
Toen bleek dat elektrische auto’s ’toch best wel een ding’ gingen worden, moesten automerken snel schakelen. Wat veel automerken toen deden, was een benzineauto pakken en die ombouwen tot een elektrische auto. We noemen een Mercedes EQC, VW e-Golf en de eerste elektrische Mini. Zo creëerden de autofabrikanten wat ademruimte om te focussen op een nieuw platform voor EV’s. Maar wat er nu gebeurt, is zeldzaam. Fiat bouwt een elektrische auto terug om naar benzine.
De moderne Fiat 500 uit 2007 was een absolute hit. De auto bleef zo goed verkopen, dat ie maar liefst 17 jaar in productie bleef. Dat is in autojaren zo oud dat ie zijn eigen uitvaart bij zou wonen. Maar vorig jaar waren er dankzij strengere eisen flinke aanpassingen nodig om de auto legaal te mogen verkopen in de EU. Fiat besloot dat de oude benzineauto deze investering niet waard was en de volledig elektrische versie zou de enige 500 zijn. Elektrisch was immers de toekomst.
De verkopen van de elektrische Fiat 500 vallen tegen
Bijna elk automerk heeft er momenteel last van: de vraag naar volledig elektrische auto’s neemt af. Heel vervelend als je verkooptopper helemaal elektrisch is, dus Fiat heeft besloten om een benzinemotor in de volledig elektrische 500 te bouwen. Een serieuze ingreep, want bij het ontwerp is nooit nagedacht over een benzinetank of koeling voor de motor. Anderzijds is de vorm van de huidige 500 in grote lijnen hetzelfde als de oude, dus ergens moet het passen.
Lees ook: De elektrische Ford Puma krijgt het onderstel van een bedrijfsbusje
Verdere details en specificaties over de nieuwe Fiat 500 met benzinemotor geeft het merk niet. We weten alleen dat het een hybride is. Vermoedelijk zit er een kleine accu in en is het officieel een mild-hybride, net als de huidige Panda met benzinemotor (die nu Pandina heet). Als we een gokje mogen wagen, ligt er een 1,2-liter driecilinder onder het motorkapje.
Wanneer komt de nieuwe Fiat 500 Hybrid met benzinemotor?
De foto’s die je hier ziet zijn van pre-productiemodellen in de Mirafiori-fabriek in het Italiaanse Turijn. Het enige dat nog geheim is, is het midden van de voorbumper. Daar zal nu een grille zitten om de motor te voorzien van koeling. In november moet de productie starten. De capaciteit is maar liefst 100.000 voertuigen per jaar, dus je kunt wel stellen dat ze hoge verwachtingen hebben van de nieuwe Fiat 500 Hybrid.
De Fiat 500 met benzinemotor zal niet de laatste conversie zijn
Fiat zal niet het laatste automerk zijn die een EV gaat ombouwen tot benzinemotor. Het bedrijf Horse Powertrain gaat automerken helpen om een stapje terug te doen in de EV-transitie. Ze hebben een benzinemotor ontwikkeld die je heel gemakkelijk in een bestaande elektrische auto kunt schroeven. Zo worden elektrische auto’s plotseling hybrides. Of je kunt de motor inzetten als range-extender.
Wat het verhaal niet vertelt: Blijft de aandrijving wel elektrisch?
Of gaat de brandstofmotor daadwerkelijk via mechanische overbrengingen de wielen aandrijven?