Veel mensen zullen flink boos worden over dit bericht. Die mensen adviseren we om een keer het hele bericht te lezen, en niet alleen de titel. Het zal je verbazen wat je kunt opsteken. Afgelopen week was weer in het nieuws dat een nieuwe auto onbetaalbaar zou zijn voor de meeste mensen. En dat we dit gezeur om niets vinden, komt niet voort uit een elitaire gedachte; niemand op onze redactie rijdt een nieuwe auto. Dat moet je ook helemaal niet willen.
Het kopen van nieuwe auto’s moet je overlaten aan leasebedrijven en aan boomers van wie het spaargeld op moet voordat het in een erfenis verandert. Dan hadden de kinderen maar vaker op bezoek moeten komen, hoor. Een nieuwe auto is in 99 procent van de gevallen de slechtste investering die je kunt doen. Alleen als je de kans hebt om een Ferrari F80 te kopen (en ja, die is ook onbetaalbaar) kun je het als beleggingsobject beschouwen.
Een nieuwe auto is een domme aankoop
Nee, als jij je geen zorgen maakt over de belasting van Box 3, moet je gewoon een tweedehandsauto kopen. Want waarom zou je 26.000 euro voor een nieuwe Volkswagen Polo uitgeven als je voor hetzelfde geld een dikke Golf koopt met weinig kilometers. Die Polo gaat in de eerste twee jaar als een dolle stier afschrijven, terwijl de Golf als een flinke afschrijving achter de rug heeft. Je hoeft niet gelijk een oud lijk te kopen, maar eentje van drie of vier jaar oud.
We horen mensen weleens het argument aanvoeren dat ze een nieuwe auto willen, omdat ze dan geen gedoe hebben. Maar ook dat is geen argument: koop je tegenwoordig een jong gebruikte auto, dan heeft ie nog een paar jaar fabrieksgarantie. En anders koop je er eentje met garantie van de garage. Kia biedt tegenwoordig 7 jaar garantie en Toyota zelfs 10 jaar. En daarbij: nieuwe auto’s zijn altijd onbetaalbaar geweest voor de meeste mensen. Dat is niets nieuws.
De hoge nieuwprijzen zijn wel een probleem
Fijn dat je tot deze alinea hebt gelezen, want hier komt de nuance. Je moet geen nieuwe auto willen kopen, maar de hoge nieuwprijzen zorgen wel voor een ander probleem. Want hoe duurder iets nieuw is, hoe duurder het blijft om gebruikt te kopen. En dat tweedehandsauto’s duurder worden, is voor iedereen een probleem.
Zeker voor de krappere budgetten, want die moeten ineens een auto kopen die nèt niet helemaal lekker is. En omdat je dan 1.000 euro tekort kwam voor een goed exemplaar, ben je gedwongen om 2.000 euro aan onderhoud en reparaties uit te laten voeren in het eerste jaar. Dit is een voorbeeld met willekeurige bedragen, maar dat goedkoop vaak duurkoop is, is iedereen het hopelijk mee eens.
Gelukkig is er een beetje goed nieuws: de tweedehandsprijzen zijn weer aan het normaliseren. Diverse websites melden dat de prijzen nu een beetje op het niveau zitten van 2022. Dat is nog altijd hoger dan de jaren ervoor, maar het is een begin. Nu is het gewoon wachten op de volgende recessie. Of een Derde Wereldoorlog – dat doet vast wonderen voor de autoprijzen.
Reacties