Stel, je wil de functionaliteit van een SUV en crossover, maar niet de nadelen. Dus wel een auto met vierwielaandrijving, beetje offroad-capaciteiten en een hoog trekgewicht. Maar deze moet dan niet te groot, log, zwaar en hoog zijn. Subaru begreep dat als geen ander en had naast de Forester, dat het midden hield tussen een stationwagon en SUV, de Legacy Outback. Alle voordelen van een SUV. Met de voordelen van een stationwagon. Dit is de compleet nieuwe Subaru Outback en er is wat aan de hand.

Ten eerste heeft Subaru er een compleet nieuwe designfilosofie op losgelaten. Deze is voor het eerst in jaren wel redelijk herkenbaar, zij het niet heel erg gracieus of sierlijk. Maakt niet uit, een Subaru koop je niet vanwege de looks. Het grootste nieuws is echter dat de Outback nu een SUV is geworden. Het was altijd precies het midden tussen een stationwagon en een SUV, maar nu heeft ie een kant gekozen.

Overgestapt naar ’the dark side’

Daarmee is het de tweede Subaru die geëvolueerd is naar een SUV (na, ja, feitelijk gezien is het een crossover). De Forester maakte die overstap in 2013 al, en nu volgt ook de Outback. Normaal gesproken was de basis voor de Outback altijd de Subaru Legacy stationwagon. Het is een beetje het Robbie Williams-verhaal: de soloartiest werd uiteindelijk populairder dan zijn oorspronkelijke groep, Take That. Zo overleeft de Outback zijn donor, de Legacy.

Dus Legacy gaat eruit, maar heeft dus wel een nalatenschap achter gelaten (snap je hem?). De zevende generatie Outback biedt wat de klanten graag willen: stoere looks, een grote bodemvrijheid en standaard vierwielaandrijving. Qua techniek tapt Subaru al jaren uit hetzelfde vaatje. Dat betekent een 2,5-liter boxermotor die een laag vermogen (180 pk) combineert met een hoog verbruik. Daarom is de auto volstrekt oninteressant voor Nederland, want al die grammetjes CO₂ worden keihard belast met BPM.

Klanten voor de nieuwe Subaru Outback

In de VS is de Outback ook leverbaar met een 2,4-liter viercilinder turbo, die wel wat meer pit heeft: 270 pk en 370 Nm. In beide gevallen hangt Subaru er een CVT aan om elke vorm van rijplezier eruit te halen. Dat maakt niet uit, die mensen kopen maar een WRX. De Outback is bedoeld voor mensen die hun auto gewoon dagelijks gebruiken. In Nederland heeft de auto een kleine doch fanatieke achterban in de vorm caravan-eigenaren. Deze mensen herken je aan hun Human Nature-kleding en ANWB-lidmaatschap.

Lees ook: Je kunt in de nieuwe Subaru WRX een cd-speler laten monteren, maar de prijs hangt van iets vreemds af

Die gebruiken ze niet voor de wegenwacht, want de Outback staat bekend als een zeer betrouwbare auto. Deze mensen kunnen de nieuwe Outback in 2025 bestellen. Of deze ook naar Nederland komt, is niet bekend, maar het kan weleens een lastig verhaal worden. Mocht het toch zover komen, de Outback is er ook als ‘Wilderness’, wat dan weer een soort Outback versie is van de Outback. Deze staat nog hoger op de wielen. Cool.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *