Een elektrische SUV met ruimte voor zeven personen, die zijn er niet zoveel in Nederland. En vandaag is daar niets aan veranderd. Deze grote Nio EL8 heeft namelijk zes zitplaatsen, verdeeld over drie zitrijen. Want waar moet je de koelkast laten als je een achterbank hebt? En een hotstone-massage is net even wat relaxter op je eigen stoel en niet op een achterbank.

De grote Nio EL8 is een elektrische SUV uit China die klanten van merken als Volvo, Audi of Land Rover moet pikken. Wat je noemt een ‘premium SUV’. De auto is maar liefst 5.099 millimeter lang en 2.199 millimeter breed. De wielbasis is 3.070 millimeter en op elke zitrij kun je al volwassen persoon redelijk zitten. Een optie voor massagestoelen is er niet voor de derde zitrij, trouwens.

Specificaties van de Nio EL8

De Nio EL8 gebruikt twee elektromotoren voor een totaalvermogen van 654 pk en 850 Nm. De 100-kWh batterij moet de auto 510 kilometer ver brengen, maar voor wie minder ver hoeft is er een batterij met 75 kWh en 390 kilometer actieradius. Als je de batterij huurt (dit noemt Nio BaaS – Battery as a Service) dan kun je nadat je de auto hebt gekocht of geleaset de batterij omwisselen voor een volle.

Als je op vakantie gaat, kun je de 75-kWh batterij omwisselen voor eentje met 100 kWh capaciteit. Vind je het niet erg om even te wachten met je bakkie koffie, dan kun je de standaardbatterij laden met 140 kW en de grotere batterij met maximaal 240 kW. Over vakantie gesproken: laat je de oudste twee kinderen thuis, dan heb je achter de tweede zitrij 810 liter bagageruimte.

Naast de massagestoelen moet de nieuwe luchtverfrisser met de geur ‘Forest’ een ‘nieuwe zintuiglijke ervaring’ bieden die de ‘blijvende frisheid van het bos in de auto haalt’. Ben je aan het wegdromen alsof je in de Droomvlucht zit, dan is er een audiosysteem meer 23 speakers en 2.300 Watt aan vermogen om je weer wakker te maken.

Misschien dat wegdromen in deze auto niet zo’n probleem is in de toekomst. Die drie bulten boven de voorruit zijn sensoren die tot wel 680 meter vooruit kijken. Vooralsnog mag je de auto trouwens niet zelf laten rijden. De sensoren worden bijvoorbeeld ook gebruikt door de auto om tegenliggers niet te verblinden met de ledkoplampen.

Wat kost de nieuwe Nio EL8?

De prijs voor de Nio EL8 zonder batterij is 78.900 euro. Daar komt de batterijhuur van net geen 300 euro (voor de Long Range) nog bovenop. Dat is zo’n 4.000 euro goedkoper dan de Volvo EX90, maar bij Volvo krijg je de batterij wel. Een Kia EV9 is niet premium, maar kan wel zes tot zeven mensen huisvesten. Die kost minimaal 67.995 euro. Een Range Rover Velar (die dus niet elektrisch is) kost je trouwens minimaal 86.380 euro.

Reacties

  • J Jansen heeft op 16 juni 2024 geschreven:

    Je hoeft jezelf alleen maar af te vragen of je enige vorm van ethisch besef hebt. Als je dat hebt, kan een auto uit China geen optie zijn.

    Reageer
  • Pedro heeft op 16 juni 2024 geschreven:

    Ik zou nog niet dood in zo’n Nio gevonden willen worden. Bah wat lelijk!!

    Reageer
  • Nic heeft op 16 juni 2024 geschreven:

    Antwoord op uw vraag, Blindelings……

    Reageer
  • Verdwaalde heeft op 15 juni 2024 geschreven:

    Ik ga zo stuk om al die angst op chinezen auto merken, nul erkenning dat NIO of BYD gewoon strakke auto’s produceren. De EL8 is niet mijn ding maar de ET5/ET5T vindt ik wel weer prachtig. De geklaag over chineze troep komt echt uit de vorige eeuw… peugeot en renault was vroeger ook troep maar de recente peugeots zijn ook gave auto’s interieur wat minder maar dat is persoonlijk. Geklaag over zonnepanelen, technologie gestolen… gestolen van wie? Enige marktleider in de EV industrie is Tesla en NIO brengt een sterkere batterij uit innoveert zoals iemand anders vermeld… klagen klagen klagen… waar is die Nederlandse innovatie dan? Of die Europese innovatie? Waar blijven de Duitsers met hun superioriteits technologie? Klagen over chinese auto’s maar tesla mag wel domineren in China? Je Iphone wordt ook gemaakt in Maastricht zeker, of oh ook china?

    Geklaag over topgear Chinezen sponseren blabla ze schrijven gewoon nieuws man laat die beste mensen gewoon hun werk doen…

    De Chinezen golf met technologie wordt alleen maar erger dus bereid je maar voor met veel controleren en regulatie gewoon prima te doen.

    Nederland is ook niet heilig he rijke geschiedenis hoor.

    • Nic heeft op 16 juni 2024 geschreven:

      Na 8 jaar Tesla nu 10 maanden in een NIO EL6. Conclusie… geweldig!
      Op vele fronten kunnen Tesla en Duitse merken hier een voorbeeld aannemen.

      • Hahaha heeft op 16 juni 2024 geschreven:

        Na 8 jaar in een 2015 Tesla is ALLES een verbetering. Voor de rest totaal ongeloofwaardig want elke Duitser, Koreaan, Japanner of Stellantis is lichtjaren beter dan die Chinese rommel.

        Reageer
      Reageer
    • Zo... heeft op 15 juni 2024 geschreven:

      Jij doet echt heel erg je best om dat foute land goed te praten. Een verdwaalde Chinees of een landverrader?

      • Nic heeft op 16 juni 2024 geschreven:

        Heeft u al eens onderzocht waar 95% van de producten, die ook u gebruikt, zijn geproduceerd?

        ……..Dus niet meehuilen met de wolven in het bos!

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Michael van Santen heeft op 14 juni 2024 geschreven:

    Je rijdt niet alleen voor l*l in dit hok maar je bent ook een landverrader. En daar betaal je dan 80k + accuhuur voor. Koekoek!!

    • Frank heeft op 14 juni 2024 geschreven:

      Wij kampen met vergrijzing, we vinden geen werkkrachten. In Azië zit een jonge dynamische bevolking, die bovendien hard wil werken, er is kapitaal, de economie groeit. Alle bedrijven topingenieurs incluis trekken er naartoe. Halfgeleiders van het Belgische bedrijf Melexis reizen naar China, ook naar Nio. Dus dames en heren ik lees met verbazing jullie agressieve commentaren. Wake up innovatie zit vandaag in Azië of je dat nu leuk vindt of niet.

      • @frank heeft op 14 juni 2024 geschreven:

        Volgende keer onder je eigen naam reageren, OK Zhang?

        De Chinezen hebben helemaal geen technologie. Het enige wat ze doen is stelen, namaken en met subsidie het goedkoper wegzetten om anderen kapot te maken. Zie de zonnepanelen, zie de auto’s nu en zie verschillende andere industriën.

        Dat is de waarheid. Of jij het leuk vindt of niet.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Pieter heeft op 14 juni 2024 geschreven:

    Dit is natuurlijk geen premium auto maar gewoon een lelijk misbaksel. Kom op TG, even serieus blijven!!!

    Reageer
  • Een Kia EV9 is niet premium, maar kan wel zes tot zeven mensen huisvesten. heeft op 14 juni 2024 geschreven:

    Een Chinees is NOOIT premium.

    • Nic heeft op 16 juni 2024 geschreven:

      Dan heeft u geen onderzoek gedaan!!!

      NIO is premium!

      • @nic heeft op 16 juni 2024 geschreven:

        Ook al ga je 149x reageren. Een NIO is gewoon de zoveelste Chinese spionagebak, gemaakt dankzij diefstal van Westers IP en alleen nog enigzins betaalbaar vanwege ongelimiteerde subsidies door de Chinese overheid.

        Voor de Chinese overheid is het een premium spionagemiddel, een premium manier om slaafarbeid in de concentratiekampen in te zetten, een premium poging om Westerse industrie te beschadigen en mogelijk zelfs een premium als staatsauto in vergelijking met de Wolga van hun vriend Putin.

        Voor de rest van de wereld is het een wanstaltig product waar je met een grote boog omheen moet als je niet wil dat al je bewegingen en je smartphone door China gevolgd worden.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Pffff heeft op 14 juni 2024 geschreven:

    Hoeveel artikelen over auto’s uit China kunnen jullie plaatsen zeg? Het lijkt wel alsof een quotum gehaald moet worden. #smeergeld

    Reageer
  • Free the Uygurs heeft op 14 juni 2024 geschreven:

    Why all this China promotion? Please do not suggest that this Chinese trash is even in the same universe as a Range Rover.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)