
Hoewel Mercedes-baas Dieter Zetsche zo’n drie weken geleden vertelde dat er geen niches meer te vullen waren, heeft concurrent Audi er eentje gevonden. De Audi RS 5 Sportback is het resultaat van de combinatie van de bloedsnelle quattro-aandrijving van de RS 5 Coupé en een Sportback-carrosserie. Hij is vanaf vandaag op de Autosalon van New York te zien. Geen zin om naar NYC af te reizen? Lees dan even verder.
Huh? Is de Audi RS 5 Sportback nieuw?
Ja. Audi had al langer een S5 Sportback in het arrangement zitten, maar de RS 5 is net een stapje sterker en agressiever. En duurder. Dat een automerk vandaag de dag een compleet nieuwe lijn inzet is vrij zeldzaam. Toch doet Audi het met deze eerste generatie Audi RS 5 Sportback. Die niche kan vooral gevuld worden in Amerika, want daar heeft Audi de RS 4 Avant nooit geleverd.
Logisch is het niet, maar dat boeit Duitse autobouwers vrij weinig. Alle vier de wielen worden aangedreven door een 2,9-liter biturbo V6 met 450 pk, die is gekoppeld aan een automaat die beschikt over acht versnellingen. Gooi er 20-inch wielen onder, monteer ovale uitlaten, spoilers en grotere luchtinlaten, voeg de bekende RS-eigenschappen en -badges toe, zet hem 7 mm lager en klaar is Kees. Je hebt een volledig nieuwe auto.
Zijn er nog meer cijfers bekend?
Audi claimt dat de RS 5 Sportback in 3,9 seconden op 100 km/u zit en de topsnelheid is afgerond op 250 km/u. Je kunt dat overigens opschroeven naar 280 km/u als je voor het Dynamic Plus-pakket kiest. Het gevaarte weegt 1.840 kg, maar met de quattro-aandrijving brengt hij dat goed op het asfalt en is daarom een waardige tegenstander voor de C63 AMG. Zeker op een wat natter wegdek. Zoals altijd biedt Audi genoeg opties aan; een onderstel met adaptieve dempers, keramische remmen en dynamisch sturen.
Eind dit jaar komt de RS 5 Sportback naar Nederland en de vanafprijs zal rond de 90.000 euro liggen. Hopelijk rijdt ie wat leuker dan zijn coupé-broer…
Meer van TopGear


Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Vanaf wanneer is de elektrische auto nou echt verplicht? En is de benzineauto dan verboden?

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?
