TopGear stapt net uit de geheel nieuwe Ford Fiesta. In ons komende nummer lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Ford Fiesta
Uitvoering: 1.0 EcoBoost 140 pk ST-Line
Locatie: Valladolid, Spanje
Weersomstandigheden: 18 graden en licht regenachtig
Wat is dat voor een alleraardigst autootje?
Goed dat je het vraagt. Dit is de nieuwe Ford Fiesta, de opvolger van de bestverkochte auto van Europa. Omdat jij dat kennelijk wilt, komt ie in meerdere, behoorlijk verschillende gedaantes: standaard (Trend/Titanium), de chique Vignale, de vlot ogende ST-Line, en volgend jaar de crossover-achtige Active en de volbloed ST. Wij rijden vandaag de ST-Line met de 1,0-liter, 140 pk sterke driecilinder EcoBoost-motor.
Leuk voor jullie. Is het wat?
Ja, natuurlijk is het wat. Denk je nu echt dat Ford de Fiesta, traditioneel een van de tofste auto’s in z’n klasse, zou laten afzakken naar de middelmatigheid? De auto is iets gegroeid in formaat en ruimte, conform de mode. De vormgeving is wat ons betreft net even te lief; ronder en minder gedistingeerd dan z’n voorganger. Maar het interieur is zo ongeveer een zesdubbele verbetering. Geen klein flutschermpje meer, geen 93 knopjes meer, mooiere materialen, betere isolatie. Het ziet er allemaal uiterst netjes uit en werkt uitstekend. Eindelijk.
En hoe rijdt de nieuwe Ford Fiesta?
Och, hij is dolle pret. De driecilinder ronkt en roffelt, en omdat hij zijn kracht geleidelijk levert in plaats van explosief in toeren te klimmen, ben je ‘m constant aan z’n lurven door de sweet spot in het middengebied aan het sleuren. Een lekker zesbakje helpt daarbij, hoewel echt snel schakelen lastig is; daarvoor houdt de motor een beetje te veel aan z’n toeren vast. Het onderstel van de ST-Line is aangepakt ten opzichte van de standaard Fiesta, en die rijdt al uitstekend; met deze is het bijna zonde om ‘m aan wegen zonder bochten te verspillen. De besturing is elektrisch en wat aan de lichte kant, maar vooruit.
Maar ik vind technologie veel belangrijker dan rijeigenschappen.
Ontzettende millenial die je bent. Bij de Fiesta zit je alsnog goed: Ford hangt ‘m desgewenst vol met sensoren en radars, en een camera achter de voorruit om je rijstrook te herkennen, is altijd standaard. Je kunt kiezen voor voetgangersherkenning, een zelfparkeerfunctie met remingrepen, maar ook voor een B&O-audiosysteem en Fords bekende deurbeschermers, die laten zien dat briljante vondsten zelfs anno 2017 niet per se elektronisch hoeven te zijn.
Wanneer kan ik de nieuwe Ford Fiesta kopen?
Nu. De modellen die je op dit moment al bij de dealer vindt, zijn de turboloze 1.1 benzines met 70 of 85 pk, de 1.0 EcoBoost met 100 pk en de 1.5 diesel met 85 pk. Sterkere motoren, alsmede de ST-Line en Vignale, volgen in oktober. De Nederlandse prijzen beginnen bij 15.745 euro.
Video?!
Jep: we vonden een verlaten weggetje en lieten de 140 pk van onze ST-Line even brullen. Rijd mee!
De volledige rijtest van de nieuwe Ford Fiesta lees je in TopGear Magazine nummer 146 – vanaf 20 juli in de winkel.
Paul Hak heeft op 9 augustus 2017 geschreven:
Een goede auto weer, iets minder snel als vorig model, die was 100 kilo lichter !
maar weer een rijders auto en weer eens wat anders als die saaie vw of opel etc.