De Toyota Land Cruiser transformeerde langzaam maar zeker van een pure terreinauto in een forse gezins-SUV. Tot nu. Toyota presenteert vandaag de nieuwe Land Cruiser. Hij is éérst een offroader en dan pas een SUV voor op de weg. En dat is een goede ontwikkeling. In de eerste helft van 2024 zou de nieuwe Land Cruiser naar Europa moeten komen.
De Toyota Land Cruiser is er al 72 jaar en ziet er nog steeds fris uit. In die 72 jaar werden er wereldwijd 11,3 miljoen exemplaren verkocht. Als we naar de nieuwe Land Cruiser kijken, vallen als eerste de Defender-achtige oogjes op, die exclusief zijn voorbehouden aan de First Edition. Verder zegt Toyota dat de nieuwe Land Cruiser is gebouwd volgens het credo ‘vorm volgt functie’. Hij moet dus presteren voordat ie zich om z’n uiterlijk mag bekommeren.
Binnenin kun je kiezen voor vijf of zeven zitplaatsen. Onder het grote scherm in het midden vind je schakels die volgens Toyota ‘zo zijn gevormd dat ze gemakkelijk te bedienen zijn, zelfs als je over uitdagend terrein rijdt’. Houden wij van. Verder zijn de raamlijn en motorkap lager geplaatst zodat de bestuurder beter zicht heeft.
Wat maakt de nieuwe Toyota Land Cruiser bijzonder?
Toyota plaatst de nieuwe Land Cruiser op het GA-F-platform. Wees gerust, dit is geen platform met elektrische intenties. De carrosserie is als los geheel op het chassis gemonteerd, net als vroeger. Dat chassis is nieuw en is de helft stijver dan dat van zijn voorganger. Als geheel is de nieuwe Land Cruiser 30 procent stijver, wat bijdraagt aan een beter rijgedrag en meer comfort. De ophanging werd aangepakt voor meer wieluitslag, ideaal voor offroaden.
En zo zijn er nog meer aanwijzingen dat Toyota graag ziet dat je buiten de gebaande paden gaat met de nieuwe Land Cruiser. Voor het eerst is er elektrische stuurbekrachtiging, maar ook een instelbare stabilisatorstang op de voorkant. Verder is er een nieuwe camera onder de auto voor de Multi-Terrain monitor. Er is ook een toegewijde modus voor offroaden.
Motoren en specificaties
De Europese Land Cruiser krijgt van Toyota een compleet nieuwe aandrijflijn. Voorin ligt een 2,8-liter turbodiesel die 204 pk produceert en is gekoppeld aan een achttraps automaat. Hang je er een aanhanger achter, dan kun je deze laden tot een totaalgewicht van 3.500 kilo. In 2025 volgt er een mild-hybride aandrijflijn met dezelfde dieselmotor.
De prijs van de nieuwe Toyota Land Cruiser
De voorverkoop van de Land Cruiser begint hier in oktober. Dan kun je alleen nog de First Edition bestellen, met die koplampjes dus, waarvan er 3.000 van worden gebouwd. Wat je hiervoor mag betalen, maakt Toyota nog niet bekend. De huidige Land Cruiser kost ten minste 112.295 euro in Nederland (63.770 euro in België), dus verwacht prijzen in die regionen.
koos heeft op 3 augustus 2023 geschreven:
waarom bouwt toyota geen landcruiser met diesel/waterstof motor is milieuvrienderlijker.
rh heeft op 2 augustus 2023 geschreven:
Deze auto is veel betrouwbaarder dan Land Rovers. Dus van concurrentie is geen sprake. Enkel voor mensen die hem voor de uitstraling hebben.
Erwin heeft op 14 december 2023 geschreven:
Ik heb deze week nog in Afrika in een nieuwe Toyota Landcruiser gereden. Dikke V8, benzine. Ziet er heel anders uit. 160 km/u door de woestijn, comfortabel.
CornicheDHC heeft op 3 augustus 2023 geschreven:
Dat moet nog maar blijken. Resultaten uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst. De lastste Land Cruisers hadden best veel ellende…