Het is zo jammer dat het niet de norm is om autonamen te vertalen naar het Nederlands, anders hadden we de nieuwe Fiat Grande Panda gewoon ‘Reuzenpanda’ kunnen noemen. Maar nee, jij mag deze auto gewoon de Grande Panda noemen. De auto is iets groter dan voorheen en staat hoger op zijn pootjes. De huidige Panda blijft overigens ook in het aanbod als de betaalbare optie, al gaat deze voortaan ‘Pandina’ heten, wat Italiaans is voor ‘kleine Panda’. En nee, deze mag je niet rode panda noemen.

De nieuwe Fiat Grande Panda kun je straks bestellen als een volledig elektrische auto, maar ook gewoon nog als hybride. De exacte specificaties van de aandrijflijnen wil Fiat nog niet verklappen. Voor nu wil Fiat alleen nog maar even het ontwerp tonen, dat vol zit met verwijzingen naar de eerste Panda én naar de Panda 4×4 van weleer. Het ontwerp schurkt een beetje tegen dat van Jeep aan, maar dat misstaat niet. Van het interieur hebben we nog geen fotootjes.

De Fiat Grande Panda is niet zó groot

Dat de nieuwe Fiat Panda in Italië ontwikkeld is, zie je aan een bijzonder pluspunt dat het merk opnoemt. Fiat zegt dat de Grande Panda zich onderscheidt omdat hij een stuk kleiner is dan gemiddeld. De Panda is 3,99 meter lang, terwijl het gemiddelde in dit segment 4,06 meter is. Als je ziet hoe ze in de grote Italiaanse steden parkeren, dan snap je gelijk waarom dat een pluspunt is dat ie niet te ver uitsteekt. Overigens is de oude Fiat Panda nog wel 25 centimeter korter.

Daarbij moeten we wel gelijk zeggen dat de auto geen volledige ontwikkeling van Fiat zelf is. Het zogenoemde STLA-platform komt van moederbedrijf Stellantis. De Citroën ë-C3 en de Opel Frontera staan op hetzelfde platform als deze Grande Panda. Dat gedoe over platformen vinden wij als beroepsgekkies allemaal heel boeiend, maar jij mag het gelijk allemaal weer vergeten. In de praktijk merk je er niets van dat je met een gedeeld platform rijdt.

De prijzen van de nieuwe Panda zijn nog niet bekend. Aangezien de oude Panda in het aanbod blijft als goedkoper alternatief, zal de nieuwe duurder zijn dan 19.000 euro. De volledig elektrische ë-C3 op hetzelfde platform kost net geen 25.000 euro. We vermoeden dat de elektrische Grande Panda ook zoiets moet kosten. Wat de hybride gaat kosten, is nog eventjes de vraag.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)