
Het lijkt wel of elke nieuwe koelkast een energielabel A++ heeft, dus daar kijk je automatisch niet meer naar. Hetzelfde geldt voor auto’s: heeft niet elke nieuwe auto een score van vijf sterren van de Euro NCAP? De eisen zijn immers bekend dus nieuwe auto’s worden hier voor ontwikkeld. Het antwoord is: bijna elke auto haalt vijf sterren, maar zeker niet allemaal. Deze auto’s bijvoorbeeld niet.
Voordat we beginnen: een score van vijf sterren betekent niet dat het onmogelijk is om een schrammetje op te lopen in deze auto. De Chinese Jaecoo 7 scoort bijvoorbeeld vijf sterren, maar heeft maar 81 procent voor de veiligheid voor inzittenden tijdens de crash. Ook de veiligheid voor kids is maar 80 procent. Een Dacia Bigster scoort 85 procent voor kinderen, maar scoort in totaal maar drie sterren in de crashtest.
Het aantal sterren zegt dus niet altijd wat
De Dacia Bigster scoort trouwens maar 69 procent voor de inzittendenveiligheid, maar dat is niet waar de auto op nat gaat. De NCAP vindt dat vooral de assistenten niet toereikend zijn. Alle piepjes en automatische ingrepen krijgen een score van 57 procent. Je moet dus niet blind kijken naar het aantal sterren, maar vooral kijken wat je belangrijk vindt. De Dacia Bigster scoorde het laagst van de meest recente lichting.
De Opel Grandland, Peugeot 3008 en 5008 kregen vier sterren. Deze auto’s scoorden op alle vlakken rond de 80 procent, behalve op gebied van de veiligheidsassistenten. De Volkswagen Transporter scoort maar vier sterren, net als de nieuwe Renault 4. Ook hier trekken de assistenten het gemiddelde omlaag. De Kia EV3 kreeg bijvoorbeeld ook vier sterren, maar behaalde vijf sterren met het optionele veiligheidspakket.
Verder was het een sterrenregen. De Audi A5, Audi Q5, VW Tayron, MG MGS5, Tesla Model 3, Toyota C-HR en Voyah Courage kregen allemaal vijf sterren. Misschien nog interessanter is de zogenoemde test met de Mobile Progressive Deformable Barrier (MPDB). Deze checkt hoeveel schade een auto doet bij een andere auto. De Q5 scoort daar dan weer heel slecht. Je kunt je afvragen wat erger is.
Het zou fijn zijn dat de NCap score wordt gespitst in fysieke veiligheid- en rijhulpscore.
Vooral goedkope auto’s scoren laag door uitblijven van rijhulpsystemen terwijl de auto zelf goed is.
Voor de APK mag er nog geen plekje in/op je voorruit zitten, waarom dan wel een telefoon die een flinke dode hoek creëert.
Een auto waarmee een moorddadig regime -dat ons dagelijks digitaal aanvalt- telefoons kan uitlezen en op de omgeving kan spioneren, lijkt me alles behalve veilig. Veiligheid zit niet alleen in een botsing, maar ook in bescherming tegen Putin en zijn grote vriend Xi Jinping.
Mijn doomauto was een Ford Consul 6 cyl break .1973.Heette later Granada.
Over welke “veiligheidsassistenten” gaat het? Als het over al de geluiden, die ergens voor waarschuwen heb ik slecht nieuws. Daar luister ik grotendeels niet naar, vind het eerder irritant. Met als klap op de vuurpijl in een nieuwe Toyota Prius dat ik niet goed voor me uitkeek. Hoe moet dat op een rotonde b.v.?
En het per 01-07-2024 verplichte gejengel dat je boven de toegestane snelheid rijdt terwijl je dat helemaal niet doet, maar de auto een verkeersbord heeft gemist. Gelukkig kan je die meldingen uitzetten.
Heb even een vraag aan Ger namelijk , wat is een petjes figuur ? . Het schijnt een tendens te zijn al die idioten die de verkeersregels aan hun laars lappen of ze domweg niet kennen . Geen richting aangeven op rotondes , op een rotonde remmen om voorrang te verlenen aan iemand die de rotonde op wil , 70 rijden waar je honderd mag , beetje met moeke toeren en schijt aan iedereen die achter je zit , lekker egoistisch. Dan nog de snotneuzen die denken dat ze de formule 1 na moeten doen , bumper kleven en zo kan ik er nog wel een paar noemen . Je bent namelijk niet eerder op je bestemming met jakkeren , het zorgt alleen maar voor een hoger brandstof gebruik , stress , irritatie bij andere weggebruikers , maar er is wel kans dat je wat eerder in het ziekenhuis beland . Oh ja , ik heb ook altijd een pet op Ger !!
Ik ben best blij met al die ’troep’ in mijn Toyota, waarmee mijn veiligheid, naar mijn mening, structureel is toegenomen. Is overigens best wel wennen om er mee om te gaan
jammer dat er alleen maar over luxe word gepraat
het word gewoon tijd dat men alle wagens een begrenser geeft en dat er niet meer gescheurd kan worden op plekken waar het gewoon niet kan
Valt daarbij op dat het over het algemeen petjes figuren Zijn met een snelle car welke andere normaal rijdende mensen bijna van de weg rijden met hun achtelijke gedrag
Wat een gezeur ..al die verhalen . Gewoon je ding doen wat de auto zegt en kan.
Je komt er toch niet meer onderuit met al die snufjes. Dan kan je de mobiel ook wel weg doen .want daar kan je ook gek van worden
@Dave Visser: zulke bestuurders als u beschrijft pik ik er dagelijks zo uit. Zijn met van alles bezig, behalve rijden. Levensgevaarlijke taferelen maak ik mee iedere rit. Maar goed dat ik voor u oplet.
Koop een mg hybride jammer ook veel elektronica, maar top wagen snel zacht
en goedkoop en plezier om mee te rijden en 7 jaar waarborg.
Koop een mg hybride jammer ook veel elektronica, maar top wagen snel zacht
en goedkoop en plezier om mee te rijden en 7 jaar waarborg.
Kan niet wachten tot ze de zelfrijdende auto verplichten ten opzichte van de traditionele auto gewoon voor de zeurders en azijn zeikerds onder ons.
Het is maar een auto wil je geen moderne koop dan lekker een ouder model ik heb er helemaal geen een want ze zijn totaal onpraktisch in de stad.
Dave is iemand die persee een auto nodig had, en geen lol ziet in het rijden van één. Jammer dat er zulke mensen als hem zijn.
Dave. In de file kan ik andere dingen doen. Juist daarom zijn de hulp systemen zo gevaarlijk. En daarom kan jij beter stoppen met auto rijden. Want andere dingen doen in file wordt andere dingen doen bij stapvoets rijden en daarna bij het rijden zelf. Blind vertrouwen op hulp systemen terwijl al bewezen is dat sommige hulp systemen juist kans op ongelukken vergroot zoals adaptieve cruise control
Dus je bent een exponent van jouw generatie Dave gewoon te lui om zijn voet op te heffen.
Heerlijk de moderne auto’s. Lekker autonoom rijden, in de file kan ik andere dingen doen dan stompzinnig gas geven en remmen, auto doet het zelf.
Wat een zure dinosauriërs hier, neem een paard, dat is nog meer retro, of ga lopen., lekker gezond, maar vergeet je flesje azijn niet.
Het dagelijks verkeer zou al een stuk veiliger worden als fabrikanten hun auto’s niet meer uitrusten met giga beeldschermen die het soms een zoektocht maken om de juiste knop te vinden, waardoor, net als al die telefoon verslaafden die iedere seconde hun ‘socials’ willen checken, er geen aandacht is voor hetgeen ze mee bezig moeten zijn, namelijk rijden.
De kans is groot dat auto’s helemaal worden ontworpen op het zo goed mogelijk doorstaan van die standaard crashtest. Wat als de hoek nu net eens even anders is, ik durf bijna te wedden dat het ineens allemaal heel wat slechter scoort.
Wat een drama die rijhulpzooi. Bij de nieuwste auto’s moet je elke keer die troep handmatig uitzetten. Bij mijn corolla wel. Met alles aan rijd echt beroerd. Ik heb begrepen dat er merken bij zitten die je kan voorprogrameren helaas niet bij toyota, een grote misser dus….
Amen.
Ik heb ook niks met die moderne rommel vol elektronica dat alleen maar stuk kan gaan en alleen vervangen kan worden ipv gerepareerd.
Ik heb nu 2 auto’s, een redelijk moderne met elektronische troep maar ook een Amerikaan, 7 liter V8 die op de elektronische ontsteking na alleen maar mechanisch is.
Dat is dan ook mijn favoriete auto, die andere is voor situaties waarin mijn Buick even niet handig is.
Gruwel van die moderne electronische rotzooi.
Moet er soms mee rijden, maar èèn en al ergernis en keiharde stoelen, harde veering ook nog slecht zicht.
Geef mij maar een klassieke auto , ik ben in control en wakker.
Genieten van mobiliteit.