Van alle sportcoupés die Toyota in de jaren tachtig introduceerde, is het uitgerekend de op papier minst interessante die het meest is blijven hangen. Over de Celica Supra hoor je niet zo veel meer en de waardering voor de eerste generatie MR2 begint voor sommigen nu pas te komen. Veel liefhebbers kennen de Toyota AE86 vooral uit de driftscene, maar ruim daarvoor al werd er volop geracet op circuits en rallyparcours met de kleine coupé. Zo heeft een aantal Corolla’s een pittig leven gehad. Gelukkig voor deze exemplaren start Toyota de productie van onderdelen opnieuw op.
De Toyota Corolla van de AE86-serie kwam als Levin met vaste koplampen en als Trueno met klapkoplampen. De Toyota A86 was licht, de gewichtsverdeling vóór/áchter was bijna 50/50, de aandrijving ging naar de achterwielen, hij was goedkoop en de viercilinder was voor die tijd nog best pittig. Er was een tijdje dat de Corolla’s zelfs érg goedkoop waren, waardoor ze gretig ingezet worden in de driftscene. Een hoop exemplaren sneuvelden terwijl de populariteit toenam. Dit zorgde – samen met een rolletje in Initial D – voor flinke prijsstijgingen.
De nieuwe onderdelen voor de Toyota AE86
Daarom loont het tegenwoordig om de Toyota AE86 niet als driftraket in te zetten, maar om hem te vertroetelen als oldtimer. Bij Toyota, of eigenlijk bij de tak GR Heritage Parts, kun je vanaf vandaag terecht voor gloednieuwe onderdelen. Het merk begint de lijn reserve-onderdelen met de achterste remklauwen en de voorste fusees. De aandrijfassen komen daar in december bij. Toyota laat weten dat ze maar een beperkte productie draaien. Dus wees er snel (genoeg) bij.
Reacties