
De wankelmotor van Mazda komt terug, dat is zeker. Het merk werkt aan een compacte versie van de unieke verbrandingsmotor als range-extender (of gewoon aggregaat) voor de elektrische MX-30. Toffe techniek, maar dat is niet helemaal waar liefhebbers op zitten te wachten. Voor die fans hebben we goed nieuws, misschien. Mazda diende recentelijk een patent in van een nieuwe Mazda met een wankelmotor die de achterwielen aandrijft.
Op de patenttekeningen is duidelijk een wankelmotor te zien met maar liefst drie schijven. Heel simpel gezegd kun je de schijven zien als de zuigers van de wankelmotor. De Mazda RX-7 en RX-8 hadden twee schijven. De Eunos Cosmo, die hier nooit geleverd is, was de enige productieauto met zo’n motor. Sommige racers hadden drie schijven en de Le Mans-winnende 787B had er zelfs vier. Gooi een leuke uitlaat onder zo’n drieschijfswankel en je hebt een geluid dat zelfs GreenPeace-vrijwilligers bekeert tot autoliefhebberij.
Een supercar met vierwielaandrijving?
De tekeningen onthullen meer interessante zaken. Zo ligt de motor voorin, maar de transmissie ligt tussen de achterwielen. De Nissan GT-R heeft bijvoorbeeld dezelfde constructie. Ook spreekt Mazda in de documenten over een hybride aandrijflijn. In de tekeningen zitten in beide voorwielen elektromotoren en achter de wankelmotor zit er nog eentje. De nieuwe Mazda met een wankelmotor zou dus vierwielaandrijving krijgen. Dit begint wel heel erg te klinken als een supercar.
Wanneer komt de nieuwe Mazda met wankelmotor?
Het hybride element maakt het geheel misschien minder puur, maar als je kijkt naar het dramatische brandstofverbruik van de wankelmotoren uit het verleden (en de bijhorende BPM die het zou opleveren) is het misschien geen slecht idee. Bovendien moet een wankelmotor met drie schijven plus drie elektromotoren een serieuze bak vermogen opleveren. Vergeet niet dat een pattenttekening altijd betekent dat er een productiemodel aan zit te komen. Een flink potje hopen, mag altijd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze betaalbare auto’s hebben heel erg rare deuren (maar soms is dat best handig)

Waarom nog Tesla kopen als je voor bijna dezelfde prijs deze prachtige Mazda 6e haalt?

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Nieuwe motoren van Mazda lopen nog gewoon op benzine, waarom eigenlijk?

Mazda EZ-6: 1.300 kilometer actieradius voor 18.026 euro

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Die bak is echt prachtig, met of zonder wankelmotor. Bakken lof voor de designer die de bekende Mazda design kenmerken in zo’n kunstwerk heeft verwerkt!
Als er patenttekeningen worden ingediend, betekent dit NIET 100% dat er ook een volwaardig productiemodel aan zit te komen. Patenttekeningen worden ook met regelmaat ingediend voor concept- en studiemodellen. Ik zou dus lang niet gaan juichen…
Hoi Adriaan, wat kan jij flink azijnzeiken zeg. Wankelmotoren zijn over het algemeen een stuk onzuiniger dan zuigermotoren. Dat kan je prima met elkaar vergelijken en is specifiek zat. Ten tweede is het al lang bewezen dat autoliefhebbers hoger brandstofverbruik tolereren als ze er iets voor terug krijgen, zoals in het geval van een wankelmotor een hoge redline waardoor je veel pk hebt uit een kleine motor met een super geluid. Als je al aangeeft dat je geen goede kennis over wankelmotoren hebt waarom vraag je jezelf dan af waarom mensen er op zitten te wachten? Steek voortaan even moeite in een wikipedia artikel lezen in plaats van zo’n onzinnige reactie achter te laten.
…”maar als je kijkt naar het dramatische brandstofverbruik van de motoren uit het verleden”… dit zinnetje tekst kan ik niet zomaar volgen zonder eerst mijn kennis op het gebied van dit soort motoren op te frissen. Wat was er dramatisch aan ‘het’ brandstofgebruik, en welke motoren worden er überhaupt bedoeld? Alle andere eerdere motoren? Eerdere Wankel-motoren? Om alle ooit eerder gemaakte (andere) motoren met zijn allen zomaar als ‘dramatisch’ weg te zetten zou wel erg weinig specifiek zijn. En in het tweede geval komt het geheel ook niet erg logisch over; als het brandstofverbruik van eerdere types Wankel-motoren zo dramatisch was, waarom zou dan iemand op basis van ervaringen daarmee op een volgende aflevering zitten te wachten! Ik kom er dus niet helemaal uit hier, het stukje had best één zinnetje langer mogen zijn als één en ander daar wat duidelijker door had kunnen worden.