We stipten het gisteren (én vorige week) al eventjes aan, maar het gaat niet zo goed met Nissan. Sterker nog: over een jaar zijn ze failliet, als het zo doorgaat. We willen absoluut geen zout in de wonden strooien, maar het is interessant – en best knap – hoe snel ze zijn afgezakt. Want niet al te lang geleden was Nissan in Europa groter dan Toyota, en dat is het bestverkochte merk wereldwijd. Bovendien voorspelde Nissan bijna elke trend.

In 2015 meldde Nissan nog trots dat ze het bestverkochte Aziatische merk van Europa waren. Ze hadden toen nog nooit zoveel verkocht op dit continent en hadden het grootste marktaandeel ooit. Op de website van Nissan Global zie je zelfs dat ze wereldwijd in de twee jaar daarna nog een stukje gegroeid zijn. Wereldwijd verkocht het merk in 2017 maar liefst 5.770.000 auto’s. In Nederland verkochten ze dat jaar 13.147 auto’s en in 2018 daarna nog 15.601 auto’s.

Lees ook: Nissan heeft nog maar 12 tot 14 maanden te leven

Als je naar de verkoopcijfers kijkt, verkocht Nissan ooit nog veel beter in Nederland. In 1983 verkocht het merk meer dan 23.000 auto’s. In 1987 en 1991 waren het er zelfs meer dan 30.000 stuks. De populairste auto’s zijn de Micra (160.534 auto’s) en de Sunny (137.825 auto’s). De afgelopen twintig jaar zat het merk rond de 10.000 exemplaren per jaar, maar dit jaar blijven ze misschien wel onder de 6.000. Dat is de afgelopen 40 jaar niet gebeurd.

Nissan Sunny GTi-R 1992

Nissan liep echt voorop

De goede verkoopcijfers waren geen toevalstreffer. Nissan had in 2007 bedacht dat mensen misschien wel te porren waren voor een auto die eruit zag als een SUV, maar dan zonder de offroad-capaciteiten en het hogere verbruik. Ze noemden het resultaat van deze gedachtegang de Qashqai, een van de eerste crossovers nieuwe stijl. We hoeven je niet te vertellen hoe populair de crossover inmiddels is wereldwijd. Een schot in de roos, dus.

Nissan wist in de eerste tien jaar van de Qashqai maar liefst 3,3 miljoen exemplaren te slijten. In 2017 rolde er elke minuut een Qashqai van de fabrieksband in Engeland. En het fijne voor Nissan was dat klanten vaak bij hetzelfde merk blijven. Mensen zijn immers toch gewoontedieren. Uit onderzoek van Automotive Online bleek dat Nederlandse Nissan-klanten in die tijd 64 procent kans hadden om bij hun merk te blijven. Het verkoopsucces van de Qashqai werkt dus nog jaren door.

Nissan Qashqai rijdend op een weg schuin voor

Nissan vond ook het segment van de Captur uit

Vervolgens had Nissan nóg een geniaal idee: als de Qashqai zo populair is, waarom maken we dan niet een iets kleinere? Het resultaat was de Nissan Juke. Dit is misschien niet het verkoopkanon wat het had moeten zijn, maar het segment is wel booming. Kijk maar naar de Peugeot 2008 of de Renault Captur. Het geeft aan dat er wel goede ideeën waren bij het merk. Sterker nog, de Toyota C-HR is specifiek als Nissan Juke-concurrent in het leven geroepen.

Nog een voorsprong: de Leaf

Goed, de Nissan Leaf is misschien geen auto waar het Japanse merk gigantisch veel winst op heeft gemaakt, maar ze hadden wel een enorme voorsprong in het EV-segment. De Nissan Leaf was een van de eerste echt bruikbare EV’s en verkocht veruit het beste. Dat is ook niet zo gek als je concurrentie een Mitsubishi i-MiEV is. Als ze flink hadden doorgezet, dan hadden ze nu een flink deel van de EV-taart kunnen hebben. Kijk maar naar Tesla.

In plaats daarvan raakte Nissan blijkbaar ontmoedigd en kwam er jarenlang niets nieuws. De Leaf die nu in de showroom staat, stamt uit 2017. De Nissan Ariya kwam jaren te laat en is nu een van de vele elektrische crossovers waar niemand naar om kijkt. Het grote geld zit momenteel misschien niet in de EV’s, maar het lukt Tesla ook om winst te maken. Met de voorsprong die ze hadden, kon Nissan een grotere speler zijn geweest dan dat ze nu zijn.

Nissan Leaf E+ Tekna

Zelfs de cabriotrend voorspelde Nissan

Oké, dit is misschien een niche, maar het is wel interessant. In 2011 kwam Nissan met de Murano CrossCabriolet. Een crossover met een open dak. Toen geen enorme hit, maar momenteel is de bestverkochte mainstream-cabrio in Europa de Volkswagen T-Roc. Jazeker, een crossover-cabriolet. Echt waar: er was een tijd dat Nissan alle trends kon voorspellen.

De Nissan GT-R moet genoemd worden

Op sommige markten verkoopt Nissan nog nieuwe GT-R’s, maar niet in Europa. Nissan was ook het merk van de GT-R. Destijds de Porsche-killer voor mensen met een strakker huishoudboekje dan de 911-rijder. De Nissan GT-R is niet een auto waar het merk klauwen met geld aan verdient, maar die wel voor een imagoboost zorgt. Iemand die een poster heeft van de GT-R, koopt misschien wel een snelle EV van het merk. Of iets anders met wat leuke Nismo-logootjes.

speciale lak Nissan

We willen geen trap na geven

Nogmaals: het is niet om Nissan te pesten met hun resultaten, maar het is bijzonder om te zien hoe hard het gegaan is. Nissan had een glazen bol en kon elke trend van crossover tot EV voorspellen, maar ze konden klaarblijkelijk de voorsprong nooit vasthouden. Nu proberen ze het met een EV zonder stekker, maar dat concept is helaas niet de volgende grote trend. We hopen dat Nissan een investeerder kan vinden en dat ze hun focus kunnen vinden. Anderzijds: de verkopen van Saab gaan ook heerlijk sinds het merk failliet is.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)