Hoewel Mercedes-baas Dieter Zetsche zo’n drie weken geleden vertelde dat er geen niches meer te vullen waren, heeft concurrent Audi er eentje gevonden. De Audi RS 5 Sportback is het resultaat van de combinatie van de bloedsnelle quattro-aandrijving van de RS 5 Coupé en een Sportback-carrosserie. Hij is vanaf vandaag op de Autosalon van New York te zien. Geen zin om naar NYC af te reizen? Lees dan even verder.

Huh? Is de Audi RS 5 Sportback nieuw?

Ja. Audi had al langer een S5 Sportback in het arrangement zitten, maar de RS 5 is net een stapje sterker en agressiever. En duurder. Dat een automerk vandaag de dag een compleet nieuwe lijn inzet is vrij zeldzaam. Toch doet Audi het met deze eerste generatie Audi RS 5 Sportback. Die niche kan vooral gevuld worden in Amerika, want daar heeft Audi de RS 4 Avant nooit geleverd.

Logisch is het niet, maar dat boeit Duitse autobouwers vrij weinig. Alle vier de wielen worden aangedreven door een 2,9-liter biturbo V6 met 450 pk, die is gekoppeld aan een automaat die beschikt over acht versnellingen. Gooi er 20-inch wielen onder, monteer ovale uitlaten, spoilers en grotere luchtinlaten, voeg de bekende RS-eigenschappen en -badges toe, zet hem 7 mm lager en klaar is Kees. Je hebt een volledig nieuwe auto.

Zijn er nog meer cijfers bekend?

Audi claimt dat de RS 5 Sportback in 3,9 seconden op 100 km/u zit en de topsnelheid is afgerond op 250 km/u. Je kunt dat overigens opschroeven naar 280 km/u als je voor het Dynamic Plus-pakket kiest. Het gevaarte weegt 1.840 kg, maar met de quattro-aandrijving brengt hij dat goed op het asfalt en is daarom een waardige tegenstander voor de C63 AMG. Zeker op een wat natter wegdek. Zoals altijd biedt Audi genoeg opties aan; een onderstel met adaptieve dempers, keramische remmen en dynamisch sturen.

Eind dit jaar komt de RS 5 Sportback naar Nederland en de vanafprijs zal rond de 90.000 euro liggen. Hopelijk rijdt ie wat leuker dan zijn coupé-broer

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)