TopGear stapt net uit de nieuwe Kia Stonic. In ons novembernummer (19 oktober in de winkel) lees je het complete rijverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Kia Stonic
Uitvoering: 1.0 T-GDI ExecutiveLine
Locatie: Berlijn en omgeving
Weersomstandigheden: nazomers
Wat is een Stonic?
Ssst, niet die vraag stellen. Stonic is volgens Kia een combinatie van de termen ‘speedy’ en ‘tonic’, die het vlotte karakter van het crossovertje treffend samen zou moeten vatten. Nee, wij weten ook niet wat ze gerookt hebben. Het is wat ons betreft in ieder geval de stomste naam op een nieuwe auto in tijden.
Is de auto zelf ook stom?
Zeker niet. Nou ja, tenzij je b-segment-SUV’s in het algemeen verafschuwt, maar het segment groeit zo hard dat ook jij vast al overstag bent. De nieuwe Kia Stonic is een alleraardigste toevoeging naast succesnummers als de Renault Captur en Peugeot 2008. Hij heeft een fris en fruitig design met een c-stijl die over het dak doorloopt, en komt in twintig hippe kleurcombinaties.
Kun je ermee offroaden?
Wat denk je zelf? De Stonic staat op het platform van de Rio en is dan ook voorwielaangedreven. Er is iets meer bodemvrijheid, maar ook een bewust niet te hoge zitpositie. Omdat Kia ‘m ook rijtechnisch vermakelijk wilde maken.
Is dat gelukt?
Ach, als je je verwachtingen niet te hoog spant. De motor in onze testauto is de inmiddels bekende 1.0 T-GDI driecilinder met 120 pk, een uitstekend roffelend torretje dat de Stonic via een vlotte zesbak goed op gang krijgt. Maar de besturing is licht en meer gericht op gemak dan gevoel. Het onderstel is ferm geveerd, maar goed gedempt, zodat de auto volwassen aanvoelt en niet bokt of stuitert. In de bochten wordt er ietwat geheld. Het is allemaal in orde, maar je zult er niet voor de lol rotondes mee gaan pakken.
Is de nieuwe Kia Stonic een beetje connected en zo?
Er is een 7-inch infotainmentscherm waarachter altijd bluetooth, Apple CarPlay en Android Auto huist. Er zijn een paar eenvoudige veiligheidssystemen; vanaf volgend jaar is tevens actieve rijstrookhulp te krijgen. Ook een zeventraps DCT-automaat is tegen die tijd een optie. Het interieur is ruim en compleet, maar oogt niet per se heel modern en bestaat grotendeels uit hard en glimmend plastic. Zonde, daar had Kia wat meer aandacht aan mogen besteden.
Wanneer is ie te krijgen?
Nu, in principe. De Nederlandse prijzen beginnen bij 18.995 euro voor de EconomyLine met turboloze 1.2 benzinemotor. Onze ExecutiveLine-topversie, met net nepleer, klimaatcontrole, stoel-/stuurverwarming en de 1.0 T-GDI, kost 25.495 euro. Daarvoor krijg je een verfrissend autootje met een mooie uitrusting; wederom een prima Kia waar genoeg mensen voor zullen vallen.
Lees onze volledige rijtest van de Kia Stonic in TopGear Magazine nummer 149, dat op 19 oktober verschijnt.
Wim heeft op 17 februari 2024 geschreven:
Ik heb de stoelen 5cm verhoogd en dat zit nu prima 👌 en het rij gevoel is ook veel beter
Jam Henderiks heeft op 21 oktober 2017 geschreven:
Ik had meer van de zitpositie verwacht, de instap zelf is oké maar de zitpositie is niet wat ik verwachtte van een z.g. cross over.
Ik ben 1.85 mtr. en wat ook opviel dat ik bij het uitstappen redelijk moest bukken om niet mijn hoof te stoten.