
De goedkoopste Mercedes (een A-klasse) kost je al minimaal 40.000 euro in Nederland. Dat is al 10 procent meer dan in Duitsland, maar kan het altijd erger. In Turkije moet je omgerekend bijna 150.000 betalen voor een E-klasse. En dan hebben ze er voor Turkije ook nog eens een extra kleine motor ingelegd. In Nederland kost ie de helft en dan heb je nog een V6 ook.
De Mercedes E 180 is een uitvoering die wij hier in Nederland niet eens kunnen aanschaffen, want hij is speciaal voor de Turkse markt gemaakt. Onder de motorkap van de E 180 vind je een 1,5-liter viercilinder met 193 pk. Met een gewicht van 1.805 kilo gaat ie van 0 naar 100 in 8,9 seconden. De kleine motor heeft volgens Motor1 te maken met de belastingregels aldaar.
Hoe kost een Mercedes E 180 dan bijna anderhalve ton?
De hoge prijs heeft te maken met de accijnzen in Turkije. De E-klasse heeft oorspronkelijk daar een prijs van net iets minder dan 60.000 euro. Je zou het niet zeggen, maar de E 180 valt nog in het gunstige belastingtarief, zo legt de Turkse tak van PricewaterhouseCoopers uit. De motor is kleiner dan 1.600 cc, waardoor je ‘maar’ 80 procent belasting betaalt.
Zou de motor iets groter zijn, dan zou het belastingtarief maar liefst 150 procent zijn. Zo kost een E 220 d in Turkije omgerekend bijna 180.000 euro. Is een motor groter dan 2 liter, dan gaat de belasting naar 220 procent. Bovenop deze belastingen komt nog een keer 20 procent BTW komen. Je snap wel waarom Mercedes in Turkije dus geen V6-motoren levert in de E-klasse.
Er zijn wel lagere tarieven. Bijvoorbeeld als je auto met een 1,6-liter motor minder dan 6.000 euro kost, dan betaal je 50 procent belasting. Is de auto nog wat goedkoper, dan zakt de belasting naar 45 procent. Maar succes met het vinden van een auto die zo goedkoop is.
4 reacties op “De Mercedes E-klasse heeft in Turkije een piepkleine motor, maar is alsnog super duur”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Chloe Dowsett heeft een bijzondere baan bij Rolls-Royce

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Helmplicht voor fietsers komt er toch, maar alleen voor kale mannen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Personenbelasting kennen ze niet op het einde van het jaar. Ondernemers als winkeliers betalen geen of weinig belastingen. Eigen kweek goederen worden gepromoot terwijl luxe artikelen meer worden belast. Maw als je luxe kan permitteren dan moet je maar betalen. Er zijn veel losse verkopen waar geen belasting op staat maar zuiver winst voor de teler. Het zou beter zijn om van alles belasting te innen maar dit is moeilijk controleerbaar zoals in Belgie (opp even groot als 1 van de 81 provincies in Turkije ). Kan je je al voorstellen: Belgie even groot als Konya en evenveel mensen zoals in Istanbul. Belgie heeft al problemen met hun begroting/staatschuld
In Turkije wordt er in het algemeen minder belasting betaald. Alleen dat vult natuurlijk de staatskas niet, Dan pakt Turkije maar de belasting van de dingen die we wel willen “voertuigen, elektronische apparaten etc.”.
Slecht voor inflatie maar afschrijving is er niet 😀
Als je rijk bent in Turkije, dan ben je serieus rijk…
Belachelijke prijzen en tarieven in Turkije.
En die oelewappers hier steeds klagen over een beetje BPM!