Het is misschien wel het slechts bewaarde geheim van de afgelopen paar jaar: de nieuwe Mercedes CLA. Mercedes heeft de compacte sedan al maanden geteased. Nu is het dan eindelijk zover. Het is alweer de derde generatie CLA en het is de belangrijkste tot nu toe. Voorheen was de CLA namelijk de chicste (en duurste) telg van de compacte Mercedessen, waartoe ook de A-, B-, GLA- en GLB-klasse behoren. De A- en B-klasse gaan er binnenkort uit, de CLA is het nieuwe startpunt.

Nu mag de CLA het spits afbijten. Misschien nog wel belangrijker is dat de auto er nu is als volledig elektrische variant of met verbrandingsmotor. In beide gevallen lijken ze sprekend op elkaar, alleen de grille is anders. Dit is de eerste elektrische Mercedes ‘nieuwe stijl’. Net als bij BMW is er van een model nu een elektrische en een benzineversie. Nu gold dat al voor de EQA, EQB, EQS, EQT en EQV, dus zo heel erg nieuw is die insteek niet. Het MMA-platform waar de CLA op staat is overigens spiksplinternieuw.

Net zo groot als de vorige C-Klasse

Qua afmetingen is de CLA weer ietsje gegroeid. Om even een idee te krijgen, de nieuwe Mercedes CLA is nu ongeveer zo groot als de vorige generatie C-Klasse en maar iets kleiner dan de huidige C. Voorin krijg je nu wat meer ruimte, wat op zich geen overbodige luxe is voor grotere chauffeurs. Achterin is de CLA gek genoeg ietsje krapper en ook de bagageruimte is iets kleiner dan voorheen. Mercedes zegt niet bij waarom dat is, maar wij gaan uit dat het te maken heeft met de mogelijk elektrotechniek aan boord.

Mercedes CLA rood (2025) zijkant schuin achter hoog

Daarover gesproken: de accu’s en motoren zijn nieuw. Een paar dingen die je moet weten: de CLA is waanzinnig efficiënt, het verbruik van iets meer dan 12 kWh per 100 kilometer is erg laag. De accu van 85 kWh is behoorlijk groot. Een primeur voor Mercedes is de 800v-technologie, waarmee je sneller kan laden. De opgave is 320 kW, wat enorm veel is in zijn algemeenheid, maar in deze klasse al helemaal. Ook bijzonder is dat de CLA een tweetraps-automaat heeft, net als de Porsche Taycan en Audi e-tron GT.

De nieuwe Mercedes CLA is wel een beetje zwaar

Er zijn nog meer bijzonderheden. Aanvankelijk zijn er twee uitvoeringen. De CLA 250+ heeft een 272 pk sterke motor die de achterwielen aandrijft, de CLA 350 4Matic heeft ook een motor op de vooras en 354 pk in totaal. Met het genoemde accupakket kan de CLA 250+ 792 kilometer halen, de CLA 350 haalt alsnog 771 kilometer. Minder positief zijn we over het gewicht: de CLA 350 weegt maar liefst 2.135 kilo, meer dan een S-Klasse weegt. Slik.

Mercedes CLA rood (2025) interieur dashboard film

Mocht je laden niet leuk vinden – of vind je twee ton voor een compacte sedan als de CLA veel te zwaar – dan kun je ook voor de versie met verbrandingsmotor gaan. Deze krijgt de ‘M252’-motor, een 1,5-liter grote viercilinder turbomotor die overdwars ligt. Standaard heeft deze voorwielaandrijving, vierwielaandrijving is optioneel. Qua vermogens kun je kiezen uit 136, 163 of 190 pk. Ze hebben altijd een automaat waarin een 27 pk sterke elektromotor zit verwerkt. Dieselen is bij de nieuwe Mercedes CLA niet mogelijk.

Enorme frunk

Het interieur bestaat voor een groot gedeelte uit schermen. De ietwat barokke styling van andere Mercedessen zien we hier terug. Uiteraard zijn dit allemaal heel erg complete uitvoeringen, we zijn benieuwd hoe de instapper eruit ziet. Ondanks dat de bagageruimte kleiner is dan voorheen, heeft de elektrische versie een grote frunk van 102 liter. Altijd handig als je nog een Indische rijsttafel voor 10 personen moet vervoeren en niet wil dat het interieur naar Babi Pangang en Foo Yong Hai ruikt.

Mercedes CLA blauw (2025) frunk

Aan het einde van het jaar voegt Mercedes nog een eenvoudigere elektrische CLA aan het gamma toe. Deze heeft een ander type accu (NMC in plaats van LFP) en is met 58 kWh een stuk kleiner en lichter. Daarnaast komen er meerdere AMG-varianten, zowel met benzine als elektropower. Tot slot kondigt Mercedes ook de Shooting Brake aan, een soort sportieve stationwagon.

De nieuwe Mercedes CLA in het kort:

  • De nieuwe instap-Mercedes
  • Compleet nieuw platform
  • Elektrisch of benzine, géén diesel meer
  • Dikste elektrische CLA weegt 2.135 kilo
  • Eenvoudigere versies, AMG-varianten en Shooting Brake komen later

Wat vinden wij van TopGear van de nieuwe Mercedes CLA?

Het is goed dat Mercedes de auto ietsje hoger positioneert. Dat zal slecht uitpakken voor de prijzen, maar aangezien dit typische leaseauto’s zijn, zal dat geen probleem vormen. De restwaardes van de huidige generatie is namelijk uitstekend. Qua design is het overduidelijk een Mercedes én overduidelijk een moderne auto. Het interieur bewijst dat een EV niet per se zo ongezellig als een wachtkamer bij de tandarts hoeft te zijn. We zijn wel benieuwd hoe de instapversies eruit komen te zien.

4 reacties op “Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse”

  1. En hoe gaat het in NL waar we betalen voor gewicht bij de wegenbelasting?

    Is er nog.steeds voordeel voor Hybride/EV’s?

    Tja, kia gehalte….ze moeten mensen trekken met hun design en een beetje Benz looks houden. Moeilijk zulke dingen….

  2. Die ledstrip aan de voorzijde is verschrikkelijk. Hoog Kia/VW gehalte. Die grote plastic grille vol sterren ziet er ook wat cheapie uit. En het interieur vol schermen is als altijd verschrikkelijk. Maar verder mooie auto.

  3. Top specs. Dit is echt een sterke troefkaart. Die voorkant met de lichtbalk vereist wel de juiste lakkleur om een beetje goed te ogen en het interieur moet ik nog aan wennen om het maar zo te zeggen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *