
De goedkoopste Mercedes (een A-klasse) kost je al minimaal 40.000 euro in Nederland. Dat is al 10 procent meer dan in Duitsland, maar kan het altijd erger. In Turkije moet je omgerekend bijna 150.000 betalen voor een E-klasse. En dan hebben ze er voor Turkije ook nog eens een extra kleine motor ingelegd. In Nederland kost ie de helft en dan heb je nog een V6 ook.
De Mercedes E 180 is een uitvoering die wij hier in Nederland niet eens kunnen aanschaffen, want hij is speciaal voor de Turkse markt gemaakt. Onder de motorkap van de E 180 vind je een 1,5-liter viercilinder met 193 pk. Met een gewicht van 1.805 kilo gaat ie van 0 naar 100 in 8,9 seconden. De kleine motor heeft volgens Motor1 te maken met de belastingregels aldaar.
Hoe kost een Mercedes E 180 dan bijna anderhalve ton?
De hoge prijs heeft te maken met de accijnzen in Turkije. De E-klasse heeft oorspronkelijk daar een prijs van net iets minder dan 60.000 euro. Je zou het niet zeggen, maar de E 180 valt nog in het gunstige belastingtarief, zo legt de Turkse tak van PricewaterhouseCoopers uit. De motor is kleiner dan 1.600 cc, waardoor je ‘maar’ 80 procent belasting betaalt.
Zou de motor iets groter zijn, dan zou het belastingtarief maar liefst 150 procent zijn. Zo kost een E 220 d in Turkije omgerekend bijna 180.000 euro. Is een motor groter dan 2 liter, dan gaat de belasting naar 220 procent. Bovenop deze belastingen komt nog een keer 20 procent BTW komen. Je snap wel waarom Mercedes in Turkije dus geen V6-motoren levert in de E-klasse.
Er zijn wel lagere tarieven. Bijvoorbeeld als je auto met een 1,6-liter motor minder dan 6.000 euro kost, dan betaal je 50 procent belasting. Is de auto nog wat goedkoper, dan zakt de belasting naar 45 procent. Maar succes met het vinden van een auto die zo goedkoop is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “De Mercedes E-klasse heeft in Turkije een piepkleine motor, maar is alsnog super duur”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Eenhoorn voor lange afstanden: de Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain is een diesel-PHEV

Mercedes wil van zijn taxi-imago af: aandeel keldert

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Personenbelasting kennen ze niet op het einde van het jaar. Ondernemers als winkeliers betalen geen of weinig belastingen. Eigen kweek goederen worden gepromoot terwijl luxe artikelen meer worden belast. Maw als je luxe kan permitteren dan moet je maar betalen. Er zijn veel losse verkopen waar geen belasting op staat maar zuiver winst voor de teler. Het zou beter zijn om van alles belasting te innen maar dit is moeilijk controleerbaar zoals in Belgie (opp even groot als 1 van de 81 provincies in Turkije ). Kan je je al voorstellen: Belgie even groot als Konya en evenveel mensen zoals in Istanbul. Belgie heeft al problemen met hun begroting/staatschuld
In Turkije wordt er in het algemeen minder belasting betaald. Alleen dat vult natuurlijk de staatskas niet, Dan pakt Turkije maar de belasting van de dingen die we wel willen “voertuigen, elektronische apparaten etc.”.
Slecht voor inflatie maar afschrijving is er niet 😀
Als je rijk bent in Turkije, dan ben je serieus rijk…
Belachelijke prijzen en tarieven in Turkije.
En die oelewappers hier steeds klagen over een beetje BPM!