Maak kennis met de Nissan Bladeglider V2. Versie twee dus, niet tweecilinder. Want in 2013 zagen we de eerste versie van het dartvormige schepsel. Nissan noemt de nieuwe Bladeglider een geavanceerd prototype. Dat betekent dat je de driezitter over een tijdje misschien met een kenteken op de openbare weg gaat zien. Als Almera of zo.
We quoten Nissan even: ‘De Bladeglider is een elektrische auto voor autoliefhebbers’. Dat roept elke autobouwer, maar in dit geval zien we de neus van meneer Nissan niet groeien. De gevleugelde vierwieler heeft namelijk een heuse drift-modus. Twee elektromotoren met een systeemvermogen van 268 pk drijven de achterwielen aan. Laten we hopen dat het niet een groot onderstuurfeest wordt met die smalle voorkant. In minder dan 5 seconden glide het ding van 0 naar 100 km/u. De top is 190 km/u. Hij weegt wel even 1.300 kilo, geen lichtgewicht dus. Maar wat wil je ook met honderdduizend kilo aan accu’s aan boord. (Trouwens, rekenen is niet ons sterkste punt).
Als bestuurder zit je in het midden, en je twee passagiers aan weerszijde achter je, net als bij de McLaren F1. Je tuurt naar een racy cockpit met een stuur dat zo uit een F1-auto kan komen. Maar dan wel rond. De neus van de auto komt ook zo uit de F1. De stoelen zijn in een soort speciale hars gecoat zodat de inzittenden lekker blijven plakken. Juist.
Oh, en heb je die deuren al gezien? Suicide-vleugelklapwapperdeuren! Wat ons betreft mogen ze die Nissan Bladeglider V2 nog even doorontwikkelen en in de showrooms plaatsen, hij is in ieder geval een heel stuk spannender dan de Leaf. Wel die deurtjes laten zitten hé, Nissan.
Reacties