In Nederland kun je al sinds 1978 niet meer naar de dealer voor een nieuwe Volkswagen Kever. Een bak koffie en een Golf kun je krijgen. Of een nieuwe Beetle, als je dan echt zo graag nostalgisch wilt doen. Maar in Mexico gingen ze tot 2003 stug door met het produceren van de iconische Volkswagen. De fabriek sloot de productie af met de zogeheten Última Edición, waarvan ze 3.000 eenheden in elkaar draaiden.
Waarom importeert niet iedereen de Mexico Kevers?
De lange productieperiode klinkt als een geschenk voor Keverfanaten in Nederland, maar helaas. Presenteer jouw geïmporteerde ‘Mexicokever’ aan de keurmeester en hij zal je vertellen dat er belangrijke zaken ontbreken, zoals een airbag, die auto’s van zo’n recent bouwjaar dienen te hebben. Geen kentekenplaat voor jou. Wat wil nu het toeval: het ontbreken van een airbag is precies de reden waarom deze nieuwe Volkswagen Kever uit 2003 wél op Nederlands kenteken kan staan.
Waarom?
De Kever werd in 2003 nieuw gekocht door een Duitse meneer als cadeautje voor zijn dochter. ‘Wat heb je nou weer gekocht? In zo’n onveilig ding gaat onze dochter écht niet rijden’, riep zijn vrouw toen. Na één dag werd de Kever dus weer weggezet. En dat is de reden dat hij nu in Nederland op kenteken mag: hij heeft per ongeluk heel kort een Duits kenteken gehad. Het is daarmee waarschijnlijk de nieuwste Kever die ooit nog op Nederlands kenteken wordt gezet.
Wat kost de nieuwe Volkswagen Kever?
Twee jaar geleden kocht Pieter van Carconnect de auto voor zijn eigen collectie, maar nu mag hij weg. Voor 39.950 euro is ie van jou, inclusief BTW en Nederlands kenteken. Volgens Pieter rijdt de auto werkelijk als nieuw. En dat mag ook wel met slechts 71 kilometer op de teller. De pruttelende 1,6-liter viercilinder produceert 50 pk. Verdere specificaties zul je moeten achterhalen door ‘m gewoon te kopen.
Reacties