Wolfgang Dürheimer, de CEO van Bugatti, zei ooit dat de gemiddelde Bugatti-eigenaar (als er zoiets bestaat als een gemiddelde Bugatti-eigenaar) 84 auto’s, drie vliegtuigen en één yacht heeft. Voor 66 eigenaren verandert de statistiek binnenkort in twee boten.
Bugatti bouwt samen met überbotenbouwer Palmer Johnson de Niniette 66. De meest zeewaardige Bugatti ooit. Op die ene Veyron na die het water in reed toen de eigenaar ‘een pelikaan probeerde te ontwijken’.
Net als bij de Chiron definieert de krullende lijn de uitstraling van Niniette 66. De vergelijkingen houden daar niet op: net als bij de hypercar viel de materiaalkeuze op koolstofvezel en valt ook dit bootje onder de categorie ‘vlot’. In de zin van snel, dus – niet zo’n ding dat je maakt als je alleen op een eiland zit en tegen een volleybal praat.
Hoe snel is de Niniette 66?
Geen W16 in deze Bugatti, maar een nederige V8. De topsnelheid ligt op 44 knopen. Dat is 80 km/u, in straattaal. Afhankelijk van hoe veel gasten je wilt vermaken op je Niniette 66 kun je kiezen voor een romp van 15 tot 25 meter. Aan boord heb je een vuurkuil, jacuzzi, champagnebar en uiteraard een marmeren badkamer.
De naam is onderdeel van het Bugatti-erfgoed. In 1930 mocht Ettore Bugatti van Prins Carlo Maurizio Ruspoldi een unieke speedboat bouwen. De boot werd vernoemd naar Niniette Bugatti, de jongste dochter van Ettore. Een classy toevoeging, niet?
Wybe heeft op 5 juni 2019 geschreven:
het kan niet klopen dat hij 80 km gaat