Echt waar, we hebben het een kans gegeven. De nieuwe kentekens zijn er sinds juni en we zijn niet gelijk gaan miepen. Maar inmiddels zijn we bijna een halfjaar verder, en we vinden de nieuwe kentekenreeks nog steeds lelijk. Oh, en voor de duidelijkheid: wij zijn zeurtjes, we weten het. Maar dat is de vloek van de autoliefhebberij: je gaat je storen aan onbenullige dingen.

Het is al erg genoeg dat we zo’n grote gele plaat op de voorkant en achterkant moeten hangen. We kijken met veel jaloezie naar landen (of vooral staten) waar een kentekenplaat vóór niet nodig is. Een auto knapt zoveel op van géén kenteken op de neus. We zouden zelfs al genoegen nemen met de zogenoemde 18.2-kentekens (die je in Nederland op Amerikaanse en Japanse importauto’s ziet). Maar helaas.

Grote plaat en dan ook nog eens geen sierlijke combinatie

Maar dat de reeks dan ook nog eens niet mooi is, dat is balen. We kunnen ook niet echt de vinger op de zere plek zeggen. En laten we eerlijk zijn: qua kentekens in Nederland zijn we esthetisch gepiekt bij sidecode 3 (99-XX-99) en sidecode 4 (XX-99-XX). Mooie tijden waren dat. Maar waar zit het hem nu precies in dat deze kentekenplaat (die officieel sidecode 11 heet) minder mooi is dan de uitgaande reeks?

Ford Mustang Dark Horse en BMW M4 CS met nieuwe Nederlandse kentekens (sidecode 11)

We vroegen het kentekengoeroe Jasper Verweij. Hij heeft wel een theorie waarom de nieuwe kentekenplaat minder mooi is dan de vorige sidecodes: ‘Het komt volgens mij doordat de symmetrie ontbreekt. En ook mijn onbewezen gevoel dat mensen drie letters achter elkaar lastiger interpreteren dan drie cijfers.’ Inderdaad: het ‘gewicht’ van het kenteken zit vooral links.

Het is overigens niet zo dat alle kentekens hiervoor symmetrisch waren. Hiervoor hadden we bijvoorbeeld sidecode 10 met ‘X-999-XX’. Maar dit waren wel drie letters en drie cijfers. Nu zijn het vier letters en maar twee cijfers. Ook dit is vaker voorgekomen (bijvoorbeeld weer bij XX-99-XX), maar toen was er nog wel een bepaalde symmetrie te bespeuren.

Ford Mustang Dark Horse en BMW M4 CS met nieuwe Nederlandse kentekens (sidecode 11)

Erik van Blokland is Head of TypeMedia aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Volgens hem moeten we de kentekenreeks wat langer de kans geven. ‘Ik denk dat het alleen maar onwennigheid is’, zegt hij. ‘Lezen zit heel diep in onze hersenen en als die met nieuwe typografie aan de slag moeten, gaat dat aanvankelijk stroef. Wanneer een krant van lettertype wisselt, wordt er ook gemopperd.’

Vraag het ons over een jaartje nog eens

We moeten eerlijk bekennen: we weten niet zo goed meer wat we ervan vonden toen voor het eerst werd afgestapt van de kentekens met twee-twee-twee. Wat we ons nog goed herinneren, is hoe makkelijk het toen ineens was om importauto’s te spotten: oudere auto’s met een gloednieuw kenteken. En dat is nu weer het geval. Een auto van twee jaar oud met een nieuw kenteken? Sowieso import.

Reacties

  • Rob heeft op 17 november 2024 geschreven:

    Waar je je al niet druk over kunt maken. Begin jaren 60 kon ik Duitse import auto’s (die wegens schade niet meer in Duitsland de weg op mochten zover mij bekent) herkennen aan het kenteken beginnend met DD (Duitse Deuk) en GK (Germaanse Kneus). Ik dacht dat er nog meer van die kentekens waren doch na ruim 60 jaar vergeten.

    Reageer
  • Martin heeft op 16 november 2024 geschreven:

    Ik denk dat jullie aan het miepen zijn, net als de mensen die klagen over die kleine cijfertjes op kentekenplaten.
    Echt, als dit de dingen zijn waar je je druk over wilt maken in je leven..

    IMHI etc.

    • Kees heeft op 17 november 2024 geschreven:

      Als dit de zaken zijn waar we ons druk om maken, dan gaat het nog vast wel vrij goed in ons mooie Nederland.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)