
Hoewel Mercedes-baas Dieter Zetsche zo’n drie weken geleden vertelde dat er geen niches meer te vullen waren, heeft concurrent Audi er eentje gevonden. De Audi RS 5 Sportback is het resultaat van de combinatie van de bloedsnelle quattro-aandrijving van de RS 5 Coupé en een Sportback-carrosserie. Hij is vanaf vandaag op de Autosalon van New York te zien. Geen zin om naar NYC af te reizen? Lees dan even verder.
Huh? Is de Audi RS 5 Sportback nieuw?
Ja. Audi had al langer een S5 Sportback in het arrangement zitten, maar de RS 5 is net een stapje sterker en agressiever. En duurder. Dat een automerk vandaag de dag een compleet nieuwe lijn inzet is vrij zeldzaam. Toch doet Audi het met deze eerste generatie Audi RS 5 Sportback. Die niche kan vooral gevuld worden in Amerika, want daar heeft Audi de RS 4 Avant nooit geleverd.
Logisch is het niet, maar dat boeit Duitse autobouwers vrij weinig. Alle vier de wielen worden aangedreven door een 2,9-liter biturbo V6 met 450 pk, die is gekoppeld aan een automaat die beschikt over acht versnellingen. Gooi er 20-inch wielen onder, monteer ovale uitlaten, spoilers en grotere luchtinlaten, voeg de bekende RS-eigenschappen en -badges toe, zet hem 7 mm lager en klaar is Kees. Je hebt een volledig nieuwe auto.
Zijn er nog meer cijfers bekend?
Audi claimt dat de RS 5 Sportback in 3,9 seconden op 100 km/u zit en de topsnelheid is afgerond op 250 km/u. Je kunt dat overigens opschroeven naar 280 km/u als je voor het Dynamic Plus-pakket kiest. Het gevaarte weegt 1.840 kg, maar met de quattro-aandrijving brengt hij dat goed op het asfalt en is daarom een waardige tegenstander voor de C63 AMG. Zeker op een wat natter wegdek. Zoals altijd biedt Audi genoeg opties aan; een onderstel met adaptieve dempers, keramische remmen en dynamisch sturen.
Eind dit jaar komt de RS 5 Sportback naar Nederland en de vanafprijs zal rond de 90.000 euro liggen. Hopelijk rijdt ie wat leuker dan zijn coupé-broer…
Meer van TopGear


De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
