Iedereen met een eigen auto heeft er weleens over nagedacht om een paar modificaties uit te voeren. Of om een setje winterbanden te halen voor de auto. Dus slinger je het grote boze internet aan om op zoek te gaan naar een setje wielen. Dan wordt je vervolgens getrakteerd op een hele hoop termen waar je nooit van gehoord hebt, simpelweg omdat je werk en een privéleven hebt.

Wij medewerkers van TopGear moeten juist in de materie duiken zodat wij het voor jullie duidelijk kunnen maken. Er zijn namelijk een een paar parameters waarmee je sowieso rekening moet houden. Je kan niet zomaar het ene wiel verwisselen met het andere wiel. Het luistert in sommige gevallen heel erg nauw of een wiel wel of niet past.

Daarom leggen we je in dit artikel op beknopte wijze uit waar je rekening mee moet houden of een velg (en velg plus band) wel of niet onder jouw auto is passend is te krijgen. Het beste is om qua maten zo dicht mogelijk te zitten bij de wielen die je al hebt of de fabriek voorschrijft. Dan zit je altijd safe. . Maar stel dat je een hele mooie set hebt gezien die je graag wil, dan leggen we hier uit waar je allemaal op moet letten of het gaat passen.

Steek:

We beginnen met het belangrijkste en dat is niet de diameter of de breedte, maar de ‘steek’. Gek genoeg ontbreekt soms bij advertenties, maar het is van groot belang. De steek gaat over de bevestiging van het wiel met de auto. Het gaat om het aantal bouten plus de diameter van de denkbeeldige cirkel van die bouten. Dat kan van alles zijn 3×100 is een originele Smart, 4×100 zijn Mini’s en 5×112 zijn veel Volkswagen-producten.

3×100 is 3 bouten met een diameter van 10 centimeter, 4×100 is 4 bouten met een diameter van 10 centimeter en 5×112 is 5 bouten met een diameter van 11,2 centimeter. Van de steek afwijken is mogelijk met een adapter, maar dat raden we niet aan. Dan ga je erg veel afwijken qua ET-waarde (komen we zo op) en kun je beter een andere velg zoeken.

Naafgat

Deze missen we zo mogelijk nog vaker bij advertenties. Met de bouten bevestig je de velg, maar het is daaf waar je ‘m op zet. Een minimale afwijking qua naafgatdikte is niet mogelijk. In veel gevallen hebben aftermarket velgen hele grote naafgaten. Deze kun je met een centreerring zonder issues kleiner maken. Is een naafgat van de velg kleiner dan die van jouw auto, kun je deze niet passend maken. Er zijn bedrijven die het naafgat kunnen uitfrezen, maar dat doe je wel op eigen risico en is niet aan te raden.

Diameter

Dan zijn we nu aangekomen bij de diameter, waarmee we de wielen altijd omschrijven. Het gaat om de diameter van de velg in inches. Een iets grotere velg ziet er vaak fraaier uit, maar heeft ook dynamische voordelen. De rolomtrek moet gelijk blijven, dus moet je een plattere band monteren. Dat betekent dat je minder flex in de rubberwang hebt van de band en dus een scherper sturende auto. Tegelijkertijd betekent dat je minder comfort hebt. Je kan in principe prima afwijken qua diameter.

Fabrikanten bieden immers de wielen zelf ook aan in diverse afmetingen, vaak in een range van drie tot vier diameters. Het is niet verstandig om kleiner te monteren dan dan de kleinste fabrieksmaat. Niet alleen omdat dat er niet uitziet, maar omdat je dan mogelijk problemen krijgt met de remmen die dan in de weg zetten. Groter dan wat de fabriek kan in principe wel. Kijk even wat bepaalde tuners doen. Sommige hoog aangeschreven bedrijven hebben dan net die maat gevonden die dan past.

Breedte:

Ook de breedte van de velg wordt omschreven in inches. Dus een 17×7,5 velg is 17 inch in diameter en 7,5 inch breed. Hier variëren merken af fabriek minder mee. Vaak is een grotere velg wel groter in diameter, maar nauwelijks in breedte, maar check dit dus.

ET-waarde

We gaan een heel mooi Duits woord schrijven, namelijk Einpresstiefe. De ET-waarde wordt weer gegeven in millimeters. Die millimeters verwijzen naar de afstand tussen het midden van de velg en het montagevlak. Hoe hoger het getal, hoe verder het wiel naar binnen staat. ET55: de afstand tussen het midden van de velg en het montageblak is 55 millimeter. Een negatieve ET-waarde is mogelijk, maar komt vooral voor bij serieuze racewagens met enorme achterwielen.

Je kan de ET-waarde van een wiel aanpassen. Van ET55 naar ET45 is vrij makkelijk, je monteert een spacer van 10 millimeter. De wielen staan dan 10 millimeter verder naar buiten. Naast het feit of het wiel goed in de wielkast past, moet je rekening houden met de schuurstraal, ook wel KPI genoemd. Als je te veel met de wielgeometrie gaat knoeien door te veel af te wijken, zal jouw auto daar minder lekker van gaan rijden. Van ET45 naar ET55 is is niet mogelijk, of je moet een stuk van het montagevlak affrezen. Geen aanrader.

En de banden dan?

We raden het niet aan om de velgen te kopen en dan pas te zoeken naar de banden. Dat kun je het beste in één keer bepalen. Dan weet je ook dat het eindresultaat goed passend is.

Breedte

Het begint met de breedte van de band. In tegenstelling tot bij de velgen wordt deze in millimeters gecommuniceerd. Wij bedenken het zelf ook niet. Dus een band met ‘175’ is 175 millimeter breed. Ondanks dat het heel erg precies omschreven staat, is het niet zo dat elke 175-band precies 175 millimeter breed is. De ene band heeft een rechtere wang dan de andere.

Per fabrikant kan er verschil in zitten. Het is mogelijk om iets af te wijken met de breedte. Een maatje breder hoeft niet direct een probleem te zijn. De auto zal dan prettiger sturen, maar iets minder rechtuitstabiliteit hebben. Het verbruik zal ietsje toenemen, maar vaak rijdt een auto net zo goed. Ga je twee of drie maten breder de fabriek, merk je dat aan het rijgedrag, meestal op negatieve wijze.

Hoogte

Dit is nog wel het meest verwarrende aan bandenmaten en dat is de hoogte van de wang van de band. Het getal wat er achter de breedte staat geeft namelijk een verhouding aan, geen afmeting. Dus bij een 175/45 band is de bandwang 45 procent van het loopvlak van de band. Hiervan afwijken (bij dezelfde velgmaat) is soms mogelijk, maar niet raadzaam. Je verandert namelijk de rolomtrek op drastische wijze. Dus de snelheidsmeter zal ook gaan afwijken.

Als je de velgdiameter aanpast (je gaat van een 17 inch velg naar een 18 inch velg, bijvoorbeeld), dan pas je de hoogte juist aan. Dus van 225/45 17 ga je naar 225/40 18. Op deze wijze blijft de rolomtrek min of meer gelijk en heb je ook niet enorme afwijkingen bij de snelheidsmeter.

Diameter

Het laatste getal geeft de diameter in inches van de velg die erin moet passen. Die totale diameter van de band is groter, maar wordt bijna nooit gecommuniceerd, behalve bij extra grote all-terrain banden. Uiteraard kun je hier niet van afwijken. Om een 17 inch wiel moet een 17-inch band.

Reacties

  • Lucky trucker heeft op 26 oktober 2024 geschreven:

    Mooi artikel. Alleen jammer dat er niet op wettelijke bijzonderheden word ingegaan zoals TUV certificaten en dergelijken! Er worden namelijk veel velgen verkocht die bv in Duitsland niet toegelaten zijn! Je koopt bijvoorbeeld een mooi setje velgen met winterbanden waarmee je vervolgens op wintersport gaat in Duitsland, en je per ongeluk bij een ongeval betrokken wordt! Je gaat geheid problemen krijgen wanneer je auto op zo’n (vaak goedkoop) aftermarket setje staat, en er geen juiste certificaten bij je wielen zijn! De verzekering kan dan zomaar eens weigeren om uit te keren!

    Reageer
  • Björn heeft op 25 oktober 2024 geschreven:

    Steek 4×100 zijn ook veel Volkswagen producten. http://www.steekmaat.nl of .be is ook een handige site.

    Reageer
  • Dutchdriftking heeft op 25 oktober 2024 geschreven:

    Mooi artikel weer. Voor de cijfernerds, er zijn veel websites met omrekentabellen. Zo kan je je oude bandenmaat met je nieuwe vergelijken. Met name als je bijvoorbeeld van 17 naar 19 inch gaat, een plattere en een bredere band, dan is zo’n tool ideaal om te zien hoeveel je rolomtrek veranderd.

    Standaard heeft een kilometerteller altijd een positieve afwijking. Meestal geeft deze ongeveer 7% sneller aan dan je daadwerkelijk rijdt. Mocht je dit irritant vinden dan kan je dit dus oplossen met een andere bandenmaat.

    Komen er nog opvolgende artikelen? Wat voor banden? Zomer, winter vier seizoenen, wel of geen load index of snelheidscijfer, dat soort geneuzel. En de kwaliteit van velgen kan ook wel een artikeltje gebruiken. In beiden is alle waar naar zijn geld.

    Reageer
  • Geert heeft op 24 oktober 2024 geschreven:

    Mist toch nog wel een aardig stuk bij de banden.
    Snelheidsklasse
    Load-index
    Ook zeker belangrijk

    Reageer
  • Piet heeft op 24 oktober 2024 geschreven:

    Ga even langs bij Fullcartuning in Nijkerk. Zij geven perfect advies op maat

    • Jelte heeft op 25 oktober 2024 geschreven:

      Mooi artikel Piet! Een paar plaatjes had het misschien nog beter gemaakt, maar super info dit. Dank je wel!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)