Tesla heeft op dit moment een relatief beperkt modelgamma: Model 3, Model Y, Model S, Model X en de Cybertruck. Die laatste kunnen we hier niet krijgen, de eerste vier wel. Daarvan zijn de grotere S en X niet langer enorme successen, mede door hun leeftijd en prijs – die beide aan de hoge kant zijn. Kortom, het merk leunt zwaar op slechts twee modellen. Goed nieuws: er is een nieuwe, goedkopere Tesla onderweg. De geruchten daarover deden al langer de ronde, maar nu bevestigt Tesla het officieel.

De invulling van dat model is wel een beetje teleurstellend, als we eerlijk mogen zijn. Een Tesla van het formaat Volkswagen Golf zou ons geweldig lijken, maar dat gaat niet gebeuren. Bij het bevestigen van de nieuwe goedkope Tesla verklapte het merk direct wat het wordt: een goedkopere variant van de Model Y. Strikt genomen maken ze daarmee hun belofte waar.

Prijs goedkopere Tesla

Het nieuwe, goedkopere model is in eerste instantie vooral belangrijk voor de Amerikaanse markt. Binnenkort vervallen daar enkele subsidies, waarvan de belangrijkste een bijdrage van 7.500 dollar is. Met een goedkopere Model Y moet de auto rond de 45.000 dollar blijven kosten – hetzelfde bedrag dat de Model Y nu nog kost in de VS tot 30 september. In Nederland kost de Tesla Model Y 45.990 euro. Het zou dus mooi zijn als Tesla de prijs in ons land onder de 40.000 euro weet te krijgen.

Daarvoor moet de Model Y wel goedkoper worden gemaakt; simpelweg de prijs verlagen zal waarschijnlijk niet genoeg zijn. Denk aan kleinere (dus goedkopere) accu’s en een minder krachtige motor. Het interieur kaler maken lijkt onmogelijk, zou je denken – maar wellicht kunnen ze met een eenvoudiger audiosysteem, goedkopere bekleding en het weglaten van het glazen dak de prijs nog wat verder drukken. Het model wordt ergens in augustus of september aan het gamma toegevoegd.

Tesla kan wel een succesje gebruiken

Voor Tesla kan een potentiële verkoopknaller als deze niet snel genoeg komen. De verkoopcijfers daalden met 13 procent en de omzet daalde met 16 procent naar 1,17 miljard dollar. Met het nieuwe goedkope model wil Tesla dat verlies deels compenseren. Wat ze echter niet kunnen opvangen, is het verlies aan inkomsten uit de verkoop van ‘credits’. Andere merken die te veel vervuilende auto’s verkopen, kunnen credits kopen om zo onder het toegestane gemiddelde te blijven.

Lees ook: De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

De opbrengsten uit de verkoop van die credits daalden met 51 procent. Autofabrikanten bouwen nu vaker zelf elektrische auto’s en hebben dus minder behoefte aan compensatie. De vooruitzichten zijn somber, want in de Verenigde Staten worden veel CO₂-uitstootregels afgeschaft – of beter gezegd: er wordt niet meer gehandhaafd op naleving ervan.

4 reacties op “Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden”

  1. wie wil er nu nog een Tesla?? Verouderd design, matige kwaliteit en qua technologie op vrijwel alle vlakken geëvenaard of ingehaald door de concurrentie. Tel daarbij op de beroerde service en de extreemrechtse CEO… Ronduit gênant als je nu nog een nieuwe Tesla rijdt…

    • Behoorlijk veel mensen Kas, het is voor op de occasion markt een onwijs goeie deal, altijd up-to-date software en een enorm zuinige electromotor, verder is de software simpelweg door andere merken niet te overtreffen. Elke app is beroerd te noemen, behalve die tesla app! Nieuwe Tesla zou je als lease kunnen kiezen, maar zelf kopen doet tegenwoordig sowieso bijna niemand meer, of je moet ergens een steekje los hebben haha!

      • Een auto kopen (of leasen) vanwege de app? Werkelijk?
        Overigens zelf de Volkswagen ID en nu Kia EV in gebruik, dien qua app niks onder ten opzichte van Tesla… De Kia app vind ik zelfs beter en completer.

        Verder had ik het niet zozeer over occasion, maar over een nieuwe Tesla (zie laatste regel van m’n reactie).

    • Wij rijden al jaren Tesla, Beste Laadnetwerk in heel Europa, zuinig, snel, bijna geen onderhoudskosten en minimalistisch.

Geef een reactie

(verplicht)