TopGear stapt net uit de Nio ET7, het eerste model van het merk dat in Nederland en België te koop is. In ons novembernummer (eind oktober in de winkel) lees je het volledige testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Nio ET7
Uitvoering: die met 100-kWh accu
Locatie: omgeving Berlijn
Weersomstandigheden: herfstig zonnig
Oh nee, weer een Chinees merk?
Yep, wen er maar aan. Chinezen zijn nou eenmaal in staat vliegensvlug productielijnen op te zetten. Of het nu gaat om mondkapjes, tuinstoelen of auto’s. Natuurlijk, een auto bouwen is niet supermakkelijk, maar als ie volledig elektrisch is, is het wel een stuk makkelijker. Dus hier heb je de Nio ET7.
Oké, dus snel ontwikkeld: zie en voel je dat?
Nou, ze zijn niet over een nacht ijs gegaan. Nio bestaat al best lang en heeft uitgebreid de tijd genomen om doordachte, technologisch hoogwaardige auto’s te ontwikkelen. Waarbij ze veel in eigen hand gehouden hebben, en eigen systemen gebruiken voor laden, kunstmatige intelligentie en zelfrij-opties, navigatie en meer. En dat merk je aan alles. En zie je aan alles.
Het interieur van de Nio ET7 is bijvoorbeeld niet alleen heel fraai, maar ook heel slim opgezet, minimalistisch, met vriendelijke materialen die de natuur niet extreem belasten. Handenvol camera’s – waardoor er een permanent, op een taxibord lijkend geval boven de voorruit op het dak is gemonteerd – zorgen nu al voor autonoom rijden en veel extra veiligheid. En ze kunnen in de toekomst verder van dienst zijn bij nieuwe ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden.
Minimalistisch? Dus geen functie zit waar je ‘m verwacht?
Klopt! We tellen op het dashboard van de ET7 maar drie knoppen: rijmodi, alarmlichten en deurvergrendeling. De rest zit allemaal in een groot scherm en veel menu’s. Veel te veel, dat wel, maar boven op het dashboard zit een soort Tamagotchi (ken je dat nog?) die je met ‘hé Nomi’ activeert. Je vraagt gewoon aan dat ding hoe je je buitenspiegels moet verstellen en het wordt direct op het scherm weergegeven. Het is een soort Siri, maar dan alleen voor de auto zelf. Dus je kunt het weer opvragen, je actieradius en alle functies van de auto, maar geen moppen.
Helder. Wat zijn de specificaties van de Nio ET7 dan?
Je kunt kiezen uit een 75- of 100-kWh versie, en later een met 150 kWh die 1.000 kilometer kan halen. De 100-kWh haalt 580 kilometer, de 75-kWh 445 kilometer. De auto levert 652 pk met 850 Nm, ongeacht je batterijkeuze, dus dat zit wel snor. Naast traditioneel laden aan een paal kun je ook je accu laten wisselen in een Nio-wisselstation, waarvan er een aantal in Nederland zullen komen. Voordeel: het is veel sneller, en je hebt weer een vers setje accu’s. Het nadeel kan zijn dat de accu’s niet van jou zijn, maar daar komen we zo op terug.
Mooi. En hoe rijdt de Nio ET7?
Gewoon goed, voor een elektrische auto. Dus ja, hij is zwaar, de besturing voelt digitaal, dus afstandelijk. Maar hij rijdt ook erg comfortabel en is snel wanneer jij dat wilt. Kies de rijmodus Sport+ en je knalt in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Daarnaast zit ie lekker, heeft ie veel binnenruimte en is het onderstel ook echt van hoog niveau. Sterker: Nio roept rustig dat ze zich aan BMW of Mercedes spiegelen als het gaat om rijgedrag, luxe en comfort. En eerlijk gezegd zitten ze daar ook niet heel ver naast.
Oh, oh, we voelen een prijs aankomen…
Ja. Die is niet mals. Maar ook lastig te vergelijken. Want je kunt geen Nio kopen. Alleen leasen, wat neerkomt op huren met wat extraatjes. De goedkoopste Nio ET7, die met 75-kWh accu’s, kost je 1.300 euro per maand – en dan mag je 1.250 kilometer per maand rijden. Rij je meer, dan moet je bijbetalen (30 cent per kilometer). De looptijd van je contract is drie jaar.
En nu wordt het lastig. Want je leaset ook een Porsche Taycan 4 Cross Turismo, we noemen eens wat, voor pakweg 1.200 euro per maand. Dat is dan wel een contract voor vijf jaar en met maximaal 833 kilometer per maand. Maar wel met 83,7-kWh accu’s, minder snel in de sprint, maar met een hogere top. En als je alle kleine lettertjes gaat uitpluizen, pakken de kosten nog weer anders uit. Want wat is je eigen risico bij schade? Wie pakt de kosten voor banden? Hoe snel kun je opzeggen? Wat is je afkoopsom bij opzegging? Je belandt al snel in een mist van voorwaarden en bepalingen die vergelijken haast onmogelijk maken.
Op gevoel zeggen we: die Nio ET7 is heel duur voor een onbekende nieuwkomer. Ja, je krijgt er veel voor terug (vermogen, luxe, techniek) en je hebt in directe zin niets te maken met restwaarde of afnemende batterijcapaciteit naarmate de auto ouder wordt. Want hij is toch niet van jou. Maar het is een nieuw Chinees merk dat zich in Europa nog moet bewijzen. Met dit soort prijzen kan dat nog een flinke opgaaf worden…
L. Breevoort heeft op 11 oktober 2022 geschreven:
Ze hebben het intellectueel eigendom vast eerlijk gestolen van de Westerse fabrikanten.
@vraagjes heeft op 10 oktober 2022 geschreven:
Idd nooit kopen zo’n Chinese auto.
Vraagjes heeft op 10 oktober 2022 geschreven:
Hoeveel Oeigoeren hebben hier dwangarbeid voor moeten leveren?
En hoeveel (export)subsidie krijgen ze om oneerlijk te concurreren met (Europese) fabrikanten?