TopGear stapt net uit de nieuwe Ford Mustang. In ons meinummer (dat half april uitkomt) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Ford Mustang
Uitvoering: GT 5.0 Convertible automaat
Locatie: Nice en omstreken
Weersomstandigheden: fris, droog en zonnig
Zo nieuw ziet die nieuwe Ford Mustang er niet uit.
Gelukkig niet, zeg. De vorige versie was wat ons betreft een kunstwerkje – herkenbare Mustang-trekjes vermengd met de universele Ford-designtaal. Voor de facelift heeft Ford de boel slechts wat scherper en sprekender gemaakt – heel verstandig.
Wat veranderde er écht?
Oh, van alles. Zo voldoen zowel de EcoBoost-viercilinder als de V8 nu aan de nieuwste emissie-eisen en kwam er een nieuwe tientraps automaat. De infotainment werd geüpdatet en er is een zwik actieve veiligheidssystemen die voorheen ontbraken. Verder monteert Ford nu optioneel magnetorheologische dempers, en dat doet het weggedrag van deze grote jongen goed. Erg goed.
Vertel!
Op de Route Napoléon gingen we met de ruim 1.800 kilo zware pony op stap. Vlotte, elkaar snel opvolgende bochten waren voorheen reden tot gas terugnemen. Nu weten de dempers, zeker in de heftiger rij-modi, de carrosseriebewegingen mooi op te vangen – zonder ze te elimineren. Het zwierige, Amerikaans-lijvige karakter van de Mustang blijft dus behouden, maar je krijgt wel meer controle en snelheid. Win-win.
Nog meer bijzonders?
Tja, nou, ach. De besturing is aardig direct, de plastics in het interieur zijn wat mooier. De nieuwe Selectshift-automaat is fijn in de dagelijkse omgang, maar zowel te zenuwachtig als te traag (heel bijzonder) in z’n schakelgedrag als je harder rijdt. Ook is de tank nog steeds best klein. Zeker als je de V8 neemt. Maar dat maakt allemaal niets uit.
Waarom niet?
Omdat dit een van de mooiste, puurste, meest levendige en bovenal best klinkende motoren van dit moment is. Ford werkte aan het uitlaatgeluid en maakte het niet alleen luider en dreunender, maar ook voller en sprankelender. We zijn er zo door bevangen dat we bijna zouden beweren dat de GT z’n achterlijke Nederlandse nieuwprijs waard is. Sterker: hadden we 120.560 euro liggen (53.000 euro in België – hou op), dan zouden we het ervoor over hebben.
Jij niet? Geen nood. De lichtere EcoBoost stuurt heerlijk, is behoorlijk snel en krijgt vanaf nu, net als de V8, ook ’s werelds meest geniale foefje mee: Line Lock. Om ‘je banden op te warmen’, weet je wel.
Laat maar eens horen dan, die motor van jullie.
U vraagt, wij draaien. Dender met ons mee over de Route Napoléon en geniet.
Lees onze complete test van de nieuwe Ford Mustang in TopGear Magazine 155 – vanaf 19 april in de winkel!
Reacties