over een tijdje met pensioen. In de plaats komen A6’jes van de nieuwste (C8) generatie. De Landelijke Eenheid presenteert zijn nieuwe V6-diesel trots op Instagram.

Wat voor Audi A6 is het?

Het bericht op Instagram spreekt over een Audi A6 50 TDI met 286 pk. De kentekencheck van Finnik leert echter dat het gaat om een versie met 231 pk. Dat zou betekenen dat de nieuwe A6 langzamer is dan de oude – maar dat is niet zo. Als we de kentekengegevens rechtstreeks raadplegen bij de RDW dan zien we inderdaad gewoon dat het een 3,0-liter V6 is met 286 pk. Daarmee is de nieuwe A6 nipt sneller dan de oude, want die had 272 pk. De nieuwe 0-100-tijd is 5,5 seconden in plaats van 5,7 seconden. De topsnelheid blijft 250 km/u.

De nieuwe en de oude Audi’s lijken erg op elkaar, maar vooral vanbinnen zijn er veel verschillen. Zo heeft de nieuwe A6 twee schermen in de middenconsole. De bovenste is het infotainmentsysteem met de navigatie en de radio, de onderste is er voor de temperatuur van de verwarming. Daarboven komt dan weer het scherm van de politie. De catalogusprijs van de Audi A6 50 TDI van de politie is volgens de kentekengegevens ruim 92.000 euro. Het is niet duidelijk wat de prijs voor de politie is. Plus er komen nog kosten bij voor de ombouw.

Hoeveel Audi A6’en van de politie zijn er?

Vanaf 2018 verschenen er steeds meer A6’jes met blauwe en rode bestickering op de Nederlandse snelwegen. De A6 die in 2018 verscheen, is van de C7-generatie. In totaal waren er 140 stuks besteld voor een bedrag van zo’n 10 miljoen euro. De Audi’s vervingen destijds de oude Volvo V70’s. Voorlopig is de eerste lichting A6 niet verdwenen. ‘Elk jaar gaan er politieauto’s kapot of zijn ze aan hun leeftijd of maximaal aantal kilometers. Ook de behoefte van het aantal auto’s kan veranderen. Vervanging is dus een doorlopend proces en het oude model blijft de komende jaren dus zeker nog te zien’, meldt de Landelijke Eenheid Zuidwest aan TopGear.

Als je trouwens dezelfde motor als de politie wilt, heb je pech, want deze uitvoering met 286 pk is niet meer in Nederland te krijgen.

14 reacties op “Nieuwe Audi A6 voor de politie”

  1. Tuurlijk zijn die nog te krijgen. Die woute hebben niet eens de snelste. Zelfs van het oude model is de competition te koop met 320pk. Het nieuwe model hiervan wat de woute dus nu hebben heeft 340pk. Dus ze weg rijden blijft nog steeds een optie

  2. Tuurlijk zijn die nog te krijgen. Die woute hebben niet eens de snelste. Zelfs van het oude model is de competition te koop met 320pk. Het nieuwe model hiervan wat de woute dus nu hebben heeft 340pk. Dus ze weg rijden blijft nog steeds een optie

  3. Met 100 als maximale kruipsnelheid heb je geen snelle auto’s meer nodig toch? Anyway, on topic, waarom die 250 km/u begrenzing? Een beetje crimineel met z’n plofkraak Audi pakken lijkt me extra wel handig.

  4. een V6 diesel, die mogen dus niet in de binnen steden rijden.
    In heel Europa wordt de diesel in de ban gedaan en de Nederlandse politie gaat ermee rond rijden.
    Kwestie van het juiste voorbeeld geven of rijden alle criminelen ook in een snelle diesel?

    • Deze diesels zijn Euro6 en mogen altijd in de binnenstad rijden!! En sinds wanneer worden ze in de ban gedaan als diesels nog steeds verkocht worden?!

  5. Ze kunnen beter de snelle auto’s pakken die ze in beslag genomen hebben.
    Nog goedkoper en daarmee lachen ze de criminelen ook nog eens uit..
    Dat is een goede oplossing.

    • Behalve dat ze nu een keer een layout maken voor bestikkering, kabelboom, apparatuur en inbouw, waar dat anders voor elke leuke in beslag genomen auto opnieuw moet. Ook is onderhoud makkelijker als je allemaal vrijwel identieke voertuigen hebt.
      Topsnelheid maakt op dit niveau niet zo veel meer uit, rijkunsten veel meer.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *