Toen de G-klasse aan het einde van de jaren ’70 ontworpen werd, hadden mensen nog geen ellebogen, blijkbaar. De grote auto had komisch weinig binnenruimte. Met je oor zat je tegen het raam als een detective tegen de muur van een hotelkamer. Bij de nieuwe G is dat gelukkig anders. Mercedes’ opoe biedt 38 millimeter meer schouderruimte en 68 millimeter meer ruimte voor je ellebogen. Laat de bottenzaag maar thuis.
02. De nieuwe Mercedes G-klasse is compleet nieuw, maar ziet er hetzelfde uit
De nieuwe Mercedes G-klasse staat op een compleet nieuw platform dat specifiek ontworpen is voor de auto. We vroegen de persoon verantwoordelijk voor de G-klasse, Gunnar Guthenke, hoeveel het kost om een nieuw platform voor een bestaand carrosserie te ontwerpen. Hij mompelde iets over ‘meer dan je denkt’.
03. De uitstraling moest hetzelfde blijven
Hoewel alles wat je ziet nieuw is, oogt het vertrouwd. Mercedes had als doel om het verleden door te laten echoën in de nieuwe G. Je krijgt dus veel echt metaal (vooral de knopjes), vierkante vormen en natuurlijk het handvat op het dashboard.
04. Er zit veel S-klasse techniek in de G
De rij-assistenten (die op dit moment nog weleens moordneigingen hebben) uit de andere Mercedessen komen ook naar de nieuwe G. Daarom transplanteerde Mercedes het stuur uit de S-klasse met zijn knopjes voor autonome functies naar de nieuwe SUV. Bovendien kun je via het aanraakscherm de geur van de luchtverfrisser kiezen, net als in de S. De stoelen komen uit de E-klasse en zijn aangepast zodat je er makkelijker in kan klimmen. Bij het starten grijpen de stoelen je vast zodat je niet eruit kukelt bij een stevig potje offroaden.
05. Hij is een stuk veiliger
De ingenieurs bij Mercedes hadden slapeloze nachten. Want probeer maar eens een flatgebouw kreukelzones te geven en om de boel daarna nog eens voetgangersvriendelijk te maken. En zelfs het iconische handvat op het dashboard bleef; maak maar eens een airbag die daaromheen ploft. En ja: beide zijn gelukt.
06. De opties zijn eindeloos
Gunnar vertelt hoe kieskeurig zijn klanten zijn. ‘Een eigenaar kwam naar ons toe en wilde olijfbomenhout gebruiken voor zijn dashboard. Wij stemden in.’ Zo makkelijk ging dat natuurlijk niet: ‘Nee, nee, ik wil het hout van MIJN olijfbomen’, zei de klant. Dus stuurde Mercedes een team naar Italië om een boom om te kappen. Natuurlijk had de boom een verkeerde vorm en het hout compleet de verkeerde kleur. Maar het team wist het project naar tevredenheid af te ronden.
De Designo-afdeling staat ook voor de nieuwe G weer klaar om de gekste wensen te vervullen. En portaalassen? Een grotere motor? Zes wielen? ‘Zeg nooit nooit’, lacht Gunnar optimistisch.
Reacties