Zelfs een Yorin- of Idols-editie kon het imago van de eerste Toyota Yaris niet redden. Het hielp ook niet dat de meeste uitvoeringen grijs waren, het merendeel grote grijze kunststoffen stootstrips had en ook de clientèle overwegend duifgrijs was. Ook de tweede generatie kon rekenen op het predicaat ‘Toyota Bejaardis’. Bij de vorige generatie ging het al wat meer de goede kant op, zeker bij de Yaris GRMN. En de nieuwste Toyota Yaris moet definitief geen enkele passagier meer naar de bingo brengen.
Want kijk er eens naar. Dat ziet er toch vrij smakelijk uit, niet? De nieuwe Toyota Yaris kijkt alsof het menens is. Het vermogen communiceert de autobouwer nog niet, maar zeker is dat de Yaris een 1,5-liter driecilinder met hybridetechniek krijgt. Hou rekening met ongeveer 115 pk, want dat had de vorige Yaris ook. Toyota ontwikkelde ook een 1,0-liter driecilinder. Het is nu wachten en hopen op een nieuwe GRMN-uitvoering.
Volgens Toyota is de Yaris ontworpen om een van de veiligste compacte auto’s ter wereld te zijn. Of ze daarin slaagden, vertellen ze niet. De hatchback kromp in vergelijking met zijn voorganger 5 millimeter. De wielbasis en de totale breedte groeiden juist 50 millimeter. Het dak zakte weer 40 millimeter. Zo krijgt de Yaris een gedrongen uiterlijk. Volgens Toyota rijdt de Yaris 1.5 Hybrid in stedelijke gebieden tot wel 80 procent elektrisch. Best knap, zo zonder stekker.
Reacties