
Als je nu over de A12 bij Bodegraven rijdt, dan kun je daar mooie nieuwe camera’s zien hangen. En nee, je hoeft niet de parallelweg te nemen om dit systeem te omzeilen. De camera’s zijn niet voor personenauto’s, maar voor vrachtwagens. Volgend jaar gaan de grootste verkeersdeelnemers namelijk rekeningrijden. De systemen voor deze zogenoemde vrachtwagenheffing worden als eerste getest op de A12. Ook op de A16 verschijnen binnenkort de camera’s.
De RDW legt uit hoe de camera’s werken: ‘De controleapparaten aan de portalen registreren dan de kentekens van passerende vrachtwagens en lezen de boordapparatuur uit. Zo kan bepaald worden of een vrachtwagen is voorzien van werkende boordapparatuur en of er een lopend contract met een dienstaanbieder voor tolbetaling is.’ De camera’s sturen dus geen rekening naar de vrachtwagenbedrijven. Ze controleren alleen of er betaald wordt.
De vrachtwagenheffing vervangt het Eurovignet
In Nederland heb je als vrachtwagenchauffeur een Eurovignet nodig. Dit vignet verdwijnt en de wegenbelasting voor de vrachtwagens gaat omlaag. In plaats van deze dingen gaan vrachtwagenbedrijven betalen per kilometer op de snelwegen, een aantal N-wegen en enkele gemeentelijke wegen. Vanaf de start van de heffing ergens in 2026 moeten vrachtwagens op iedere weg in Nederland op elk moment werkende boordapparatuur hebben.
Met GPS wordt het aantal gereden kilometers en het verschuldigde bedrag bepaald. De nieuwe camera’s zijn dus enkel ter controle. In totaal worden verspreid door Nederland 61 vaste wegportalen boven snelwegen en N-wegen voorzien van controleapparaten. De exacte datum wanneer de vrachtwagenheffing van start gaat, is nog niet bekend. Eerst wordt getest of de camera’s werken onder alle weersomstandigheden en of de beveiliging en privacy in orde is.
Hoe zit het met kilometerheffing in Nederland?
We zouden in 2030 ook gaan rekeningrijden met personenauto’s. Dit werd eerst al uitgesteld naar 2031 en nu staat het in z’n geheel op losse schroeven. Als ‘Betalen naar Gebruik’ wel doorgaat, dan gaat het waarschijnlijk niet op basis van GPS. Er werd gesproken over plannen om de tellerstand op vaste momenten te registreren, zoals dat bijvoorbeeld nu gebeurt als je naar de garage gaat voor een beurt of voor de APK.
Dat rekening rijden voor vrachtwagens heeft 0,0 impakt! Zie maar naar waar ik woon België (Vlaanderen) VIAS int wel retrebuties, maar de wegen zijn er niet beter op geworden en de veiligheid is er op achteruitgegaan. Ik zie nu veel meer zwaar vervoer de secundaire wegen nemen om toch maar een paar € te kunnen uitsparen, met als gevolg een toename aan ongevallen( soms met dodelijke afloop) tussen zwaar transport en niet gemotoriseerd verkeer.
Ik dacht dat vrachtwagens trouwens al evenredig hun aandeel in belasting betalen nl. Door de Accijnzen aan de pomp! Meeste vrachtwagens hebben een tankinhoud van tussen de 400 liter tot wel 1200 liter! Prijs voor 400l op 27/04/25 €716 en voor 1200 €2148 en 60% is voor de Nederlandse staat! De transport firma’s zijn werkelijk de h*eren van de staat en de overheid is de pooier!
En dan verschieten sommige “boom knuffelaars” dat consumente producten plots een pak meer kosten, zijn die mensen echt zo wereld vreemd? Dachten die werkelijk dat dit zonder gevolg zou blijven voor de consument? Het wegtransport zit al op zijn tandvlees!
STOP MET HET VISEREN VAN DE HARDWERKENDE MANNEN EN VROUWEN in het wegtransport!
Zonder hun geen eten in de supermarkt,geen medicatie in de apotheek. Voor de wat jongere generatie je mobieltje dat je nu in je handen hebt,wel die is er dan ook niet meer. Want hoe denk je dat jouw mobieltje in de winkel is gekomen?
Onze lage landen (Nl en België) hebben een groot deel rijkdom en werkingsmiddellen te danken aan de logistieke industrie, zij hebben ons groot gemaakt en op de kaart gezet; denk bv. maar aan de havens van Rotterdam en Antwerpen.
Dus Nederland en België Vergeet alstublief niet deze ongezongen Helden! en vooral laat ze nu niet vallen nu dat zij het moeiliijk hebben!
Ze weten straks overal waar je bent geweest eigenlijk weten ze het al in moderne auto’s zit een LTE kaart nu nog even koppelen aan het tol kastje en hoppa pay’en maar let op in het OV check je in op een halte (gps) en op de bestemming check je uit soms gaat dat wel eens fout…….
Ik rijd 8000 km in het buitenland en 2000 km in NL. Is rekeningrijden dan nog wel een eerlijke manier van heffing?
Nou ja ik vind het jammer dat het nu al zolang is uitgesteld, ze moesten het veel eerder invoeren. 😠😡🤬 Ik heb niets te verbergen hoor. 😉😊👍 En als het straks te hoog in prijs word pak ik gewoon de fiets. 🚴💨💨 Ik kan me hier in de reacties totaal niet bevinden. 🤔🙄😕
Kom op man Nederland is al het duurste land van de wereld om een voertuig te rijden!!!
Het kwartje van Kok wat tijdelijk was op de brandstofprijs is er nog steeds niet afgegaan !!!
Het enige wat er gebeurt is dat er alleen maar meer en meer bij kom !!!
Gewoon de 1e en 2e Kamer eens vol gaan zetten met camera’s !!!
Laat hun maar eens eerst gaan betalen voor hun onnodige reisjes en kilometers die zij afleggen!!!
Wij de harde werkers moeten het maar slikken en daardoor wordt het alleen maar duurder voor de gewone burger!!!
Want geen enkele rekening gaat naar de hogere inkomens altijd naar de lagere en laagst betaalden!!!
We betalen al kilometerheffing met de huidige brandstofprijzen.
Tel daarbij de wegenbelasting ,btw en bpm.
Eigenlijk te gek voor woorden.
Met kilometerheffing nog meer administratie,ambtenaren en regeltjes.
Daar moeten we van wegblijven.
Nedeland gaat ten onder aan alle regeltjes(ambtenarij ) dankzij onze Kamerleden die geen visite hebben op de lange termijn.
Jozef de Cuijper het is pas echt een schande als je overal over klaagt maar zelf niet eens normaal Nederlands kan. Ga gvd naar school toe en leer normaal Nederlands ipv ons met die onzin van je lastig te vallen!
Het eurovignet is verplicht voor vracHtwagenscombinaries met een tmm van 12 tonof meer. Dus niet alle vrachtwagens en zeker niet de chauffeur heeft een vignet nodig.
Met dat soort complotsuggesties is de vraag vooral of jij kan lezen. Meestal missen die complot losers daar teveel hersencellen voor.
Het Eurovignet werd toch ingevoerd om mogelijke kosten te verdelen volgens de grootte van het land om het wegennet te verbeteren .
Nu is het verhaal ,de buitenlanders rijden onze wegen kapot ,haha , en wij niet bij hun dan .
Bij een gelijke verdeling ,zoals voorzien was ,moet men daar niet over praten . En nu, we schaffen het vignet af en laten rekeningrijden , wat altijd meer kost en automatisch wordt door verrekend aan de burger en of klanten ..
Het is een totale onzin van de overheid om dit goed te praten alleen maar om de extra winsten .
En wat nu Europa , ……laat die onzin maar verder doen. Overal betalen om het één of ander ,en ben je niet op de hoogte ‘hoo. Een extrake erbij , schande is het .
1984. Iedereen zou dat boek moeten lezen.
Het is tijd om te verhuizen van ND
Bij ons in België al enkele jaren km heffing voor vrachtwagens. Eerst op snelwegen en zogenaamde sluipwegen voor vrachtwagens.
Anno 2025 een heel pak meer secundaire wegen waar je met de vrachtwagen moet betalen. Gewoon een platte belasting die uiteindelijk bij de consument terecht komt.
En onze wegen liggen er nog altijd verschrikkelijk slecht bij.
Vroeger betaalde je 1250 euro wegenvignet per jaar en nu rond de 20 cent per km.
Als een vrachtwagen 2000km/week rijdt komt dit uit op 20800 euro/jaar. En dit voor 1 vrachtwagen.
Houderschap belasting en bpm afschaffen.
En dan op gps laten betalen. De vrachtwagens hebben die systemen al aan boord. Door de jaren heen naar 1 kastje terug gebracht.
Voor buitenlanders die in Nederland rijden met een personenauto aan de grens een post pay kast die ze kunnen koppelen aan een creditcard of op kunnen waarderen.
De hoogte van de tol bepalen aan de hand van je euronorm. De gebruiker en vervuiler betalen gewoon meer.
Het kan zijn dat de overheid dan wat geld aan Nederlandse inwoners mis gaan lopen maar iedereen gaat betalen. En gewoon na gebruik.
Heb je bijv een electro dan betaal je 10 c de km en een oltimer 25c de km
Dat stimuleert ook om een milieuvriendelijke auto aan te gaan schaffen.
Er wordt rot gezegd door iemand..Dan moet je maar op een andere partij stemmen.Eerlijk gezegd…ik zou echt niet meer weten op welke partij ik zou moeten stemmen.Alle partijen weg 3 Partijen overhouden links rechts en middag. Hoe kan er ooit iets normaal tot stand komen, met veel te veel van die partijen..iedereen moet zijn piessie erover heen doen.Zolang we al die partijen houden zal het nooit wat worden
Stop eens met leugens over dat BPM illegaal zou zijn. Dat soort complotonzin kunnen we missen als kiespijn.
We stinken er massaal in, want we kennen geen wegen belasting meer. Het is nu houderschaps belasting en die gaat echt niet omlaag. Dus straks betaal je 2 x voor het gebruik van de wegen. Daarnaast ook nog het illegale BPM. Dus ja, de auto is echt een melkkoe voor de overheid. Nederland is een van de weinige landen waar je belasting over belasting betaald.
Een vlaggetje voor je raam krijg je een boete, van alle landen een verschillend tolkastje voor je raam met uitzichthinder mag allemaal.
En uiteraard gaat Den Haag er lekker van Sinterklazen naar elders.
Je werkt hier alleen maar voor het buitenland en buitenlanders.
Voor je ouders is er nog geen eens een verpleeghuis.
In het geval van Marjolein Faber kan je dat wel stellen.
Net zoals je bij de hele PVV en BBB kan stellen dat ze er in ieder geval niet zitten voor de belangen van Nederland.
En wat gebeurt er met de buitenlandse vrachtwagens ? Ruim 50% van al het vrachtverkeer heeft al witte kentekenplaten.
Nederland is gewoon een heel naar land geworden . Politici haten de Nederlanders.
Hahaha grappig dat bij een artikel hierover er meerdere reacties zijn die dit betrekken op asielzoekers. Er zitten iets te veel chagrijnige kale mannen op dit forum.
Ik denk dat jou salaris veel te hoog is gezien je domme opmerking
Toll Denemarken voor vrachtwagen, das helemaal een drama..
Hoop dat dat in Nederland wel goed wordt geregeld..
Betalen op gebruik in combinatie met minimale / lage wegenbelasting is terecht. Gebruik kost geld, als je meer energie gebruikt betaal je ook meer.
Daarom heb ik wel een groot probleem met de km stand ipv GPS.
Ik rijd met de cabrio veel meer in het buitenland, in de zomer en heel weinig in Nederland.
De heffing is om het gebruik in Nederland te belasten en zo onze wegen, bruggen, tunnels etc te kunnen onderhouden.
Maar ik Frankrijk betaal ik al belasting voor de wegen in de benzine en op de tolwegen etc.
Dus dan betaal je belasting voor het gebruik van hun wegen.
Als de km stand wordt afgelezen wordt ik dubbel belast voor het gebruik van de weg in Frankrijk en voor het niet gebruik van de weg in Nederland.
Betalen op gebruik in combinatie met minimale / lage wegenbelasting is terecht. Gebruik kost geld, als je meer energie gebruikt betaal je ook meer.
Daarom heb ik wel een groot probleem met de km stand ipv GPS.
Ik rijd met de cabrio veel meer in het buitenland, in de zomer en heel weinig in Nederland.
De heffing is om het gebruik in Nederland te belasten na gebruik en zo onze wegen, bruggen, tunnels etc te kunnen onderhouden.
Maar ik Frankrijk betaal ik al belasting voor de wegen in de benzine en op de tolwegen etc.
Dus dan betaal je belasting voor het gebruik van hun wegen.
Als de km stand wordt afgelezen wordt ik dubbel belast voor het gebruik van de weg in Frankrijk en voor het niet gebruik van de weg in Nederland.
Rekeningrijden zou voor iedereen ingevoerd moeten zijn. Het is xosld de directeur van de anwb zegt van de gekke dat zijn moeder die 100 km per jaar rijd evenveel betaald als hij met 80.000 km per jaar. Dat is niet uit te leggen. Gewoon invoeren.
Echter dan loopt de staat miljoenen mis
Jongens het is allemaal eigen schuld. Ga lekker weer stemmen. Domoren,zij doen dat blijf met z,n alleen thuis. Dat is de enige oplossing.
Er wordt hier wel veel geklaagd , het is vrij logisch daar waar aan de ene kant geld word gehaald zal er aan de andere kant betaald moeten worden ,we willen wel meer salaris dus dat moet ook ergens vandaan komen enz enz .maar je kunt altijd nog verhuizen naar een ander land ,maar ook daar kan groen gras verdorren dus niet klagen maar dragen en geniet van elke dag we zijn hier maar tijdelijk toch ?? Fijn leven verder allemaal
Alle droeftoeters zijn weer tevoorschijn gekomen. Dubost, MC, Ronald, wat zijn jullie een schandvlek voor deze website.
Dus degenen die werken, de woon-werkverkeer, die worden dus leeggezogen met inflatie tot gevolg, want ze rekenen alles door aan de klant/consument. Vervolgens dit systeem toepassen op auto’s, dan wordt je dus gestraft voor werken. Soms geef ik de mensen gelijk die stoppen met werken en gewoon uitkering trekken. Soms loont t gewoon niet meer om te werken.
Nog even en het is beter om mijn salaris direct te storten op rekening van de belasting dienst…. Wat leven wij in een onzinnig systeem hier in Nederland.
Het is om totaal debiel van te worden.
Wij zijn de moderne Joden.
Wij worden niet vergast maar leeggezogen tot de laatste druppel.
Tricep er komt trajectcontrole op dat deel van de a7
De kosten voor het wegtransport gaan door de km heffing met 700% omhoog , wie zou dat uiteindelijk toch gaan betalen 🤦
Wie denkt dat dit alleen daar voor is denkt niet goed na. Het is juist de bedoeling om iedereen te volgen met altijd het excuus de veiligheid en tegen terrorisme. Laat nu net diegene die dit bedenken en uitvoeren de werkelijke terroristen zijn.
Ik vind het bespottelijk wat er allemaal gebeurt en. Maar geld storten naar buiten land miljarden denk eerst aan de eigen mensen , en stop met dit soort flauwekul .
Hou op met de automobilist leeg te plukken kost je een Gods vermogen al die dure dingen .
Ga geld innen bij onze asiel mensen die hier dure autos rijden .
Ik zeg Nederland wordt is wakker. Tijd dat er wat word gedaan hier wel zijn allemaal maar schaapjes die allemaal ja knikken
En en je vergeet wat mbt Automobilisten en auto’s….
Nederland is enige land ENIGE LAND in heeeeeel Europa wat BPM heft, je betaalt al duur belasting 21%
Staatskosten war bij nieuwe auto’s d’r bij zit, weet het net nieuwe auto besteld…..
Maar BPM dys gemiddeld ook nog ff gemiddeld tussen de 2500 en 13.000 binnen harken PER AUTO…..
Maar ze komen wel altijd geld tekort rararara hoe kan dat,…..
Nog even en we gaan,, staptax,, betalen.
Voor elke stap… 0,01 €. Kan ook leuk oplopen 😱😱😱😱😱
Of sta ik nu de hyena’s in den haag wakker te schudden 😱😱😱
Wat ze wel niet bedenken om ons geld uit de zakken te kloppen zeker weer voor gelukzoekers bedoeld?
Als ze dan ook tol stickers gaan plakken op de buitenlandse autos dan betalen deze tenminste ook mee. Er rijden veel buitenlandse kentekens rond bijna koop huizen en deze auto is zogenaamd van moeder ofzo. Ik denk dat ze daar genoeg aan kunnen verdienen . En dit mag ook omdat wij al belasting betalen voor de auto. Ik denk dat dit veel goed maakt op de tekorten van de staat
Weet iemand of dit dezelfde camera is op de A7 tussen Hoorn en Purmerend? Zag er vanmorgen 2 staan en vlak op de grond zitten 2 witte lijnen zoals bij start/eind trajectcontroles.
Eurovisie moet zijn eurovignet….😃😃😃
Het Eurovisie verdwijnt en de wegenbelasting gaat omlaag. Dat is wat ik lees…..maar….dat gaat niet gebeuren. Ja…in eerste instantie wel maar…..binnen notime is de wegenbelasting weer op peil. Zo werkt t nl. altijd in Nederland. Want de kosten die gemaakt worden voor al die camera’s moeten er ook weer uitkomen. Ben ik nou zo slim of zijn zij nou zo dom. Ik zal niet de enige zijn die ziet dat men in Den Haag alleen maar bezig is om geld te maken en daarbij het Nederland zoals t was….kapot te maken…inclusief de burgers….want die mogen t allemaal ophoesten terwijl ook ons het water zolangzamerhand tot de lippen staat. Zo zonde….en zo jammer…..
Er zijn ondertussen overal wel mensen die denken dat ze beroofd worden. Waar een groot volk klein in is.
Ja het is verschrikkelijk hoe de automobilist in Nederland wordt uitgemolken. De automobilist in Nederland is de “ Officieuze “ Melkkoe van de Overheid, Dat zie je nou weer heel helder terug. Wegenbelasting en straks ook nog kilometer rijden, het houdt gewoon niet op. Nederland is 1 van de duurste landen voor een automobilist
Er zijn ondertussen overal wel systemen voor om de burger te beroven. Waar een klein land groot in is.